בעבר, עוד לפני עידן הרשתות החברתיות והטלוויזיה, הרדיו היה המלך הבלתי מעורער של התקשורת העולמית בכלל והישראלית בפרט, לצד העיתונות הכתובה. דורות על גבי דורות גדלו על החדשות, הסיפורים והאייטמים שהרדיו סיפק לצד המוזיקה שבקעה ממנו והשפיעה ועיצבה פסקול חיים שלם.



בשנות ה-50 וה-60, החיים בישראל התמקדו בעיקר ברדיו וצעירים רבים צרכו את המוזיקה של מיטב כוכביהם דרך גלי האתר כשהרדיו המליך והוריד כישרונות כאוות נפשו.



בימים בהם ניתן לצרוך את אותם דברים דרך הרשתות החברתיות, היוטיוב, הספוטיפיי וכמובן הטלוויזיה, הרדיו עדיין שורד ומספק תכנים, אם כי כוחו כחורץ גורלות, מתחלק עם שאר הפלטפורמות.



השפעתו של הרדיו על תעשיית המוזיקה זכה לפידבק הדדי מצידה דרך שירים שהנציחו אותו בשלל משמעויותיו כשאמנים השתמשו בו, בעיקר בעבר, להבעת רגשות של נוסטלגיה, אהבה, פחד, שנאה ומחאה.



 


בפודקאסט של "מילים ולחן" ניסה דודי פטימר לפענח את משמעויותיו השונות והמגוונות של הרדיו הישראלי דרך השירים העבריים.

בשיר "הרדיו הישן" למשל, שלמה ארצי משתמש ברדיו ככלי שמציף אותו בזיכרונות עבר שהוא לא היה רוצה לשכוח. ב"רדיו רמאללה" יהודה פוליקר שר על הרדיו ששידר לו ולכותב השיר, יעקב גלעד, את מיטב להיטי הרוקנרול הלועזיים שהם כה אהבו. "הייתה ברדיו הזה תכנית של 'שירים לבקשתך' שהיינו מאזינים לה בקשב רב ובכלל את כל המוזיקה של להקות רוק בריטיות כמו הביטלס, הרולינג סטונס והצלליות, ספגנו מהרדיו הזה. הייתה לו השפעה כל כך גדולה", סיפר יעקב גלעד בפודקאסט, "וכשיהודה הגיש לי את המנגינה, ישר הצלילים שלו הזכירו לי את ימי הרדיו הזה שנסגר בשנת 1967 לצערי".

ב"יושבים בבית קפה" של להקת טיפקס, נכללת השורה: "ואת בתוך הג'יפ שלך, את לא שומעת רדיו, את רואה שחבל לך על הזמן", הווה אומר, הרדיו משמש פה כמשהו שמייצג את המציאות הישראלית הלא פשוטה, כמשהו שרוצים לברוח ממנו.

הרדיו שימש גם כאקט רומנטי כשבשיר "שרית הספרית" ששרה במקור להקת הנח"ל ויצרו אריאל זילבר ושמוליק צ'יזיק, גיבור השיר מבקש משדרן הרדיו להקדיש שיר לאהובתו שרית הספרית, בכדי להצהיר על אהבתו אליה.

 

ישנם שירים, בייחוד בז'אנר הים תיכוני, שבהם נעשה שימוש ברדיו בכדי לבטא גזענות ואפליה על רקע עדתי, כשהדוגמא הבולטת לכך הוא השיר "מלך הקסטות" של ניסים גרמה שמלין על כך שברדיו לא משמיעים את שיריו למרות שהקסטות שלו נמכרות כלחמניות. גם בשיר "מריומה" ששרו ג'קי מקייטן וחנה לסלאו גיבור השיר המזרחי אומר: "מריומה שלי כתבתי לך שירים, אבל ברדיו לא משדרים" וב"בבר" ששר מוטי גלעדי הוא טוען שלא משמיעים אותו ברדיו בגלל מבטאו המרוקאי.

נוסף לזאת, דורי בן זאב התראיין וחשף בפודקאסט כיצד נולדו שני המנוני הרדיו האולטימטיבים שכתב: "רדיו חזק" שביצעה להקת תיסלם ו"רדיו דבר אליי" שהוא ביצע בעצמו וחושף סיפור על חייל בזמן מלחמת ההתשה שהרדיו הוא סם חייו בזמן מארב.