הולכים לבחירות שלישיות תוך שנה: הכנסת ה־22 הגיעה לסוף דרכה. הלילה (חמישי) בחצות פקע המנדט שניתן לח”כים לנסות להרכיב ממשלה. מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות לכנסת ה־23, שיתקיימו ביום שני, 2 במרץ 2020, בעוד 82 ימים.



ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר בהצבעות בקריאה ראשונה, שבהן נקבע שהכנסת תפוזר ושיתקיימו בחירות לכנסת ה־23. לקראת ההצבעה איימו בכחול לבן שאם תהיה היעדרות מאסיבית של ח"כים מהליכוד, הם לא יתמכו בהקדמת הבחירות והן יתקיימו בפורים. כהונתה של הכנסת היוצאת נמשכה 69 ימים בלבד, מאז הושבעה באוקטובר. במהלך כהונתה הקצרה הצליחה להעביר את החוק לפיזור הכנסת ותיקונים לחוק הבחירות. לאורך כל שלבי החקיקה עסקו נציגי המפלגות השונות, שהבטיחו “להפוך כל אבן” כדי למנוע מערכת בחירות שלישית בתוך שנה, בעיקר בחילופי האשמות בשאלה מי נושא באחריות לכך. 

במהלך הדיון על הצעות החוק, נשאו מספר חברי כנסת נאומים בני שלוש דקות. ח"כ יאיר לפיד תקף בדבריו במליאה את ראש הממשלה ואמר: "תרחיקו את הילדים מהטלוויזיה. יש בחירות, והבחירות האלה הולכות להיות פסטיבל של שנאה ואלימות וגועל. תדאגו שהילדים שלכם לא יראו מה אומרים להם נבחרי העם. מה שפעם היה החגיגה הדמוקרטית הגדולה הופך להיות רגע הבושה של הבית הזה. ולבחירות האלה יש רק שלוש סיבות: שוחד, מרמה והפרת אמונים". שר החוץ ישראל כ"ץ ענה לדברי לפיד בטוויטר וכתב: "לבחירות האלה יש רק 3 סיבות: לפיד, אשכנזי ויעלון, שמנעו מגנץ ממשלת אחדות".



צילום: מרק ישראל סלם



צילום: מרק ישראל סלם


 
צילום: מרק ישראל סלם

 

חברי הרשימה המשותפת מסמנים: "נביא 15 מנדטים". צילום: אריק בנדר
חברי הרשימה המשותפת מסמנים: "נביא 15 מנדטים". צילום: אריק בנדר



ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה), אמר בדיון: "ההיסטוריה תשפוט את אלו שיכלו למנוע את הביזיון הזה, ואת הפגיעה הציבורית ובזבוז משאבי הציבור לשווא - ולא עשו זאת. הגיע הזמן, לנהל את הבחירות בצורה עניינית ומכבדת, ולהפסיק את השימוש בהסתה נגד הציבור החרדי. הרדיפה אחרי קולות המצביעים לא מצדיקה שימוש בשנאת האחר ואיננה מכשירה פסילה גורפת של ציבור, כפי שראינו בבחירות האחרונות".



ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ציין בנאומו במליאה: "ראשי שתי המפלגות הגדולות קיבלו כל אחד מהם החלטה אסטרטגית ללכת לבחירות כי כל אחד מהם חושב שהבחירות יעשו למפלגה שלו טוב יותר ברמה המפלגתית. אבל היה וכבר החלטתם ללכת לבחירות, אתם לא יכולים להביא בחוק הזה גם את הגדלת יחידת המימון למפלגות. אני לא יודע איך אתם מסוגלים להסתכל בעיניים של המצביעים שלכם ואיך אתם יכולים להסתכל במראה. הדבר השני שאני רוצה לבקש ממכם חברים זה לגמור את השערורייה הזו שימי החופש ניתנים ככה חינם אין כסף על חשבון בעלי העסקים העצמאיים".