פונים רבים מתקשרים אלי, לפחות פעם ביום, מספרים לי שהם נמצאים בתהליך של הוצאת דרכון זר (לרוב, דרכון פורטוגלי, דרכון רומני או דרכון פולני). הם שואלים אותי האם תיק שהם נשפטו בו בבית משפט, לפני עשר או עשרים שנה או תיק המשטרה הסגור שלהם (האישה התלוננה נגדם פעם או שתפסו אותם מחזיקים 20 גרם גראס והתיק נסגר מחוסר עניין לציבור) - ימנע מהם מלקבל דרכון זר.



לפניה ישירה אל עורך הדין גיל באיער לחץ/י כאן.


אפילו עורכי דין רבים העוסקים בהוצאת דרכון זר אינם מכירים את המצב המשפטי לאשורו ופונים אלי כדי להתייעץ איתי.



סמכות המשטרה למסור מידע לרשויות זרות


התשובה לשאלה המטרידה הזאת היא פשוטה; בהתאם לחוק המרשם הפלילי, משטרת ישראל מוסמכת למסור לרשויות זרות מידע הנוגע להרשעות ״טריות״ ולתיקי משטרה פתוחים בלבד.



בנוגע להרשעות, מסירת המידע מוגבלת לתקופת ההתיישנות של ההרשעה בלבד (7 שנים מיום גזר הדין, כל עוד לא הוטל מאסר בעבודות שירות או מאסר בפועל). תקופת ההתיישנות מצוינת, במפורש, ליד ההרשעה, בגיליון הרישום הפלילי, הניתן להוצאה על ידי הנדון עצמו בלבד (אלא אם כן הוא נמצא בחו״ל או מאושפז בבי״ח), בכל תחנת משטרה, בהצגת ת.ז., בימים א-ה, בין השעות 08-00-16:00.



בנוגע לפסקי דין ללא הרשעה ולתיקי משטרה סגורים, הרי שמשטרת ישראל כלל אינה מוסמכת להעביר מידע זה לרשויות זרות.


עורך הדין גיל באיער. צילום: לואי באיער
עורך הדין גיל באיער. צילום: לואי באיער


תעודת מרשם / מידע פלילי 


כאשר המשטרה מעבירה לשגרירות זרה בישראל את המידע, אין מדובר במסירת אותו גיליון רישום פלילי שאנו מוציאים עבור עצמנו (המכונה בשפה עממית ״תעודת יושר״ ומכיל אף תיעוד של תיקי משטרה סגורים ופסקי דין ללא הרשעה), אלא היא מעבירה לשגרירות הזרה תעודה הנקראת תעודת מרשם/ מידע פלילי אשר כוללת אך ורק את המידע שצוין, כאמור, לעיל.



כמו כן, ישנן שגרירויות המבקשות לקבל את המידע ישירות ממגיש הבקשה (לדרכון) עצמו, כשהיא מאומתת באישור נוטריון ובחותמת אפוסטיל (חותמת שניתן להשיג באחד מ-35 בתי משפט בארץ ששמותיהם מופיעים בגוגל).



במקרה זה, יש להוציא גיליון רישום פלילי בכל תחנת משטרה ולהשתמש בעמוד הראשון שלו בלבד (העמוד המכיל את הפרטים האישיים) ולא ביתר העמודים, אם יש, המכילים מידע אודות תיקים של המבקש, שנדונו בבית משפט, תיקי משטרה פתוחים ותיקי משטרה סגורים.



מה ניתן לעשות כאשר קיים תיק משטרה פתוח?


במידה שיש לחובת המבקש תיק משטרה פתוח ומדובר בשגרירות המבקשת לקבל את המידע - ישירות ממשטרת ישראל, מומלץ שלא להגיש את הבקשה אלא לשקול לפעול לסגירת תיק המשטרה הפתוח, ורק במידה שנסגר- להגיש את הבקשה להוצאת דרכון לשגרירות.



עורך דין גיל באיער הינו תובע משטרתי לשעבר, היה מועמד למשרת שופט, בעל ותק מקצועי של 22 שנים, בעל ניסיון בייצוג באלפים של תיקים פליליים (אלימות, רכוש, סמים, מרמה, מין ועוד), בעל מומחיות במחיקת רישום פלילי. עורך דין באיער ישמח לסייע למי שזקוק להגשת בקשה לסגירת תיק משטרה פתוח אשר מונע ממנו מלקבל דרכון זר. הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.