שנת 2019 הייתה פורייה במיוחד עבור אוכלוסיית הנשרים בארץ. מסיכום הדגרות הנשרים שערכו ברשות הטבע והגנים וגן החיות התנ"כי עולה כי נקבע שיא של 24 ביצי נשרים שהוטלו בגרעיני רבייה, לעומת 19 ביצים שהוטלו בכל שנה בין השנים 2016־2018. ההדגרות נעשו במסגרת פרויקט "פורשים כנף", המשותף לרשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל.



כזכור, לפני שבעה חודשים הורעלו ברמת הגולן עשרה נשרים. שמונה מתוכם – שהם מחצית מאוכלוסיית הנשרים באזור - לא שרדו. לאור זאת, הנתונים על הדור הבא של הנשרים מעודדים באופן מיוחד.



גרעין הרבייה של "פורשים כנף", שמרכזו בחי־בר כרמל, פועל בשיתוף גן החיות התנ"כי, שבו מתקיימת הדגרת הביצים, הספארי ברמת גן, אוניברסיטת תל אביב, חי־בר כרמל, יוטבתה ורמת הנדיב. גרעיני הרבייה נועדו לתמוך בהתאוששתה והתבססותה של אוכלוסיית הנשרים בישראל, המצויה זה שנים רבות בסכנת הכחדה. פעולות אחרות שנעשות במסגרת פרויקט "פורשים כנף" הן מחקר וניטור, ממשק נגד הרעלות, שמירה על קינים, מיגון עמודי חשמל למניעת התחשמלות, תחנות האכלה מפוקחות ופעילויות הסברה וחינוך לציבור הרחב.



לדברי אוהד הצופה, אקולוג העופות ברשות הטבע והגנים, "פרויקט פורשים כנף וגרעיני הרבייה החל בשנת 1996, אך בשנים הראשונות לא הצלחנו להגיע לרביית נשרים יזומה בסדר הגודל הנדרש כדי לאפשר התאוששות של האוכלוסייה. בשנת 2015, בעקבות סדנת מומחים שקבעה שעלינו לשחרר 20 נשרים בשנה כדי למנוע את ההכחדה, התחלנו לייבא נשרים מקפריסין, מארמניה ומספרד, כדי להגדיל את הגרעין. לשם כך נרתמה קרן היסוד וגייסה את Segre’ fondation ואת חברות התעופה ארקיע ואל על, המסייעות בהטסה. בשיתוף גן החיות התנ"כי ופארק רמת הנדיב, ייבאנו נשרים, בנינו כלובי רבייה ומתקן גידול גוזלים בשמורות חי־בר כרמל ורמת הנדיב ודברים נוספים. מאמצים אלו נשאו פרי, ועתה אנו רואים את התוצאות המבורכות והמצופות".



"שיא הילודה השנתית שנשבר השנה בגרעין הרבייה של 'פורשים כנף' הוא בשורה מבורכת וחשובה", הוסיף הצופה, "בייחוד לנוכח אובדן הנשרים מהרעלות. עם זאת, על המדינה להמשיך בעשייה בכל הזירות – אכיפה, חקיקה וענישה מחמירה, כדי למזער את נגע ההרעלות הפוגעות ומשמידות את הנשרים ואת בעלי החיים האחרים".