יומיים בלבד לפקיעת המנדט של הכנסת ולהליכה אפשרית למערכת בחירות נוספת, ובמערכת הפוליטית הגיעו להסכמות הבוקר (שני) לפיהן הבחירות יתקיימו ביום שני, ה-2 במרץ, אם הכנסת תפוזר. זאת, לאחר שבכחול לבן התעקשו לקיימן בתאריך זה, בעוד שבליכוד ובגוש הימין כולו העדיפו את ה-24 במרץ. 



יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין התייחס לנושא בישיבת נשיאות הכנסת והודיע כי ככל שלא יימנעו הבחירות הנוספות, הכנסת תחוקק ביום רביעי הקרוב בשלוש קריאות את החוק שיקבע את הקדמת תאריך הבחירות ל- 2.3.20. "גם כאשר נראה שאפסו הסיכויים למנוע את הבחירות המיותרות והיקרות האלו, לא נתחיל את הליך החקיקה לפני יום רביעי, על מנת לאפשר לראשי המפלגות להתעשת בדקה ה-90, רגע לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר אדלשטיין.

יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן, מסר: "כחול לבן תעשה כל מאמץ, עד לרגע האחרון, למנוע בחירות נוספות ומיותרות למדינת ישראל. כפי שהבטחנו לציבור, אם נתניהו ימנע הקמת ממשלת אחדות ונאלץ לפזר את הכנסת, נקיים מערכת בחירות קצרה ככל שניתן. אני שמח שבליכוד ובשאר סיעות הבית הסכימו להתגייס למהלך הזה".



בשבוע שעבר אומנם כבר הושגה הסכמה עקרונית והוחלט כי במקרה של פיזור הכנסת והליכה לבחירות, הן ייקבעו ל־3 במרץ 2020, אולם אתמול התסריט השתנה לאחר שהתברר כי במועד זה יחול יום הזיכרון לחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. בעקבות זאת פנה אתמול יו"ר יד לבנים, אלי בן שם, לוועדת הבחירות המרכזית וליו"ר הכנסת בבקשה לשקול בשנית את קיום הבחירות ב־3 במרץ.
 
הקמפיינים יחזרו בקרוב? צילום: רויטרס
הקמפיינים יחזרו בקרוב? צילום: רויטרס

בהסבר לבקשה ציין בן שם כי בתאריך ז' באדר מתקיים מדי שנה הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע ושבאירוע זה לוקחים חלק באופן מסורתי נשיא המדינה וראש הממשלה. "לא ראוי לטעמי שביום זה אנשים ילכו לקניות ולבחירות, בעוד שהמשפחות השכולות יתייחדו עם זכר הנופלים", נימק בן שם. "לטעמי, זהו מסר לא חינוכי של מדינה המבקשת לזכור את בניה ובנותיה שנפלו ולא זכו לקבורה בישראל. לא ייפלו השמים אם הבחירות יידחו למועד אחר. הבחירה הנכונה ביותר היא לשנות את מועד הבחירות. החלטה זו תעביר מסר ערכי המכבד את זכר הבנים שנפלו".

מאוחר יותר שוחחו השרים אופיר אקוניס ומירי רגב עם בן שם והודיעו כי הם מצטרפים לבקשה לשנות את מועד הבחירות. "אני קוראת לכל סיעות הכנסת לתמוך בדחיית מועד הבחירות", מסרה רגב, ובכך למנוע פגיעה במשפחות השכולות". היום, כאמור, הוסכם כי הבחירות יתקיימו ב-2 במרץ אם אכן הכנסת תפוזר.