לומדים במציאות מדומה: בית הספר הבינלאומי למינהל עסקים INSEAD והסטארט־אפ הישראלי ActiView הכריזו על שיתוף פעולה מהפכני שנועד ליצור תוכן מרתק למחקר, להוראה ולפיתוח מיומנויות: כיתת VR (מציאות מדומה). שיתוף הפעולה מיועד לתוכניות מנהלים בחברות ולסטודנטים לתואר שני במינהל עסקים.
 
משקפי המציאות המדומה יאפשרו לסטודנטים לחוות דילמות ותרחישים מהעולם האמיתי והם יהיו כלי ייחודי לניתוח מקרים שלא היה קיים עד כה. כל יחידת VR מחוברת לטאבלט (מחשב לוח) ומאפשרת שילוב של כלים אנליטיים בזמן אמת וכן אינטראקציה בין הסטודנטים לבין המרצה במהלך השיעור.
 
כיתת ה־VR תקנה למרצה מגוון יתרונות: יכולת לזהות באיזה אופן קבוצות סטודנטים שונות מזהות פרטים שונים כשהן משתתפות באותו תרחיש; יכולת להציג בזמן אמת במהלך השיעור את ההבדלים בין דרכי ההתייחסות של הסטודנטים והניתוח שלהם את הסיטואציה; העברת מידע באופן יעיל מבעבר, שכן הסטודנט תופס כמות גדולה יותר של פרטים מאשר בשימוש בווידיאו או בקריאת טקסט כתוב.
 

המיזם הוא פרי שיתוף פעולה בהובלת פרופ' איתי שטרן (INSEAD), פרופ' נירון חשאי וחוקר המדיה דניאל לנדאו (שניהם מהמרכז הבינתחומי הרצליה). צוות המדענים והמפתחים של ActiView בשיתוף הסגל האקדמי של INSEAD בונים עתה תסריטים המרכיבים את תוכניות הלימוד השונות. כיתת ה־VR הראשונה מוקמת בימים אלה על ידי INSEAD בקמפוס פונטנבלו שבצרפת והיא תוכל להכיל כ־40 סטודנטים. כיתות נוספות יוקמו בהמשך בקמפוסים בסינגפור, באבו דאבי ובקמפוס הצפוי לקום בסן פרנסיסקו. 
 
טל קולווין, COO (מנהל תפעול ראשי) בחברת ActiView, ציין כי בכל הקשור בתוכניות לימוד ניהוליות, בכוונתם להציע תוכן המותאם לצרכים של הארגונים המשתתפים בהשתלמויות ב־INSEAD. "הדבר יאפשר לנו לפתח גרסה גנרית נוספת, שתהפוך לחלק מהספרייה המתפתחת של תוכן ה־VR", אמר קולווין והוסיף: "השאיפה היא לבסס שותפויות מחקר עם חוקרים וסטודנטים מכל התחומים שיתחילו להשתמש בשיטות VR בפרויקט המחקר שלהם - ולאחר מכן להטמיע את התוכן הזה או גרסאות ממנו ככלי פדגוגי במהלכי ההוראה".
 
איליאן מיחוב, דקן INSEAD, הוסיף: "בעולם שבו קצב השינוי גובר והולך, ההשפעות של טכנולוגיות מתקדמות על הפרט והחברה הן חסרות תקדים - דבר המחייב אותנו להיות מובילים ולא משקיפים מהצד בהטמעת שיטות הוראה טכנולוגיות מתקדמות".
 
מתנאל ליבי, מנכ"ל ActiView: "הקשר לאקדמיה הוא חלק אינטגרלי מהדנ"א שלנו כשאנו מקיימים קשרים עם מעבדות ואוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם. מצאנו פרטנר שמוכן לצאת איתנו לדרך של פיתוח שיטות למידה ומחקר פורצות דרך שישנו את פנוי ההשכלה הגבוהה".
 
איש העסקים טדי שגיא, משקיע משמעותי ב־ActiView, מסר: "משמח מאוד ש־ActiView נבחרו להביא חדשנות בלימודי מינהל העסקים. אני מאמין גדול בטכנולוגיה ובצוות של ActiView. שיתוף הפעולה עם INSEAD הוא בבחינת תמיכה משמעותית בחזון החברה".
 
פרופ' שטרן אמר: "השימוש במציאות מדומה באקדמיה מטמיע לחלוטין את הסטודנט בתוך הסיטואציה: כל סטודנט וסטודנט רואה ומתמקד באלמנטים שונים. היתרונות הלימודיים אינם נובעים מכך שהמסך או הציוד איכותיים יותר - אלא מעצם היותה של החוויה 'אימרסיבית' (אופפת), כך שפעולת הלמידה אפקטיבית יותר".