ראשי גוש ה-55 - השרים יריב לוין וזאב אלקין, ויו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר קיימו הערב (שבת) שיחת ועידה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך השיחה הם דנו על בדיקת האפשרויות לקביעת תאריך הבחירות. כל הנוכחים בשיחה הסכימו כי המועד הריאלי ביותר הוא ה-3 במרץ 2020.



הועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן תתכנס ביום שני כדי לאשר פטור מחובת הנחה להצעת החוק להקדמת הבחירות ל-3 במרץ, כדי שניתן יהיה להעבירה במליאת הכנסת בשלוש קריאות עד יום רביעי בחצות. מדובר בהצעת פשרה בין כחול לבן שדרשו לקיים את הבחירות כבר ב-25 בפברואר, לבין הליכוד שביקש לקיים את הבחירות ב-17 במרץ. הכנת החוק תעשה במקביל למאמצים אחרונים למנוע בכל זאת קיום סבב בחירות שלישי והקמת ממשלה עד יום רביע בחצות. ניסנקורן צפוי להיפגש מחר עם השר לוין כדי לסגור סופית את המועד המדובר, ובכל מקרה, אם יהיה פתרון של הרגע האחרון שימנע בחירות, אפשרי לעצור את תהליך החקיקה גם בדקה ה-90.

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה שיחרר הצהרה חריגה בה הוא קורא לבחירות ישירות בינו לבין יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה, אז אני בעד שהעם יחליט ולא אף אחד אחר - גם לא התקשורת. בשבועות האחרונים הלכתי כברת דרך, לא חסכתי שום מאמץ כדי להקים ממשלת אחדות ולהימנע מבחירות מיותרות. עידכנתי את בני גנץ ואחרים בכחול לבן בחומר מודיעיני ומדיני רגיש מאוד", נמסר בפתח ההצהרה.



"הם (בכחול לבן) יודעים היטב מהם האיומים מצד איראן, הם יודעים היטב על ההזדמנויות הכבירות מול ארה"ב ומדינות ערב", מסר עוד ראש הממשלה. "בכל זאת הם לא שמים את האינטרס הלאומי בראש מעייניהם, אלא את הפנטזיה האישית של יאיר לפיד להיות ראש ממשלה. זה עדיין לא מאוחר מדיי", אמר ראש הממשלה. "אם הם לא יתעשתו ולא יקימו ממשלת אחדות לאומית, יש דבר אחד נוסף שאפשר לעשות כדי למנוע בחירות מיותרות לכנסת -  לבחור בחירה ישירה לראשות הממשלה בין בני גנץ וביני", סיכם את דבריו. 



מנגד, במפלגת כחול לבן בחרו להגיב להצהרה זו של נתניהו, ותקפו את ראש הממשלה בהצהרה: "זוהי הצעה חלולה שמטרתה להסיט את האש מנתניהו".



ח"כ מיקי זוהר מהליכוד כתב בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "כחול לבן מפחדים מבחירה ישירה, אתם יודעים למה? כי הם יפסידו. רוב עם ישראל בטוח שנתניהו טוב יותר מגנץ בתפקיד ראש הממשלה. לעניין החוקתי, אפשרי גם אפשרי לחוקק את החוק הזה בשבוע כשיש הסכמה, מה גם שאין מניעה להמשיך בחקיקה גם אחרי פיזור הכנסת הלכה למעשה".

בתוך כך, מקורבים ליו"ר כחול לבן בני גנץ אמרו כי הוא שוקל לדרוש מלפיד לוותר על הרוטציה בבחירות הקרובות ולהכריז כי גנץ הוא מועמד יחיד של כחול לבן  לראשות הממשלה. כזכור, עם הקמת כחול לבן נחתם הסכם בין חוסן לישראל ליש עתיד בו נאמר כי בין הצדדים סוכם על רוטציה בראשות הממשלה ושני הצדדים מתחייבים לפעול בכל דרך חוקית המאפשרת זאת, לרבות שינויי חקיקה.



בשתי מערכות הבחירות האחרונות הסכם הרוטציה היה בתוקף והמועמדות לראשות הממשלה מטעם כחול לבן הייתה של גנץ ולפיד. בתוך המפלגה היו חילוקי דעות בנושא, ובסביבתו של גנץ טענו כי ביטול הסכם הרוטציה היה מוסיף למפלגה לפחות עוד ארבעה מנדטים. ערב הבחירות הקודמות פרסמה כחול לבן הודעה בה נאמר כי "למרות הספקולציות והשמועות השקריות 'כחול לבן' תתמודד בבחירות הבאות באותה מתכונת שהביאה להישג עצום של 35 מנדטים לפני חודשים ספורים, כולל קיום הרוטציה בין גנץ ללפיד, בדיוק כפי שסוכמה בהנהגה המשותפת והובאה בפני הציבור".



גורמים במפלגה טענו היום כי גנץ אמר לאחרונה בשיחות סגורות כי המצב של שני ראשים במפלגה פוגע בתפקודה ומקשה על קבלת החלטות ולכן יש לבטל את הרוטציה. בסביבתו של גנץ אמרו הערב בתגובה כי "אנחנו לא עוסקים בנושא". לעומת זאת מקורבו של לפיד ח"כ עופר שלח התייחס היום בשבתרבות בבאר שבע לנושא ביטול הרוטציה בין גנץ ללפיד ואמר: אם יהיו בחירות, הסכם הרוטציה של לפיד וגנץ שריר וקיים עד שיוחלט אחרת".