ביום שלישי השבוע, בהבדל של שעות, התפרסמו שתי כותרות ענק בכלי התקשורת בארה"ב. הראשונה עסקה בתוכן הדוח של ועדת המודיעין של הקונגרס, שהאשימה את הנשיא דונלד טראמפ בניצול לרעה של מעמדו ובהפרת החוקה בפרשת אוקראינה־גייט. כמעט במקביל דיווחו כלי התקשורת על החלטתה של קמלה האריס לפרוש מהמרוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.



ההתפתחויות הדרמטיות הללו הבליטו את שתי החזיתות שהדמוקרטים מנהלים במטרה להביס את טראמפ בבחירות 2020 ולכבוש מחדש את הבית הלבן. אלא שבשתי החזיתות - בהליכי ההדחה נגד הנשיא ובקביעת המועמד שיעמוד מול טראמפ בבחירות - החדשות אינן מעודדות מבחינת הדמוקרטים. בבית הנבחרים, שבו יש להם רוב, המחוקקים הדמוקרטים נראים מרוצים מעצמם. אין עוררין שהם הצליחו לחשוף את התנהלותו הפגומה של הנשיא ביחסיו עם מדינות שארה"ב חפצה ביקרן. אין ספק שטראמפ התעלם מנוהלי מדיניות החוץ ופעל מול נשיא אוקראינה מאינטרס אישי, ובכירים רפובליקנים בממשל העידו על כך.



אבל סימן שאלה גדול עדיין מרחף על סיכויי ההדחה, שההליכים לגביו עברו לוועדת המשפט של הקונגרס. ההערכה הרווחת בקרב משפטנים ופרשנים היא שאין סיכוי להדחה, משום שהיא זקוקה לאישור הסנאט, שבו קיים רוב רפובליקני. "הדמוקרטים ימשיכו במאמציהם להדיח את הנשיא, זאת מטרה שמפתה אותם מאוד. אבל הם מסתבכים", אמרו פרשנים בערוצים ציבוריים. "גם משום שהליכי ההדחה מסובכים מבחינה חוקתית וגם משום שרוב הציבור האמריקאי לא יאהב את העיסוק המתמשך בקידום ההדחה, ויעדיף הכרעה בקלפיות".



פועלים להדיחו, אבל מתקשים למצוא מועמד שיעמוד מולו. טראמפ. צילום: רויטרס
פועלים להדיחו, אבל מתקשים למצוא מועמד שיעמוד מולו. טראמפ. צילום: רויטרס



משהו קרה לקמלה


בזירת ההתמודדות למועמדות המפלגה הדמוקרטית תמונת המצב מעודדת הרבה פחות, והסיכוי להשיג בקרוב תמיכה גורפת במועמד אחד (או מועמדת) נראה קטן.



כאשר הצהירה האריס לפני חודשים אחדים על מועמדותה, היא עוררה גל של אהדה והתלהבות. האריס, סנאטורית מקליפורניה והאישה השחורה הראשונה שהכריזה על מועמדות לנשיאות ארה"ב, כיהנה בעבר כתובעת הכללית בקליפורניה ונחשבת לאישה מחוננת וברוכת כישרונות. עם הצטרפה למרוץ הדמוקרטי קבע השבועון ה"אקונומיסט": "האריס - האישה היחידה שמסוגלת להביס את טראמפ".



במשך חודשים אחדים רותקו אמצעי התקשורת לדמותה של האריס, שקיבלה ציונים טובים על הופעותיה בעימותים הטלוויזיוניים של המתמודדים במרוץ הדמוקרטי. אבל משהו קרה. ה"ניו יורק טיימס" התאמץ להסביר מה אירע לה, בכתבת תחקיר שהשתרעה על פני עמוד שלם ואשר נשאה את הכותרת "נפילה מהפסגה בעת שהקמפיין בשיאו".



האריס עצמה טענה כי פרשה מהמרוץ בשל חוסר במשאבים כספיים למימון עלויות הקמפיין שלה. לדברי פרשנים שמצוטטים ב"ניו יורק טיימס", היא הסתבכה ומעדה בהסברת השקפותיה בנושאים חברתיים. "היא טעתה באופן חמור בקביעת סדר העדיפויות בנושאים שימשכו אליה אוהדים דמוקרטים. היא התחילה כמי שתומכת בקיצוצים במסים לשכבות הנמוכות, ופתאום דרשה העלאה במשכורות למורים", נכתב שם.



אבל האמת היא שלהאריס לא היו סיכויים טובים במיוחד לזכות במועמדות, משום שהיא התמודדה מול יריבה קשוחה, אליזבת וורן, הסנאטורית ממסצ'וסטס. ובכלל, האריס הייתה מתמודדת שהביאה איתה רצינות ואיכות אנושית - תכונות שאינן בדיוק מאפיינות את המרוץ.



"אין לה תוכנית להביס את טראמפ". אליזבת' וורן. צילום: רויטרס
"אין לה תוכנית להביס את טראמפ". אליזבת' וורן. צילום: רויטרס



מה שחסר לוורן



הסיכוי של הדמוקרטים להביס את טראמפ בבחירות משתקף בתוצאות הסקרים האחרונים, והמספרים אינם מעודדים. מעמדה של וורן, למשל, שעד לפני שבועות אחדים זכתה לשיעורי תמיכה מרשימים, שהציבו אותה בכמה סקרים אפילו לפני ג'ו ביידן - הידרדר באחרונה. "וורן צלחה את החלק הקשה בקמפיין, עכשיו היא נכנסת לחלק הקשה יותר", דיווח ה"ניו יורק טיימס" על הירידה במספר תומכיה. "החשש הוא שלסנאטורית יש תוכנית לכל דבר, אבל דבר אחד חסר לה: תוכנית להביס את טראמפ".



מה שצריך לעורר דאגה וחשש בצמרת המפלגה הדמוקרטית באשר לסיכוייה בבחירות 2020 הוא זהותם של שני מתחרים - אחד ותיק והשני חדש. מעמדם של השניים בסקרים האחרונים לא רק מוכיח עד כמה המרוץ הדמוקרטי איננו יציב, אלא הוא גם מחזק את האופי הקרקסי של הבחירות, שבהן משתתפים נכון לשעה זו 19 מועמדים. מי שמעמדו התחזק פתאום הוא האלמוני פיט בוטיג'ג', ראש העיר סאות' בנד ממדינת אינדיאנה, שצירף לחשבון הטוויטר שלו את הדרך הנכונה להגות נכונה את שמו: Boot־edge־edge.



"הוא פיקח, מנומס ובן אהוב", הסביר ה"ניו יורק טיימס" את התחזקותו המפתיעה של בוטיג'ג' בסקרים. "הוא גילה בשבועות האחרונים מאגר של תומכים נלהבים בקרב גוש של המצביעים שנטו לכיוון ביידן". בסקר האחרון זכה המועמד מאינדיאנה ל־16% תמיכה, שני אחרי ביידן. אבל ההערכה הרווחת בקרב פרשנים היא שלמרות חביבותו המופגנת, סיכוייו לזכות במועמדות המפלגה קלושים ביותר.



המתחרה החדש מייקל בלומברג קיבל בסקר שפורסם בשבוע שעבר רק 3% תמיכה. ראש העיר ניו יורק לשעבר פשוט לא מצליח להמריא. הצטרפותו למרוץ הדמוקרטי לנשיאות לפני כשלושה שבועות עוררה תקווה שבלומברג, סמל להגשמת החלום האמריקאי, יביא עמו מנה גדושה של איכות ורצינות, אבל זה לא עוזר לו. יתרה מזו, בסקר שהתפרסם בגיליון האחרון של השבועון ה"אקונומיסט" דורג בלומברג כמועמד הפחות פופולרי במפלגה.



בינתיים מי ששומר על מעמדו בסקרים כמועמד בעל אחוזי התמיכה הגבוהים ביותר הוא ביידן, שזכה בסקר האחרון ל־24% תמיכה. זו הסיבה ששאר המתמודדים מרבים לנגח אותו, ואליהם הצטרף לאחרונה גם קול מפתיע - הנשיא לשעבר ברק אובמה, שאמר על סגנו לשעבר: "לג'ו ביידן אין את זה". כלומר, הוא לא כשיר לתפקיד הנשיא. "לא ביקשתי את תמיכת אובמה", הגיב ביידן והוסיף: "וגם לא אבקש".



יש מי שמתנחם בעובדה שהמרוץ הדמוקרטי עודנו בשלביו ההתחלתיים ומאמין שבפריימריז של המפלגה שיתחילו בחודש הבא במדינות השונות המצב צפוי להתבהר. אחרים חוששים שאם המרוץ הדמוקרטי לא יעמיד בעתיד הקרוב מועמד (או מועמדת) מוסכם - דווקא הדמוקרטים יהיו מי שיבטיחו לדונלד טראמפ ארבע שנים נוספות בבית הלבן.