בשבוע שעבר הודיעה הפרקליטות על הגשת כתבי אישום נגד המעורבים בפרשת הצוללות, בכפוף לשימוע. עד המדינה לשעבר, מיקי גנור, נציצג מספנת טיסנגרופ בישראל, יואשם בשוחד, יחד עם מפקד חיל הים לשעבר, האלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום. עורך דינו של גנור, מאיר ארנפלד, שוחח הבוקר (רביעי) עם אראל סג"ל וגדי טאוב ב-103FM, על הכוונה להעמיד את הלקוח שלו לדין. 

גנור מצטער על ביטול הסכם עד המדינה?
"לא. מיקי גנור מיוצג על ידי ועורך הדין בן צור במשך השנה וחצי האחרונות. באותה תקופה עברו עליו התחבטויות קשות. הוא למעשה הגיע אלינו עם סיפור שהוא לא יכול עוד לעשות שקר בנפשו ולא יוכל להעיד עדות שקר על דוכן העדים בכך שקיבלו תשלומי שוחד. אנחנו העברנו לו את המשמעות לעדויות שהוצאו ממנו באותו הסכם עד מדינה וההשלכות הקשות שהוא יסבול מהן. הוא החליט ללכת לפי צו מצפונו ולומר שכל הדברים שאמר במסגרת הסכם עד מדינה הוא אינו נכון והושתלה בפיו".



מדוע הסכים לחתום על ההסכם מלכתחילה? מה גרם לו לחתום על ההסכם?
"כל מוסד עד המדינה, בעיקר בכל שקשור לחקירות צווארון לבן, צריך להיבחן מחדש לדעתי. בסופו של דבר מדובר באנשים נורמטיביים שמגיעים למצבים... כמעט כל אדם היום אפשר ליישר אותו לפי רצון השוטרים. אם זה עם כל מיני שיטות חקירה, מניפולציות וכד'. לכן אני חושב שהמשטרה והפרקליטות צריכות לבחון את כל מוסד עד המדינה באופן מעמיק ובהסתמך על הרבה מאוד תיקים אחרים. בשורה התחתונה, כשמדובר על חקירות, המשטרה עושה קיצור דרך כשהיא מפעילה לחץ מטורף על אנשים".



מה היה הדבר שגרם למר גנור לחתום על ההסכם. מה קרה שם? הוא חזר בו והחמיר את מצבו המשפטי.
"מר גנור מעולם לא ביקש שיפור של תנאי הסכם עד המדינה. הופעלו עליו לחצים קשים במספר מישורים. בין אם זה מניעת שינה, שימוש במצב משפחתי רגיש, חקירות שנמשכות שעות רבות. כל מה שכרוך בהפעלת לחץ והבאת אדם למצב זומבי. צריך לעתים לעשות סטופ ולהבין שלפעמים מדובר בחצייה של קו אדום. מהיכרותי את הדינאמיקה בחקירות, אני מעולם לא נתקלתי בחצייה של קווים אדומים כמו זו שהייתה במקרה הזה".



האם היה ניסיון של החוקרים ניסיון לדלות את שמו של נתניהו? ביקשו לקשור אותו לפרשה?
"תרשה לי לא להתייחס. לא צריך להיות משפטן כדי להבין שהייתה מטרה אחת בחקירה הזאת. המטרה היא ברורה וענית עליה בשאלה שלך".



אז תאמר את זה במילים שלך.
"אני לא רוצה להיכנס לזירה הזאת. הדברים יתבררו ולא עוד הרבה זמן".



כשאתה סבור שהייתה חציית קווים אדומים בחקירה, האם נשמע במשפט על דברים שהם מעבר לתחום האפור ודברים שאסורים על פי חוק?
"על סמך העדויות שיש בידי חד משמעית התשובה היא חיובית".



זאת אומרת נחצו קווים שדגל שחור מתנוסס מעליהם.
"חד משמעית כן".





אתה חושב שהמערכת תערוך מסע נקמה בגנור?
"החל ממרץ 2019, המועד בו גנור ביקש לתת פרשנות שונה לדברים שאמר שבמסגרת הסכם עד המדינה, אציין את איסור היציאה שלו לחו"ל בטענות שונות ומשונות על אף שהוצגו למדינה ערבויות ככל שדרשה. אני לא מכיר תקדים של אדם בחזקת חף מפשע שנמנעה ממנו היציאה לחו"ל כשברור לכולם שמרכז חיים העסקיים לא נמצא בישראל. אנחנו מנהלים מאבק בעניין הזה בימים אלה. אותו איסור שהמדינה נתפסת אליו מייצג את הכל. יש כאן נרטיב של מישהו שפגוע ויצר תקדים מסוכן מבחינת המשטרה יכול לגרום למדרון חלקלק בתיקים אחרים. אני מניח שהמדינה תמשיך בהתנהלות הזאת כי היא רוצה אולי לסמן לעדי מדינה אחרים דברים מסוימים".



"מדובר בתיק ייחודי שאני לא נתקלתי בו בכל שקשור לתשתית הראייתית. תיק שמבוסס אך ורק על עדויות שנתנו על ידי מיקי גנור וראיות שנתונות לפרשנות. אין מחלוקת בנוגע להעברת התשלומים, העניין הוא אופי התשלומים. אנחנו סבורים שמדובר בתשלומים לגיטימיים. מדובר על 300 אלף אירו ששולמו במשך שנים לכלל המעורבים ביחס עמלות של יותר מ-10 מיליון אירו. אם תבחנו עסקאות רכש דומות לטעמי מדובר ברף הנמוך של גובה התשלומים ליועצים".



לסיום, על פי כתב האישום גנור הוא האשם המרכזי. איך דווקא אותו הפכו לעד מדינה?
"אני מניח שניסו לגייס עדי מדינה נוספים ולא הצליחו. על סמך הפרסומים אף אחד לא אישר את גרסאותיו של גנור".