שלמה פילבר אולי ידוע יותר כעד המדינה בפרשת 4000, אבל כיום הוא עומד בראש חברת סקרים, שמלווה את המערכת הפוליטית מקרוב ובוחן את השינויים בדעת הקהל. הבוקר (חמישי) הוא דיבר בראיון בלעדי עם סיון כהן בתוכניתה ב-103FM על ההליכה הכמעט ודאית לבחירות שלישיות, מי ייפגע ממנה ומי יתחזק ומה יקרה לליכוד אם גדעון זער יעמדו בראשו. על כתבי האישום נגד ראש הממשלה ועל מעמדו כעד מדינה הוא סירב לדבר.



מה דעתך על בשורתו של ליברמן שלא יחבור לאף אחד מהגושים?
"אני מלווה את המערכת הפוליטית ועושה סקרים כבר שנים והתמונה לא השתנתה בחודשים האחרונים. ליברמן מיצב את עצמו כלשון המאזניים, אמר מהם התנאים שלו והם שלא משתנים".



אתה גם סוקר ועוסק בסטטיסטיקות. איפה אנחנו עומדים במידה ונצא למערכת בחירות שלישית?
"זה מאוד מרתק מה שקרה בשנה האחרונה בעולם הסקרים. הסקרים הפכו למשעממים. יש סוג של קיפאון והתבצרות של הבוחר הישראלי במעמדות שלו. העובדה שהמערכת הפוליטית נכנסה לאיזשהו לימבו וחוסר יכולת להכריע - לא מעניינת את הבוחר. הוא לא משנה את עמדתו".



אני מרגישה בשטח כעס גדול על ליברמן ברחוב במידה ונצא שוב למערכת בחירות.
"כולם מדברים על מי אשם ובסקרים מופיעים שני שמות, ליברמן ונתניהו. אנשי המרכז-שמאל כמובן מאשימים את נתניהו בכך שאין ממשלת אחדות, אך מעניין לגלות שאנשי הימין לא מאשימים את גנץ אלא את ליברמן. המנדטים של ליברמן במערכת הבחירות האחרונה הורכבו מ-4 מנדטים של הציבור הרוסי, אליהם הוא הוסיף את פליטי 'כולנו' שלא הצטרפו לליכוד ובחרו במפלגת ימין-מרכז אחרת, את הבנים של צעירי העולים שחזרו אל ליברמן ומצביעי שמאל-מרכז שחשבו שליברמן יצליח לטפל בנושאי דת ומדינה. מה שקורה עכשיו הוא מאוד מעניין ומאוד מסוכן לליברמן".



יש סיכוי שהוא יתרסק ל-4 מנדטים?
"ל-4 לא אבל אנחנו כן רואים היחלשות של שני מנדטים לפחות. אנשי המרכז שמאל שקיוו שליברמן יפיל את נתניהו סימנו וי וכעת הם יכולות לחזור למפלגות הבית שלהם. מצד שני, בגלל שליברמן חידד לחלק ממצביעי הימין את המושג 'שלטון הימין בסכנה', אנשים מבינים שזה יכול באמת יכול לקרות ולכן ייתכן שנצפה גם חזרה הביתה לכיוון הליכוד. בכך ליברמן מפסיד שני מנדטים, אחד לימין ואחד לשמאל".





עד כמה כתבי האישום משפיעים על הליכוד במידה ונתניהו ימשיך להוביל את המפלגה?
"החידה הגדולה הייתה האם כתבי האישום יובילו להתפוררות המחנה סביב נתניהו או התחזקות. בימים האחרונים אנחנו רואים התחזקות של הליכוד אחרי כתבי האישום. מלבד המנדט שעובר מליברמן, יש עוד מנדט פלוס של כחול לבן שחוזר לליכוד בעקבות החשש לשותפות אופציונאלית בין כחול לבן לרשימה המשותפת. מנגד כחול לבן כן שומרת על כוחה במנדטים שמגיעים מהגוש שלה".



הליכוד בראשות נתניהו על אף כתבי האישום יכול לנצח ולקבל יותר מנדטים מכחול לבן?
"עוד אי אפשר לומר, אך בימים האחרונים אנחנו רואים התחזקות של הימין ושל הליכוד אך הם עדיין לא מגיעים ל-61 מנדטים ולאפשרות להקים ממשלה ללא ישראל ביתנו, כך שגם בסיבוב שלישי ליברמן נותר לשון המאזניים ואנחנו רצים לאותו המקום".



ואם יהיו פריימריז וסער ישתלט על הליכוד זה משחק אחר לגמרי?
"נכון. יש פער גדול מאוד בין המותג ליכוד למותג נתניהו. בוחרי ליכוד קלאסיים מחזיקים כ-25 מנדטים. שאר המנדטים הם בזכות המותג נתניהו שהוא המותג החזק ביותר בפוליטיקה הישראלית. ברגע שנתניהו לא יעמוד בראשות הליכוד, חלק מהבוחרים יעברו למפלגות לוויין אחרות כמו הימין החדש, ימינה, הבית היהודי או אביגדור ליברמן".



אז המותג של נתניהו חזק יותר מהליכוד גם אחרי כתבי האישום?
"הוא תמיד היה מותג חזק יותר מהליכוד. גם אחרי כתבי האישום יש תחושה לא טובה נגד מערכת המשפט שמתרגמת בתמיכה והתחזקות של גוש הימין. בפועל אנחנו עדיין במשטר קואליציוני והקולות שיעזבו את הליכוד יישארו בגוש הימין והמשמעות היא ששום דבר לא ישתנה במפה הפוליטית".