רמה בגולן: כמעט כל מסעדה איטלקית חדשה שנפתחת מלמדת אותנו מילה חדשה בשפתה. רק באמצעות הבילויים הקולינריים למדנו ש־cucina זה מטבח, gusto זה טעם ופירוש המילה pomo הוא תפוח. בעין זיוון למדנו מילה נוספת באיטלקית: mattarello, שזה מערוך. באופן מפתיע, מהמטבח של המערוך האיטלקי לא יצאה הפעם מסעדה עם פיצות ופסטות, אלא שעטנז מקסים של קרואסונים מהמטבח הצרפתי, טוסטים מהמטבח האנגלי ופה ושם גם ברוסקטות המצדיקות את שם המקום.
 
אולי לפני שנופלים להגדרות שווא של לאומים וגבולות כדאי לספר קצת על מטרלו, בית הקפה הקטנטן אי שם בצפון. מאחוריו עומד עדי פרץ, עד לא מזמן צלם אוכל שנדד בין מסעדות שונות וצילם מנות לפרנסתו. השיטוטים, מתברר, פתחו לו את התיאבון, ובגיל צעיר אזר אומץ להניח לכמה רגעים את המצלמה בצד ולהתרכז במערוך. הוא חזר עם משפחתו לעין זיוון, שם גדל, ופתח על חורבותיו של מפעל מקומי את "מטרלו" – בית קפה שהוא גם מאפייה. בכל בוקר פרץ אופה סוגים שונים של מאפים, מלוחים ומתוקים, מול עיניהם הרעבות של הלקוחות, ואף מגיש להם בחיוך. התפריט שעל הקיר, כך נאמר לנו, משתנה בהתאם לחומרי הגלם העונתיים ולהיצע העונתי של פירות חקלאי עין זיוון. תודו שזה מרגש.

מארזי עוגיות. צילום: דניאל לילה

 
המקום קטנטן, וביום שהגענו אליו גם היה לנו קר מאוד בתוכו. סביב שולחנות פשוטים, שיש הקוראים להם וינטג', מצאנו ספסלים קיבוצניקיים מחדר האוכל, שרפרפים וכיסאות מבית סבתא, בסגנון אקלקטי וצפוף למדי, ועליהם מצטופפים לקוחות, קבועים ברובם, שמגיעים להתנחם. ריח המאפים באוויר משגע. העובדה שהמטבח פתוח, והצוות מכין את המאפים מול העיניים, מניח בתנור ומוציא משם בתבניות חמות, עלולה להמס גם אתכם.
 

התפריט מפנק, שלא לומר מושחת. קרואסון עם מקושקשת ופרמז'ן (28 שקלים), קרואסון עם סרדינים וגבינה כחולה (36 שקלים), או עם קממבר, ריבת בצל, שום ופרמז'ן (38 שקלים); טוסטים עם חמאה, גאודה, אמנטל ועגבנייה (30 שקלים), או עם פסטו, אמנטל ומוצרלה (32 שקלים); ברוסקטות עם פטריות וביצת עין (38 שקלים), עם אבוקדו, לימון כבוש, צנונית וביצת עין (40 שקלים) או עם סלט ביצים, לימון כבוש, מלפפון חמוץ ובצל ירוק (40 שקלים); וגם שקשוקה עם גבינת פטה (40 שקלים) וסלטים כגון חסה, גבינה כחולה, צנונית, פרי עונתי ושקדים (44 שקלים). המחירים, כפי שהבנתם, סבירים לגמרי, ומי שמתפרע יכול להזמין שתי מנות ועדיין לצאת עם עודף לשוקו חם (מצוין, אגב).
 
"מטרלו" הוא מקום קסום במקום שהכי לא ציפיתם לפגוש כמוהו. בדרך לחרמון או לצפון, עם המשפחה או בבילוי רומנטי, וכשמבקרים את הילדים בשבת בבסיס בצפון ורוצים לפנק אותם, עצרו לשעה קלה לנשנש ולמלא מצברים בדרך הארוכה הצפויה לכם. בשבתות המקום הומה מטיילים, בעיקר רוכבי אופניים שמוכרחים להחזיר לגוף את הקלוריות האבודות. והנה מילה חדשה באיטלקית שכדאי ללמוד: eccellente. מצוין. 

ארבעה כוכבים
"מטרלו", קיבוץ עין זיוון, 054-2468019
מגש הקסם
עזבו את הסופגניות המפונפנות והמירו אותן במגש קאנאפס ראוי אחד: המותג מונייר משיק מגשי מתאבנים שכשראינו אותם אמרנו - הם ראויים לזכות בכוכב מישלן. 
 
היינו לא רחוקים מהאמת: מאחורי מגשי האירוח עומד השף מוריס מונייר, שעבד במבחר מסעדות מישלן ברחבי אירופה והתמקד במטבח הצרפתי־קלאסי. כשעלה ארצה, שימש כשף הפרטי של שגריר צרפת בישראל במשך 12 שנה והתאהב בקיבוץ הגלויות של המטבח הישראלי. הפרזנטציה המופלאה, העדינות, המרקמים, הטעמים – איכשהו הכל משתלב לכדי יצירת מופת מיניאטורית שמסתיימת בביס אחד. מגש הקאנאפס מכיל בריוש עם סלמון בעישון חם, גבינת שמנת וקוויאר אדום; בליני בטטה עם גבינת שמנת, קוויאר שחור ובצל ירוק; בליני סלק עם גבינת שמנת ואגוזי מלך; פחזניות רטטוי עם פלפל צהוב ואדום, זוקיני, בצל וממרח עגבניות; בריוש עם גבינת רוקפור, פקאן מסוכר, בלסמי מצומצם ושימו לב – תפוח ירוק; ועוד. מחיר המגש לא זול (168 שקלים), אבל בקלות הופך לכוכב הערב.
 
מונייר יכול לסגור לכם את הפינה אם אתם בונים על ערב חברים איכותי (שיביאו רק יין), עם מגשים נוספים, בהם מיני פיתות ישראליות במילוי כרובית, ארטישוק, שווארמה טבעונית, סביח ועוד (145 שקלים), מגשי מיני בריוש (155 שקלים), מיני קישים פריכים (145 שקלים) ועוד, כולל אופציות ללא גלוטן וטבעוניות. במבחר המתוקים יש פחזניות קלאסיות מצופות גבישי סוכר במילוי קרם פטיסייר (135 שקלים), מבחר פטיפורים מסוגננים (166 שקלים), טראפלס שוקולד מריר איכותי (120 שקלים) ועוד. מגשי האירוח מגיעים בצירוף כלים חד־פעמיים המותאמים לסוג האירוח – מפיקניק, דרך מסיבה ביתית ועד להרמת כוסית במשרד. במילה אחת: חוויה.
"מונייר", 03-7207774