ספרים ועובדי מספרות נמצאים כיום בסיכון גבוה מאד להיפגע בעבודתם. בין הסיכונים ניתן למנות מחלות עור, גירויים, אלרגיות וחשיפה לחומרים מסרטנים. כמו כן חשופים עובדי המספרות למחלות מקצוע ו/או מיקרוטראומה וזאת לאור עמידה ממושכת ללא תנועה ו/או שימוש ממושך וקבוע במספריים ובמכונות חשמליות.



לפניה ישירה לעורך הדין טל חסון לחץ/י כאן.


התפתחות מחלות עור


לאחרונה פורסם מחקר חדש של המוסד לבטיחות ולגהות אשר העלה את נושא עובדי המספרות על מפת קבוצות הסיכון להיפגע בעבודה. המחקר המקיף קבע כי הסיכון של ספרים למחלות עור, גבוה פי 10 מכל המקצועות האחרים. עוד התריע המחקר, כי הכימיקלים שנעשה בהם שימוש במספרות, אינם נתונים תחת פיקוח וכי אין מספיק מודעות לסכנות הנלוות לחשיפה יומיומית להם.



המחקר מצא שעובדי המספרות מסכנים את בריאותם על בסיס יומי על ידי חשיפה לחומרים כימיים מסוכנים רבים החודרים לגופם דרך מערכת הנשימה והעור. הסיכון החמור מכל לעובדי המספרות נוצר בשל השימוש בחומרים כימיים המיועדים לצביעת שיער, ביניהם כאלה החשודים כמסרטנים וכאלה שגורמים לגירויים ודלקות עור חמורות ולמחלות אלרגיות בעור. במחקר נמצא כי החשיפה המשמעותית והמסוכנת ביותר מתרחשת בעת צביעת גוונים בשיער ובעת ביצוע החלקת שיער.



עוד נמצא במחקר כי שני שליש ממעצבי השיער אינם משתמשים בכפפות, לעומת אחוז קטן (11%) שמשתמשים בכפפות רק לעיתים. בכל מקרה השימוש בכפפות הוא חלקי ויוצר סיכון גבוה לפגיעה בעור. 



כיצד להפחית את הסיכון לפגיעה בעור?


על מנת להפחית את הסיכון לפגיעה עורית יש להקפיד על שימוש בכפפות מתאימות שאינן עשויות ניילון או פוליאתילן בעת ביצוע חפיפת ראש אחרי צבע או החלקה, שכן בכפפות ניילון יש חרירים קטנים שאינם מונעים מהכימיקליים לעבור דרכן. כמו כן יש להקפיד ללבוש חלוק או סינר בעת מגע בתכשירים ולבחור להשתמש בחומרים כימיים בעלי השפעה מזיקה מינימלית. כמובן שחשוב להקפיד להשתמש בכפפות חזקות במיוחד שאטומות לחלוטין לכימיקלים, עדיף מסוג ניטריל.



סיכונים נוספים בקרב ספרים


בנוסף לסכנה של פגיעה בעור סכנה נוספת אשר אורבת לעוסקים בספרות היא היווצרות דליות ברגליים עד כדי סיכון בריאותי חמור.



בית הדין האזורי לעבודה בנצרת קיבל לאחרונה תביעה שהגישה ספרית נגד ביטוח לאומי, והורה להכיר בה כנפגעת עבודה וזאת בגלל נזקים מצטברים שנגרמו לה בשל עמידה ממושכת לאורך שנים. 



כדי להוכיח את תביעתה, מונה בידי בית הדין מומחה רפואי למחלות עור אשר קבע שהתובעת סובלת מדליות ברגליים. הוא ציין כי עמידה ממושכת על הרגליים גורמת לעלייה בלחץ הוורידי בדופן ובשסתומים הוורידיים, שלאורך השנים גורמת להאצת הופעת המחלה. לטענת המומחה מנגנון הופעת המחלה קשור להתרחבות הוורידים אשר מתרחבים יותר ויותר בעת עמידה ממושכת, דבר שגורם לאי ספיקת המסתמים. כך חוזר חלילה עד להחמרה במצב הדליות. חשוב לציין כי דליות ברוב המקרים אינן מסכנות חיים אך עלולות במקרים חריגים לגרום לקרישי דם והתנפחות הרגל, להופעת כיבים ברגל ולדימומים.



איך מפחיתים סיכון לדליות?


על מנת להפחית את הסיכון להיווצרות דליות ברגליים יש צורך לשמור על משקל מאוזן, להקפיד על פעילות גופנית, לבצע הפסקות מנוחה יזומות אשר בהן מרימים את הרגליים מעל גובה האגן וכמובן חשוב להימנע מעמידה ממושכת. מנוחה ושחרור של הרגליים עשויים להיטיב משמעותית את המצב ולהפחית את הסיכון במידה ניכרת.


עורך הדין טל חסון. צילום: רונית נאור
עורך הדין טל חסון. צילום: רונית נאור


תסמונת התעלה הקרפלית


סיכון נוסף לעובדים במספרות היא האפשרות ללקות בתסמונת התעלה הקרפלית – CTS אשר שכיחה בקרב בעלי מקצועות העובדים עם כלים רוטטים ו/או תנועות חוזרות ונשנות באמצעות כפות הידיים ובשורשיהן וביניהם גם ספרים.



תסמונת התעלה הקרפלית היא תסמונת הפוגעת בשורש כף היד ומתבטאת בכאבים, נימול, תחושת רדימות, זרמים בכף היד, עיקצוצים וכאבים בעת שימוש ביד ואף קושי באחיזה בחפצים (הנוטים לעיתים ליפול מהיד). הסימפטומים עשויים להופיע בשעת מנוחה ובלילה בזמן השינה כאשר חשים בהירדמות של היד ובתחושת נימול באצבעות. התסמונת נחשבת למחלת מקצוע והיא שכיחה בקרב ספרים אשר מבצעים תנועות מונוטוניות של האצבעות, כף היד והמרפק באופן חוזר ונשנה לאורך זמן רצוף. 



מלבד הסיכונים אשר פורטו במאמר זה קיימים סיכונים נוספים אשר עלולים לפגוע בעוסקים במקצוע הספרות. לאור אופיו של המקצוע, והחשיפה הרב מערכתית למכלול רחב של סיכונים, יש לבחון כל פגיעה בעובד בראייה של מחלת מקצוע ו/או מיקרוטראומה.



אם אתם מזדהים עם חלק מהסימפטומים המופיעים במאמר זה, מדובר על מצב בו קיים חשד ממשי לפגיעה בעבודה ועל כן יש לפנות לעו"ד אשר מתמחה בתחום תאונות העבודה, וזאת כדי לבחון את מיצוי הזכויות הרפואיות והמשפטיות.



עורך דין טל חסון הוא בעל ניסיון רב במיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי, עוסק בדיני נזיקין ובדיני משפחה וירושה, הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide