ח"כ יועז הנדל מכחול לבן התראיין היום (שישי) לניסים משעל ב-103fm והתייחס לסיבות לבחירות השלישיות והדילמות של כחול לבן במהלך המשא ומתן הקואליציוני עם הליכוד: "מהרגע הראשון הגענו בלב פתוח. היינו מוכנים להתפשר על כל דבר, אבל הבנו שנתניהו מעוניין רק בחסינות לעצמו".

מקוננת בי המחשבה שיכולתם להקים ממשלת אחדות עם נתניהו ולחסוך לנו את הבחירות, אבל האגו ניצח.
"אני חושב שהעקרונות ניצחו והייתה פה דילמה אמיתית - מצד אחד אתה לא רוצה בחירות, אף אחד לא רצה בחירות ואנחנו התחייבנו שלא יהיו, חשבנו שכך יהיה, בחירות זה רע למדינת ישראל. מצד שני יש לך את נתניהו עם כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים שכל מה שהוא רצה זה חסינות, אנחנו התמודדנו עם זה".

אבל לפעמים גם צריך היגיון. הוא ביקש להיות 6 חודשים ראש ממשלה ואחרי זה הוא יפרוש. הרי ממילא עד הקמת הממשלה הבאה יעברו 6 חודשים, אז מה הרווחתם?
"ניסים, על כמה התחייבויות של נתניהו שלא מומשו דיברת בתוכנית שלך בשנים האחרונות. מהרגע הראשון הגענו בלב פתוח ונפש חפצה, היינו מוכנים לכל דבר, כולל להתפשר על כל דבר, אבל בסופו של דבר הבנו שנתניהו בסך הכול רצה לשפר את התנאים שלו, הוא רצה חסינות לעצמו. הבחירות הראשונות היו על דחיית השימוע, הבחירות השניות היו על החסינות, הבחירות השלישיות הן על החסינות אחרי שהוגשו כתבי האישום. אני מודה ומתוודה שהייתה דילמה במהלך התקופה הזאת".



היו אנשים פוליטיים כמו אריה דרעי שאמר 'אני נותן לכם התחייבות בכתב, שאחרי 6 חודשים הוא יפרוש'.

"אני מזכיר לך שאריה דרעי, הדמות הפוליטית, לא הסכימה להיפגש עם בני גנץ מהרגע הראשון. אני מזכיר לך שאריה דרעי נצמד לנתניהו, הוא אמר, 'זה חלק מלקחי אוסלו שלי, אני לא יכול להיות הראשון ששובר את השורה'. בסופו של דבר על אריה דרעי יש גם אחריות לכך שאנחנו הולכים לבחירות. מבית הספר שבו אני גדלתי, לכל אחד מ-120 החברים יש אחריות לזה שאנחנו הולכים לבחירות. אף אחד לא נקי באירוע הזה. אבל חייבים להגיד בצורה הכי ברורה שמעולם במדינת ישראל לא חשבו שראש ממשלה עם כתב אישום על שוחד יכול לכהן, מעולם בליכוד לא חשבו שכהניסטים הם פרטנרים ראויים למחנה הימין או לליכוד או למפד"ל, יש הרבה דברים שמשתנים".

יש חוק יסוד הממשלה שקובע כי ראש ממשלה יחויב להתפטר רק לאחר פסק דין חלוט, אז מה אתם רוצים? יש חוק.
"אני אומר לך שיש לי ערכים. יש גם חוק שמתיר לנציג בל"ד להיות ראש ממשלה ויש חוק שמתיר לאיתמר בן גביר להיות ראש ממשלה".

אם יש חוק במדינת ישראל שמאפשר לנתניהו להמשיך לכהן, אז אתה מדבר איתי בשם ערכים?
"אתה אומר שאין שום דבר מלבד החוק? לי יש ערכים, למפלגה שלי יש ערכים".

ערכים מול חוק, מה מתגבר?
"אני אומר לילדים שלי כל בוקר, 'תהיו אנשים טובים, תהיו צנועים ותעזרו לחלשים', זה לא מופיע בשום חוק. אלה הערכים שאני רוצה שיגדלו על פיהם. תמיד הערכים הם הרבה יותר חשובים מהחוק. החוק נועד לשים מסגרת על כל בן אדם, כל מפלגה וקבוצה".

אבל אתם לא יכולים לדבר על מוסר וצדק ולהתעלם מחוק רלוונטי.
"אני לא מתעלם, אני מנסה להבין, הערכים שלי נניח זה שמירה על ארץ ישראל. החוק מתיר מחר בבוקר לחלק את ירושלים או החוק מתיר לצורך העניין למסור את בקעת הירדן, האם אני צריך לאפשר את זה כי החוק מתיר? לא, יש לי ערכים מסוימים".

אני מכיר אותך הרבה שנים, קשה לי לשמוע שאתה אומר ש'הערכים שלי גוברים על החוק', הרי אם לא יהיה חוק שעל פיו כולם ילכו, איך נחיה?
"אתה אומר שכל העימות הפוליטי לדורי דורות צריך להיות מבוסס רק על החוק? הרי מגיעים לפוליטיקה גם עם ערכים, אני יודע שתמיד מתייחסים לזה בציניות, אבל בסופו של דבר יש אנשים שרוצים 2 מדינות ל-2 עמים, ויש אנשים שרוצים את ארץ ישראל השלמה ויש כאלה שרוצים כלכלה חופשית וכאלה שרוצים כלכלה סוציאל דמוקרטית, אלה ערכים - לא חוקים. חלק מהערכים שלי זה שראש ממשלה מהווה דוגמה אישית, ולהיאבק בשבטיות ולתמוך בממלכתיות. זה לא נגד נתניהו אישית, כמו שאמרנו על אולמרט שראש ממשלה עם כתב אישום לא יכול לכהן, כך אני אומר גם על נתניהו".

בנימין נתניהו. צילום: חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו. צילום: חיים צח, לע"מ


האם כחול לבן תסכים לתת לנתניהו חנינה תמורת פרישה מהחיים הפוליטיים?
"אני אישית בוודאי לא רוצה לראות אותו בכלא. כל פתרון שתשים על השולחן שהוא טוב למדינת ישראל במובן הזה שנתניהו לא ייכנס לכלא, אני חושב שהוא יהיה רצוי וראוי, הלוואי ותהיה עסקת טיעון. היה מספיק ראש ממשלה אחד, רב ראשי ושר אוצר וכו' ויש לנו שר פנים שהיה בעבר בכלא, אני מאוד רוצה שנתניהו יסיים בכבוד את הקדנציה שלו, הוא עשה גם הרבה דברים טובים למדינת ישראל, צריך לזכור לו את זה, להכיר את הטוב ולהכיר בזה שעכשיו הוא עסוק בתסבוכת משפטית עם כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים ולכן הוא צריך ללכת הביתה. אני מאחל לו את כל ההצלחה שבעולם, חזקת החפות עליו אבל הוא לא יכול לכהן כראש ממשלה, זה הסיפור ולא שום דבר אחר, לא חקיקה ולא חוק ולא שום דבר אחר".

אז אני מבין שגם אחרי הבחירות לא תעלו בדעתכם לשבת איתו.
"אני חושב שאחרי הבחירות, אם כל אחד מאיתנו מחברי הכנסת יגיד שהוא אחראי על מה שקורה ויבין שיש לו אחריות, לכולנו, גם למפלגות כמו ש"ס ואגודה ואחרות, גם להן יש אחריות למה שקורה כאן. אם כולנו נגיד שאנחנו אחראים לא יהיו בחירות רביעיות ואז אפשר יהיה לעשות הכול".