מיכל אברה סמואל, מנכ"לית עמותת פידל, וטזתה גרמאי, הוגת מיזם "טיגיסט", ערכו באחרונה בדיקה שבה סקרו את הבובות בגני הילדים וגילו כי ארגז הצעצועים בגני ילדים רבים אינו מעמיד לפני הילדים בובות "שמשקפות את האחר ומביאות לרבגוניות". אברה סמואל וגרמאי החליטו להרים את הכפפה ולשתף פעולה בהכנסת הבובה "טיגיסט" לגני הילדים העירוניים - מיזם שהקימה גרמאי והוציאה לפועל בשנה שעברה.

מדובר בבובה המציגה ילדה אתיופית, שמגיעה עם סיפור קצר על העלייה של העדה ועל המסע שעשתה מאתיופיה, וכן על תרבות הקהילה האתיופית. לאחרונה הן פנו למשרד החינוך בבקשה שהבובה תוכנס לכל גני הילדים ברחבי הארץ, ובמיוחד ביישובים בהם יש ריכוז גבוה של בני הקהילה האתיופית.

"באמצעות הבובה טיגיסט אנו מבקשים ליצור קרבה, סובלנות, קבלה, ולעשות זאת כבר בגיל הרך. בעינינו, זה הכרחי ומתבקש שלצד כל הבובות הפופולריות, תהיה לילדי ישראל גם בובה כהת עור שתשקף חלק נוסף מהמגוון החברתי שבו הם חיים", נכתב בפנייה למשרד החינוך. לפני כשלוש שנים יצא חוזר מנכ"ל בנושא הכנסת בובות כהות עור לגנים, ובמשרד החינוך מסרו כי טרם התקבלה הפנייה, והם מדגישים כי נושא שונות בחברה נלמד לאורך כל השנה כחלק מלימוד הערך של קבלת האחר.

ילדה עם הבובה "טיגיסט". צילום: גדעון אגז'ה
ילדה עם הבובה "טיגיסט". צילום: גדעון אגז'ה


עמותת פידל, קהילה מובילת דרך, החלה לפני כשבועיים, בחג הסיגד, בחלוקת הבובה בגנים בירושלים ובתל אביב. המטרה היא לשלבה ב־50 גנים ברחבי הארץ, בתקווה שמשרד החינוך יהיה שותף ויטמיע את הבובה כחלק מתוכנית הלימודים.

"כדי להנכיח את הנרטיב של יוצאי אתיויפה, של האחר, חייבים להתחיל בגיל הרך", אומרת ל"מעריב" אברה סמואל. "זהו גיל שבו הילדים מעצבים את התפיסות והעמדות שלהם כלפי החברה וכלפי אוכלוסיות שונות. בחרנו בארגון לחבור עם טזתה, כי אנחנו עוסקים בחינוך, בהעברת הידע, התרבות וההיסטוריה, בהכרת של יוצאי אתיופיה".

גרמאי, הוגת מיזם טיגיסט, מסבירה: "הסתובבתי בלא מעט גני ילדים עד שהחלטתי לעשות את טיגיסט כמו שהיא. ראיתי בובות שחורות קרחות, לא בובה אמיתית עם שיער מאתגר, כשהחלופה היא בובה בהירת עור. היה לי חשוב שלצדה תהיה עוד בובה, כדי לתת ביטוי לכל אדם שהוא אחר. טיגיסט היא, מבחינתי, פתח לשינוי אמיתי וחשוב".