1. המרוץ להסכם


השווקים שמחו לגלות כי המשא ומתן בין ארה"ב לסין מתקדם, למרות החקיקה האמריקאית שמגנה את פעילותה של סין בהונג קונג. מוושינגטון נמסר כי ההסכם צפוי להיחתם לפני ה־15.12, מועד הטלת שיעור המכס על חלק נוסף של מוצרים סיניים מיובאים. הסנטימנט כלפי אפיקים נושאי סיכון השתפר נוכח האופטימיות בזירת הסחר ומחיר הזהב ירד.



2. משקיעים בסין


סין המשיכה ליהנות מכניסת ההשקעות הזרות ב־2018, למרות אי־הוודאות סביב מלחמת הסחר. ברמה העולמית, ההשקעות ירדו ב־13%, לעומת הרמות של 2017. לראשונה בהיסטוריה, אסיה פסיפיק הייתה לא רק יעד ההשקעות הגדול ביותר, אלא גם המקור הגדול ביותר. מגמה זו עלולה להיחלש ב־2020 באם לא ייחתם הסכם הסחר עם ארה"ב והחברות יתחילו בצמצום שרשרת הייצור שלהן.



3. זהב שחור


מסרים סותרים מגיעים מחברות אופ"ק, שצפויות להיפגש בקרוב בווינה כדי לדון ביעדי תפוקת הנפט. שר האנרגיה של עיראק מקווה כי ערב הסעודית תתמוך בהצעתו לקצץ בייצור, זאת במטרה לתמוך במחירים. הידיעות לגבי צמצום ההיצע, יחד עם אופטימיות בזירת הסחר, העלו את מחיר הנפט לכיוון של 57 דולר לחבית. ארמקו הסעודית ממשיכה להתקדם בתהליך ההנפקה, שצפויה להתגלות כגדולה ביותר בהיסטוריה.



4. לא משוכנע


נשיא הפד של בוסטון, אריק רוזנגרין, מעריך כי כלכלת ארה"ב עדיין חזקה והוא לא משוכנע כי הפד צריך להפחית את שיעור הריבית בחודש הקרוב. לדעתו של רוזנגרין, הצרכנים ממשיכים לצרוך והכלכלה תצמח בקצב קרוב ל־2%. כל עוד הכלכלה העולמית לא מתדרדרת בצורה מהותית, אין סיבה להרחבה נוספת. עוד, מוסיף רוזננגרין, כי יש לקחת בערבון מוגבל את התהפכות עקום תשואות האג"ח. לדעתו, העקום משקף את התשואות השליליות באירופה וביפן. אם אכן היה מדובר במיתון, סימניו היו נראים במקומות אחרים - מניות ואג"ח קונצרניות. שווקים אלו מפגינים יציבות.



5. גוש היורו מדשדש


מדד מנהלי הרכש של גוש היורו מעיד על צמיחה אנמית גם ברבעון הרביעי של השנה. תחזית הצמיחה עומדת על כ־0.1% בלבד, הקצב האיטי ביותר מאז המיתון ב־2013. בעוד שענף התעשייה ממשיך להתכווץ זה החודש העשירי ברציפות, גם ענפי השירותים, שהיו חזקים עד כה, מתחילים לאבד מומנטום. צרפת ממשיכה להיות בין החזקות באזור, כאשר גם אירלנד וספרד מתרחבות.



6. גרמניה מתרככת?


בניגוד למדיניות ארוכת שנים של שמירה על תקציב ממשלתי מאוזן, גרמניה שוקלת ברצינות להשיק שורה של תמריצים פיסקאליים בעלות כוללת של 500 מיליארד יורו. בשווקים מעריכים כי מהלך כזה לא ייצור עליית תשואות. בין היתר, נוכח הציפיות להמשך תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי ולאור עודפי


הביקושים מצד המשקיעים, שמחפשים "חוף המבטחים"



הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקבוצת קסם, מבית אקסלנס. האמור לעיל הוא למטרות מידע בלבד ואין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה או למכירה של ניירות ערך המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק.