לרגל היום הבינלאומי לזכויות בעלי מוגבלויות, יוזמה חדשה קוראת לחייב קבלנים לבנות חמישה אחוז מהדירות כך שיותאמו לאנשים עם מוגבלות. מי שמריץ את היוזמה הוא מרסלו רויסמן, מנכ"ל חברת "נגיש", מקבוצת "עמל ומעבר", חברה המתמחה אך ורק בהנגשת בתים לנכים ולקשישים עם מוגבלות.



"דווקא ביום הזה המוקדש לזכויות בעלי מוגבלויות, חשוב לקדם חוקים שיתאימו למציאות הנוכחית ולתופעה הברוכה של הארכת תוחלת החיים", אומר רויסמן. "מדובר באוכלוסייה של יותר ממיליון וחצי ממיליון איש כאשר הסטיסטיקות מראות שלצערנו כל אדם ילקה במהלך חייו בנכות זמנית או קבועה. תמיד אנחנו מתכננים את העתיד על פי ניסיון העבר, אבל המציאות משתנה כל הזמן לנגד עיננו".



רויסמן אומר כי הזינוק העלייה המשמעותית בתוחלת החיים מטילה חובה על הרשויות השונות להיערך לקראתם ובצד הארכת תוחלת החיים, צריך להשביח גם את איכותם. "בישראל חיים כיום מאות אלפי קשישים בגילאים שבעבר רק מתי מעט זכו להגיע אליהם", הוא מציין.



המצב כיום בתחום הבנייה הוא של היעדר כמעט מוחלט של דירות אשר מתאימות לאוכלוסיות בעלות צרכים פיזיים מיוחדים. משימות פשוטות כמו ללכת לשירותים הופכות לסיוט. "כך למשל", אומר רויסמן. "בעוד שהתקנות קובעות כי בכל חדר שירותים ציבוריים יותקן לפחות תא אחד המיועד לנכים, בבנייני מגורים שלמים לא ניתן למצוא אפילו דירה אחת שבה הותקנו שירותים כאלה".



רויסמן כבר פנה בנושא לגורמים ממשלתיים ולחברי כנסת שהבטיחו לטפל בנושא, מייד כשתוקם הממשלה הבאה. "כיום ישנה חובה להקצות אחוז מסוים מהדירות ל'דיור בר השגה' המיועד בעיקר לזוגות צעירים", מוסיף רויסמן. "אין שום סיבה שמדיניות דומה לא תיושם גם לטובת הקשישים. לחייב את הקבלנים לבנות כחמישה אחוז מדירות הבניין, בקומה הראשונה, לדירות מונגשות. בנייה מונגשת אינה מייקרת כלל את העלות, בעוד הנגשת הבית לאחר שהוא מוכן או שופץ, היא יקרה מאוד, ולעתים אפילו בלתי אפשרית לקשיש ובני משפחתו".