הירי שנשמע לאחרונה בתוך נגמ"ש הליכוד הוא סימן לבאות. מצבו המשפטי של בנימין נתניהו, שמטיל צל כבד על עתידו הפוליטי, העיר באופן טבעי את השדים שמתמודדים על ירושת נתניהו, כל זאת בשעה שהמנטרה המוכרת והשגורה בקרב בכירי הליכוד: "אתמודד אחרי עידן נתניהו", הופכת למוחשית יותר מתמיד. התחושה שמלווה כיום רבים היא שעידן נתניהו עומד להסתיים.
 
מתחת לפני השטח כבר אפשר לחוש את הזרמים הגואים, שמהם עולה עובדה ברורה: זה הולך להיות מאבק קשה ומר שייצור גושים ומחנות אשר יפוררו את הליכוד. כנראה שנראה שוב את שאירע בנובמבר 2005, לאחר פרישתו של אריק שרון מהמפלגה, כש־14 חברי כנסת מהליכוד נטשו את הסיעה ועברו לקדימה, וכפי שקרה ב־1965 כשדוד בן גוריון פרש ממפא"י ההיסטורית והקים את רפ"י עם חלק ניכר מחברי סיעתו. אז הוא נחל כישלון צורב בבחירות, שהביא אותו בסופו של דבר לפרישה מהפוליטיקה. 
 
למעשה, מאבק הירושה בליכוד כבר התחיל. בטונים נמוכים אומנם, אבל כאלו שנשמעים היטב בזמן האחרון, בחילופי הדברים בין גדעון סער לניר ברקת, ובין גדעון סער לישראל כץ ומירי רגב. כל אחד מהם, וגם יולי אדלשטיין, גלעד ארדן, צחי הנגבי, יואב גלנט ואולי גם נפתלי בנט צפויים להיות שותפים למאבק על הירושה, מתחושה סובייקטיבית שכל אחד מהם חש כיום שהוא ראוי ויכול להנהיג את הליכוד, כמפלגת השלטון, אחרי בנימין נתניהו.
 

מה שהם כנראה לא מבינים הוא שהליכוד בלי נתניהו לא יהיה אותו ליכוד, כפי שהליכוד אחרי שמנחם בגין פרש והסתגר בבית ברחוב צמח שבירושלים, לא היה אותו ליכוד. וכפי שהליכוד אחרי שאריק שרון עזב והקים את קדימה לא היה אותו ליכוד. מכאן שמאבקי הכוח הגלויים על הירושה ביום שלאחר נתניהו ישפיעו לא רק על מבנה הליכוד - הם עשויים לשנות את המפה הפוליטית בישראל.
 
בשלב זה אנחנו עדיין רחוקים מהחלטות בית המשפט בהאשמות נגד נתניהו, אבל אין ספק שכתבי האישום הכבדים נותנים את אותותיהם גם בתוך הליכוד. ישנם לא מעטים שחושבים שלראש הממשלה תהיה בעיה לצאת מהם כשהוא נקי וצח, כשגם הרשעה קלה יותר משוחד - כמו למשל הפרת אמונים או מרמה - תביא לסיום דרכו הפוליטית.
 
בכל מקרה, מאבק הירושה צפוי להתרחש גם אם יו"ר הליכוד יצא זכאי מבית המשפט. זה כבר לא יהיה אותו נתניהו - עובדה שיכולה להרחיב את האופוזיציה נגדו בליכוד. 
 
את ההדים של כתבי האישום רואים כבר כיום, כשגם שחקני ספסל בליכוד, ראשי ערים ומועצות מצטרפים למאבק הירושה ומביעים את דעתם. בימים האחרונים שמענו את ראש מועצת יש"ע לשעבר חננאל דוראני וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, תומכים בקול רם בגדעון סער ובדרישתו לקיים בתקופה זו פריימריז בליכוד. 
 
יש סבירות גבוהה שמתוך הליכוד יהיו מי שידרשו ויפעלו להדיח ולרשת את נתניהו. זה יהיה כאמור מאבק קשה ומורכב בין הגרעין התומך ביו"ר הליכוד לבין אלה שמזה זמן לוטשים עיניים לרשת אותו. מספרם לא קטן, מה שמגדיל את הסיכוי שהמאבק הזה אכן יביא להתפוררות הליכוד.