ראש אכ"א, מוטי אלמוז, התייחס הבוקר (רביעי) לדיווח שנחשף בכאן ב', לפיו צה"ל זייף, לכאורה, במשך שנים את מספר המתגייסים החרדים על מנת לעמוד ביעדי הגיוס של שרי הממשלה. לדבריו, "אין פה רצון לנפח את המספרים, זה הגיע מתוך פרשנות שלנו שהם חרדים. יכול להיות שאנשים עשו טעויות, אבל אין כאן כוונת זדון ובוודאי שאין זיוף". בהודעה רשמית מטעם צה"ל נמסר כי "הטענה אינה נכונה".



לדבריו, "מי שעלה על הטעות ולא על הזיוף, זה מי שהוציא את הנתונים והבין שיש כאן אירוע לא בסדר בצה"ל. זו מערכת שבודקת את עצמה אחת לתקופה. זה לא בסדר, אבל זה לא מגיע ממקום של זיוף או מרצון של להגדיל את המספרים". 
הוא הסביר כי "זה לא מגיע מתוך רצון לנפח את המספרים, אלא מתוך פרשנות שלנו שהם חרדים. יכול להיות שאנשים עושים טעויות, אבל לא מתוך כוונת זדון. האנשים שלנו עוסקים בכח אדם לאורך שנים, לא מדובר במספרים מנותקים מהמציאות. אני עומד על זה שהמספר 3,000 הוא בהחלט יעד ריאלי".

צה"ל: "הטענה אינה נכונה"

בצה"ל הכחישו את הטענות, ומסרו: "במסגרת בדיקה שיזם צה״ל שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה״ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב. במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי. מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה״ל להטעות בנתונים. האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני מספר שבועות". 
 
עוד צוין בתגובה כי "בעקבות אירוע זה הרמטכ"ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו. הרמטכ״ל מינה את אלוף במיל׳ רוני נומה לבחינת אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים האחרונות (2011-2018). צה"ל הינו גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה. כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה״ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה״ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף במיל׳ רוני נומה".

במערכת הפוליטית דורשים בדיקה מעמיקה



במערכת הפוליטית נדהמו לשמוע את הדיווח, ובעקבותיו יזמה האלופה במיל', חברת הכנסת אורנה ברביבאי (כחול-לבן), דיון בנושא בוועדת חוץ וביטחון. לדברי ברביבאי, "טוב יהיה אם צה״ל יבצע בדיקה מידית ומעמיקה לברור הפער בנתוני גיוס החרדים. אם נפל פגם - הוא בוודאי יטופל. מה שברור הוא שאין בכך כדי להפחית מחשיבות גיוסם של החרדים. היום יותר מתמיד על הממשלה להסדיר את גיוס החרדים לצה״ל".

חבר מפלגתה, עפר שלח, אמר בכאן ב' כי "הדיווחים על כך שצה"ל הטעה את הכנסת והציבור בדיווחיו על מספר החרדים שהתגייסו מטרידים מאוד, ויש לפרסם מיידית את כל האמת".
ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר) הצטרף לדבריהם, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "צהל הוא צבא העם והעובדה ששיקר ביודעין וזייף בכוונה תחילה נתונים באחת מסוגיות הליבה הרגישות ביותר שאתן מתמודדת החברה הישראלית היא חמורה ובלתי מתקבלת על הדעת. הדבר חמור שבעתיים לנוכח העובדה שחקיקת הכנסת התבססה על נתונים אלו במסגרת מאמץ לצמצם את אי השוויון זו שבירת אמון גדולה שהשלכותיה מרחיקות לכת - כיצד יוכלו המפקדים לדרוש מחיילים אמירת אמת כשבכירי בצה"ל משקרים ביודעין?".
ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת הוסיף: "צה"ל משקר? לא מפתיע. בכל מקרה, הרדיפה אחר אחוזי גיוס היא סממן מיליטריסטי מטריד. במקום לעקוב באובססיביות אחרי מספר החרדים המתגייסים עדיף לעקוב אחר שילובם בחברה עצמה ולהיאבק באפליה ובגזענות כלפיהם".
לעומתם, ראש אגף כח אדם בצה"ל לשעבר, ח"כ אלעזר שטרן (כחול לבן), אמר בכאן ב' כי הוא "לא מאמין שמדובר במאות אחוזים. צה"ל לא יודע לזייף 200%".