אם חשבתם שחוסר שינה יכול להוביל בעיקר לעייפות ולבעיות ריכוז, מסתבר שההשלכות עלולות להשפיע גם על חיי החברה שלכם. על פי המחקר שנערך באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה, מחסור בשינה עלול להוביל להתנהגות אנטי-חברתית, גם אצל האדם העייף וגם כלפיו. 



בין אם אתם הורים טריים ובין אם אתם טרודים במחשבות שמונעות מכם להירדם, או סתם מתקשים להתנתק מסדרה שאתם רואים בטלוויזיה עד השעות הקטנות של הלילה, אולי כדאי שתיקחו ברצינות את המחסור בשינה שעלול להיווצר אצלכם, כי הוא עשוי לגרום לאנשים הסובבים אתכם פשוט להתעלם מכם.


ערים עד השנות הקטנות של הלילה (צילום: ingimage ASAP)
ערים עד השנות הקטנות של הלילה (צילום: ingimage ASAP)


צוות המחקר, אותו הובילה העמיתה הפוסט-דוקטורנטית במרכז ווקר למדעי השינה האנושית, אתי בן-סימון, מצא כי חוסר שינה יכול להוביל להתנהגות מתבודדת - וכי הוא יכול להשפיע באותה מידה על האנשים סביבך.



על פי ממצאי החוקרים, אנשים שלא ישנים טוב, לעיתים קרובות בודדים יותר כתוצאה מכך. למרות שכבר ידוע שבידוד חברתי יכול לגרום להפרעות שינה, לא היה ברור אם חוסר שינה יכול לגרום לאנשים להרגיש בודדים.


חוסר שינה עלול לגרום לבדידות (צילום: ingimage)
חוסר שינה עלול לגרום לבדידות (צילום: ingimage)


כדי לערוך את המחקר, ביצעו המדענים ניסוי בו קבוצה אחת של נבדקים לא ישנה במשך לילה, בעוד שקבוצה אחרת הורשתה לישון בו. למחרת, שתי הקבוצות קיבלו סרטון בו צפו באנשים שמתקרבים אליהם. המשתתפים היו צריכים להגיד עד כמה האנשים "קרובים מדי" מבחינתם.



התוצאות היו די ברורות: אלה שלא ישנו הרגישו שפלשו למרחב הפרטי שלהם בין 18% ל-60% יותר מהר מאלו שישנו בלילה. על פי החוקרים, ההרגשה הזו הביאה את המשתתפים העייפים ליצור יותר מרחק בינם לבין אחרים.



החוקרים השתמשו בהדמיית תהודה מגנטית בכדי להוכיח שהתוצאות לא היו מקריות. בעוד שמוחם של המשתתפים שנחו היטב לא הראה שום חריגות, המשתתפים בקבוצה השנייה היו בכוננות לאיומים פוטנציאליים. האזור במוח האחראי לאמפתיה וחברותיות, היה פחות בולט בקרב אנשים עם חסך שינה.


שינה טובה גורמת לפתיחות חברתית (צילום:ingimage ASAP)
שינה טובה גורמת לפתיחות חברתית (צילום:ingimage ASAP)


ניסוי נוסף, בו החוקרים השתמשו בסרטונים בהם ניתן לצפות באנשים שישנו טוב ובאנשים שלא, הראה שאלו שלא ישנו נתפסו על ידי הצופים בסרטונים כבעלי פוטנציאל נמוך יותר לשיתוף פעולה ולאהדה מצדם.



בן סימון אמרה כי "אין זה מקרה כי בעשורים האחרונים חלה עלייה ניכרת בבדידות וירידה דרמטית במשך השינה של אנשים. ובנימה חיובית, רק לילה אחד של שינה טובה מספיק בכדי לגרום לך להרגיש יותר פתוח ובטוח חברתית, ויתרה מכך, ימשוך אליך אחרים".