הסנאט האמריקאי החליט הערב (חמישי) פה אחד, להכיר ברצח העם הארמני, שהתרחש בין השנים 1915 ל-1923, בו נטבחו מעל מיליון בני אדם על ידי האימפריה העות'ומאנית, במהלך מלחמת העולם הראשונה. ממשלת טורקיה אומנם מכירה בעובדה שאכן בוצעו בתקופת המלחמה מעשי רצח בעם הארמני, אך היא מכחישה כל קשר ישיר לכך וטוענת כי אירועים אלה התרחשו במהלך הקרבות.



ההצעה הועלתה לראשונה בבית הנבחרים של ארה"ב על ידי המפלגה הדמוקרטית בסוף אוקטובר, ועברה ברוב של 405 מול 11 מתנגדים. עם זאת, ההצעה נחסמה פעמים ספורות מלעלות להצבעה בסנאט בגלל התנגדותם של מספר נציגים של המפלגה הרפובליקנית, שמחזיקים שם ברוב המושבים.



המהלך הדרמטי מגיע על רקע היחסים הרעועים בין ארה"ב וטורקיה, שהסלימו בעקבות מחלוקות סביב מלחמת האזרחים בסוריה והקשרים ההדוקים בין הממשל באנקרה לרוסיה, שכוללים בין השאר עסקאות נשק רבות הנוגדות לאמנת נאט"ו. גורם מדיני טורקי מסר כי בעקבות ההחלטה "היחסים בין ארה"ב וטורקיה נמצאים בסכנה".



רצח העם הארמני החל במהלך 1915, כשבתחילה גורשו האזרחים הארמנים, שהיו מיעוט שהתפרס ברחבי האימפריה העות'מאנית, ורוכזו בערים מסוימות. לאחר מכן, החלו חיילי האימפריה, שהפכה לימים לטורקיה, לטבוח באזרחים במטרה "לטהר את השטח מנוצרים". ההערכה היא שכמחצית מהאוכלוסייה הארמנית נספתה בעקבות רצח העם.