24 שעות אחרונות להקמת ממשלה: יו"ר כחול לבן, בני גנץ שיגר הערב (שלישי) מסר מיוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריאה אחרונה להקמת ממשלת אחדות, ב-24 השעות האחרונות שנותרו לאפשרות זו. בסרטון שהעלה לרשת הטוויטר גנץ קרא לנתניהו להודיע שלא יתכוון לנסות להפעיל חסינות לטובתו לאחר שהוגש נגדו כתב אישום בשוחד, מרמה והפרת אמונים: "תודיע שלא תסתתר מאחורי החסינות הפרלמנטרית".

בפתח דבריו אמר גנץ: "אזרחי ישראל, נותרו קצת יותר מ-24 שעות כדי למנוע בחירות יקרות ומיותרות. אני רוצה שתדעו שאני וחבריי בכחול לבן עושים את כל המאמצים כדי למצוא מתווה שיביא להרכבת ממשלה, מבלי שנוותר על עקרונות היסוד שבגללם נכנסנו לפוליטיקה".
"אני קורא גם הערב לנתניהו, תודיע, כפי שהבטחת לפני הבחירות הקודמות, שלא תסתתר מאחורי החסינות הפרלמנטרית, ותלך להגן על חפותך בבית המשפט", המשיך יו"ר כחול לבן. "חשוב לי לומר, יש לך את הזכות המלאה להגן על עצמך, אבל אסור להפוך את הכנסת לעיר מקלט. עשה זאת כדי שנוכל למצוא פתרון, ולהרכיב ממשלה".
 
גנץ סיכם את דבריו: "למעלה ממחצית מאזרחי ישראל הצביעו לכחול לבן ולליכוד. יש לנו את האפשרות והאחריות להרכיב ממשלת אחדות טובה לישראל".

בתגובה לסרטון זה, נתניהו אמר את הדברים הבאים: "בני גנץ, אני קורא לך לחדול מהספינים. אחרי 80 ימים הגיע הזמן שיום אחד, לטובת אזרחי מדינת ישראל, נשב ונדון ברצינות למען הקמת ממשלת אחדות רחבה, זה עדיין לא מאוחר".



צמרת כחול לבן, צילום: מרק ישראל סלם



כזכור, אמש פורסם ב"מעריב" את מתווה הרוטציה של כחול לבן אותו אנשי הליכוד דחו. על פי המתווה, בישראל יהיו שני ראשי ממשלה. האחד ייקרא "ראש הממשלה" (נתניהו), השני ייקרא "ראש הממשלה המיועד ברוטציה". כדי שגנץ לא יגיד שישב "תחת" נתניהו, הממשלה הזו תהיה ממשלתם של בנימין נתניהו ובני גנץ. להלן, ממשלת הבנימינים. בהשבעת הממשלה, יושבעו בעצם שני ראשי ממשלה: אחד מכהן, השני מיועד. ההחלפה ביניהם לא תצריך הצבעה נוספת וביטול או שינוי החוק הזה יצריך רוב מיוחד (מה שימנע מנתניהו ביטול המתווה כולו באמתלה כזו או אחרת).



חוק יסוד: הממשלה ישונה ויתווסף לו המתווה הנ"ל כסעיף מיוחד שייקרא "ממשלת רוטציה". הסעיף הזה קובע, בנוסף להיותם של שני ראשי ממשלה (אחד בפועל, השני "המיועד"), כי ההצבעה לאישור הממשלה היא בעצם הצבעה לאישורם של כל השלבים הבאים: לא יהיה צורך באף הצבעה נוספת כשנתניהו ייצא לרוטציה וגנץ יהפוך לראש ממשלה, או בחילופי גברי אחרים. הכל מגולם באותה הצבעה ראשונה. אגב, אנקדוטה: לאחרונה הוצע גם שהח"כים של כחול-לבן יזכו לחופש הצבעה בסיעה ובכנסת על סעיף הרוטציה. ובלבד שיימצא בסופו של דבר רוב להעברת החוק. כך יוכלו לפיד, יעלון ואחרים שמתנגדים לרעיון הישיבה עם נתניהו, להתנגד גם בהצבעה בסיעה וגם בהצבעה בכנסת.
סעיף הרוטציה יקבע את התאריך המדוייק - כאמור, ההצעה היא 4.5.2020 בו יהפוך ראש הממשלה נתניהו לממלא מקום ראש הממשלה בנבצרות, ואילו "ראש הממשלה המיועד ברוטציה" בני גנץ, יהפוך באותו יום, אוטומטית, לראש הממשלה. החוק יקבע גם את התאריך בו גנץ יפנה בחזרה את מקומו לנתניהו, או לכל מי שיהיה באותה עת יו"ר הליכוד, כדי להשלים את הרוטציה.