לאור הדיווחים על ניסוי שערכה קוריאה הצפונית היום (ראשון), מגיב נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ למנהיג המדינה, קים ג'ונג און, וטוען כי האחרון מעמיד את עצמו בסיכון "לאבד הכל" אם ימשיך בגישתו התוקפנית. "קים ג'ונג און חכם מידי ויש לו הרבה מה להפסיד. למעשה, הוא יכול להפסיד הכל. הוא חתם מולי על הסכם חזק שעוסק בפירוק מנשק גרעיני כשנפגשנו בסינגפור", צייץ טראמפ בטוויטר.



כזכור, קוריאה הצפונית הכריזה היום על סיומו של תרגיל מוצלח, אותו כינתה "ניסוי משמעותי". הניסוי התקיים באתר השיגור סוהאה, צפונית לבירה פיונגיאנג, אתר אותו התחייבה המדינה לסגור בעבר, לטענת גורמי הממשל האמריקאים.



בעוד מטרת הניסוי נותרה לא ברורה, ידוע כי אתר הניסויים בו התקיים התרגיל יועד בעבר לשיגור טילים. סוכנות הידיעות הצפון קוריאניות דיווחה כי תוצאות הניסוי יירתמו לצורך שדרוג המעמד המדיני והאסטרטגי.



הניסוי נערך לאחר הכרזות מצד המדינה הסגורה כי היא עתידה לבחון "אפיקים חדשים", זאת בצל עיכוב בשיחות מול ארצות הברית, שעתידות לעסוק בסוגיית פירוק המדינה מנשק גרעיני.



דונלד טרמאפ וקים ג'ונג און בועידה בסינגפור (צילום: AFP)
דונלד טרמאפ וקים ג'ונג און בועידה בסינגפור (צילום: AFP)



דבריו של טראמפ מתייחסים לועידה ההיסטורית שערך עם מקבילו הקוריאני בסינגפור ב-2018. במהלך המפגש, שהוכתר על ידי טראמפ להצלחה, חתמו השניים על מסמך הבנות בו מתחייב קים ג'ונג און לפירוז המדינה מנשק גרעיני. "הפירוק יחל מאד מהר", הכריז טראמפ לאחר הפגישה, שהסתיימה בסימן אופטימי של כינון יחסים דיפלומטיים מחודשים בין המדינות המסוכסכות.



לאור הצעדים האחרונים של קוריאה הצפונית, נראה כי מערכת היחסים העדינה בין המדינות וההבנות שהושגו ביניהן בעבר, מתערערות: "קים ג'ונג און לא ירצה לפגום ביחסים המיוחדים שיש לו איתי", ציין טראמפ בהתייחס לתקריות האחרונות, תוך ניסיון להרגיע את הרוחות.


עם זאת, נראה כי קוריאה מתעקשת להבהיר לממשל האמריקאי כי היא מקשיחה את עמדותיה, זאת לאחר שאתמול הצהיר שגריר קוריאה הצפונית באו"ם, קים סונג, כי בניגוד להשגות הועידה בסינגפור ב-2018, פירוק המדינה מנשק גרעיני לא נמצא על שולחן המשא ומתן עם ארצות הברית, ולכן מייתר את הצורך בשיחות נוספות בנושא עם גורמי הממשל בוושינגטון.