ח"כ גדעון סער ערך היום (שלישי) ביקור ביישוב חאן אל אחמר ומתח ביקורת על ראש הממשלה נתניהו בשל אי פינויו. "ראש הממשלה הודיע כי המאחז הבלתי חוקי חאן אל אחמר יפונה תוך זמן קצר. צריך להבין כי יש מאבק שהוא על שטחי סי, והאם הישובים היהודים יוכלו להתפתח או לא וכאשר אתם רואים מקומות כמו כאן, לא יהיה ניתן לגדול. בהקשר היותר רחב, אנחנו נמצאים בסיטואציה של הרשות הפלסטינית הנתמכת ע"י האיחוד האירופי כאשר הם קובעים עובדות בשטח והופכים את הישובים היהודים כמובלעת בתוך שטחים פלסטינים. אני קורא מכאן לממשלת ישראל לקיים את ההחלטה וההתחייבות לפנות אל אל אחמר. הדבר הזה, מבחינת כל הנושאים במדיניים הוא המאבק החשוב ביותר והרחב ביותר", אמר סער.



מוקדם יותר הצהיר סער כי אם מפלגתו תמשיך בדרכה הנוכחית, היא תפסיד במערכת הבחירות הקרובה. בדברים שאמר בכנס שדולת הפרלמנטרים למען ישראל, אמר סער: "אם אבחר לראשות הליכוד אוביל אותו לניצחון ולהקמת ממשלה בראשות הליכוד. אתמול התפרסם סקר שלישי תוך שבוע שאומר שגוש הימין גדל אם אני עומד בראש הליכוד ושאני מביא קולות מהצד השני. זה דבר דרמטי בייחוד שזה קורה עוד טרם המועמדות ובוודאי טרם בחירתי. לכן אני משוכנע שאם אנצח אוביל לניצחון גדול של הליכוד ולממשלה בראשותי יוזמנו כל המפלגות הציוניות למשא ומתן. אם נמשיך בתוואי הנוכחי לא נגיע למקום טוב יותר מאשר בשתי מערכות הבחירות האחרונות".



סער בחאן אל אחמר. צילום: מרק ישראל סלם



עוד ציין סער כי יתמוך בנתניהו במידה ויפסיד, אך הוסיף: "בכוונתי להתמודד כדי לנצח. תמיד צריך להתמודד במטרה לנצח, ולכבד את ההכרעה הדמוקרטית שמתקבלת". בנוסף, התייחס סער לבחירות בבריטניה שייתקיימו בחמישי הקרוב אמר כי " העמדות של מפלגת הלייבור בראשות קורבין נם אנטי ישראליות, חד צדדיות ועם מוטיבים אנטישמיים". סער הוסיף כי הוא דואג לקהילה היהודית באנגליה והוא מקווה שהלייבור, עם עמדותיו האנטי ישראליות לא יצליח בבחירות האלה".



כזכור, אתמול עוד ניסו בכחול לבן לאתגר את ראש הממשלה בנימין נתניהו והביעו נכונות להיכנס איתו למשא ומתן על ממשלת אחדות אם יותר על החסינות. אך כשעתיים לאחר שיו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ העלה את ההצעה בישיבת סיעתו בכנסת, בליכוד פרסמו הודעה לדחיית קריאתו של גנץ ובה נאמר: “די עם התרגילים השקופים". נתניהו עצמו חידש את קריאתו ליו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן להקים איתו ממשלת ימין לאומית ולמנוע בחירות. בתגובה גנץ אמר כי “עשרות שעות ישבנו בחדרי המשא ומתן. נתניהו נשאר עם אותה המנטרה - בלוק החסינות, דרישה להיות ראשון, וגם וטו מוחלט על התקדמות בקווי יסוד. אפס זמן על מהות, תלי תלים של מילים על מבנים מורכבים של חסינות ונבצרות. ולמרות זאת, גם היום עוד לא אפסו הסיכויים למנוע את הבחירות המיותרות והיקרות האלה". 
 
כאן פנה גנץ ישירות לנתניהו וקרא: “גררת אותנו לבחירות כבר פעמיים בגלל החסינות, התבצרת בקווי היסוד של הבלוק בשל החסינות, וגם כעת נדמה לך שבחירות נוספות יאפשרו לך רוב שיאפשר לך חסינות. אני קורא לך להתחייב בקולך שלא תבקש חסינות. מגיע לאזרחי ישראל לדעת, לפני שתגרור אותם לעוד מערכת בחירות יקרה מה הן באמת כוונותיך. אני קורא לך לעשות זאת עוד היום, כדי שנוכל לקיים משא ומתן ישיר, בלי בלוק החסינות, על הקמת ממשלת אחדות".
 
בתוך כך, אתמול מספר 2 בכחול לבן ח"כ יאיר לפיד התייחס לפיל הגדול שבחדר בעניין היחסים המתוחים בצמרת “הקוקפיט", והודיע בישיבת סיעת כחול לבן כי הוא מוותר על הרוטציה עם יו"ר המפלגה גנץ. “אנחנו עדיין מקווים שנימנע בחירות, אבל אם יהיו בחירות - החלטנו שלא תהיה רוטציה", הסביר לפיד, “נלך כולנו מאחורי בני גנץ, המועמד שלנו לראשות הממשלה. זו לא הייתה החלטה קשה, ישבתי בשישי בערב עם הילדים ואמרתי להם שהבטחתי לעשות מה שטוב למדינה וזה טוב למדינה. זו זכות גדולה להיות חלק משינוי, חלק מהשינוי זה לזכור שאזרחי ישראל זה מה שחשוב".
 
במסגרת הסכם האיחוד בין חוסן לישראל, יש עתיד ותל"ם שהביא להקמת רשימת כחול לבן, הוחלט על רוטציה בין גנץ ולפיד במקרה שתוקם ממשלה בראשותם. לפני כחודשיים הודיע לפיד כי הוא מוותר על הרוטציה אם תוקם ממשלת אחדות – וכעת אמר כי גם במקרה של בחירות חדשות, לא תהיה רוטציה בראשות המפלגה. לאחרונה אמרו גורמים במפלגה המקורבים לגנץ כי הוא דורש מלפיד לוותר על הרוטציה בטענה שקשה לנהל מפלגה דו־ראשית. ככל הידוע, גנץ ולפיד נועדו בסוף השבוע והחליטו במשותף על המהלך. בשיחות סגורות טענו גורמים במפלגה כי וויתור מצדו של לפיד על הסכם הרוטציה עם גנץ עשוי להעלות את המפלגה בסקרים בשניים עד שלושה מנדטים וגם בקרב מפלגות אחרות בגוש נשמעו טענות דומות.
 
בתום ההצהרה אתמול פרגן גנץ ללפיד, השניים התחבקו בחום ולפיד אף נשק על לחיו של מנהיג מפלגתו. לפיד העלה אחר כך ציוץ לטוויטר עם עיקרי דבריו על ביטול הסכם הרוטציה ביניהם. גנץ שיתף את הציוץ והוסיף: “אצלנו ישראל לפני הכל". במקביל, דחה אתמול נתניהו את הטענות כי הוא פועל נגד קיום הפריימריז לראשות הליכוד ואמר כי אם יתקיימו הוא "ינצח בגדול".
 
ח"כ סער אמר בתגובה: "אציג עמדות ברורות בכל תחומי המדיניות. חברי הליכוד יכריעו". בליכוד ובימין, כאמור, ממשיכים להפעיל לחצים ליברמן להיכנס איתם למשא ומתן מואץ ביומיים האחרונים שנותרו להקמת ממשלה. במהלך יום האתמול נצפו ראשי סיעת הימין החדש, שר הביטחון נפתלי בנט וח"כ איילת שקד, נכנסים ללשכתו של ליברמן בכנסת. לדברי גורמים בימין החדש, “התקדמות רצינית לא נרשמה, אך יש לשמור על האופטימיות".
 
ליברמן עצמו נכח אתמול בכנס ראשי רשויות מטעם הליכוד, שנערך בפתח תקוה ביוזמתו של ראש העירייה המקומי רמי גרינברג. הכנס היה אמור להיערך בלשכתו של גרינברג, אולם הוא הועתק בשל ביקוש רב להיכל התרבות המקומי. האירוע התקיים ללא נוכחות תקשורתית “במטרה לשמור על הסודיות ולמנוע הדלפות", כמו שהוסבר ל"מעריב" על ידי הגורמים במפלגה. 
 
יו"ר העבודה־גשר ח"כ עמיר פרץ האשים את ליברמן באחריות לבחירות: “מערכת הבחירות השלישית היא בגלל איש אחד: אביגדור ליברמן. השנאה והגזענות שהכניס למערכת הפוליטית, פסילת הערבים ופסילת החרדים בתחפושת של ‘שאיפה לאחדות’ היא אחד השקרים הגדולים שהיו מעולם במערכת הפוליטית הישראלית".