ראו הוזהרתם - זהו המסר שתוצאות הבחירות בבריטניה הנחיתו על המתמודדים למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. היזהרו והישמרו. הדחיפה האובססיביות שלכם את המפלגה לשמאלניות רדיקלית היא מסוכנת. זה בדיוק מה שהביס את ג'רמי קורבין בבריטניה.



אין להשוות בין הבחירות שהתקיימו בבריטניה לבין אלו שיתקיימו בארצות הברית בנובמבר בשנה הבאה. זה נכון עקרונית וגם מבחינה חוקתית. עם זאת, ניצחונו המוחץ של מנהיג השמרנים בבריטניה, בוריס ג'ונסון, והמפלה הגורפת של ראש מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, הדליקו נורה אדומה בצמרת המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית,  והתפרשו כתמרור אזהרה, במיוחד לאלה המצטופפים בזירת ההתמודדות הדמוקרטית לנשיאות.



"התעוררו", קרא פרשן ידוע, שהשתתף בפאנל ששודר אמש בערוץ ציבורי שדן בתוצאות הבחירות בבריטניה. "שימו לב דמוקרטים, קורבין הפסיד כעונש, לא בגין השקפותיו, ולא בגלל שלא יכול היה להאבק בברקזיט. הוא הובס כי הוביל קו שמאלני רדיקלי וגורף כפתרון לכלל הבעיות בארצו, והחדיר לרדיקליות שלו ביטויי שנאה כלפי יהודים. הבריטים לא אהבו את זה".



הראשון מבין המתמודדים למועמדות הדמוקרטית לנשיאות, שמיהר לנצל את תבוסתו של קורבין ויצא בהצהרה שנשמעה כהתראה לעמיתיו הדמוקרטים, היה ג'ו ביידן. והייתה לו סיבה טובה להיחפז.



ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)



ביידן מוביל בכל סקרי דעת הקהל כמועמד הדמוקרטי המועדף ובעל הסיכויים הרבים ביותר להביס את הנשיא טראמפ. באירוע לגיוס כספים, התבטא ביידן בתקיפות בנוגע להשלכות החמורות שתבוסתו של קורבין בבריטניה עלולה להוביל אליהן, שיתבטאו במירוץ הדמוקרטי לנשיאות בארה"ב. "תראו מה קרה למפלגת הלייבור, שזזה כל כך שמאלה. ללייבור היו וישנם רעיונות שאי אפשר להכיל מבחינה רציונלית". את תוצאות הבחירות בבריטניה הגדיר ביידן כ"אזהרה ברורה וחד משמעית". הוא לא היה צריך להסביר למי האזהרה שלו מכוונת.



בסקרים האחרונים, הסתמן שיפור בהיקף התמיכה בסנטור ברני סנדרס, המופיע במקום השני אחרי ביידן. במקום השלישי בסקרים, נמצאת הסנטורית אליזבת וורן. שניהם מזוהים כמי שמטיפים למהפכה חברתית בארצות הברית, שעיקרה דיכוי שכבת בעלי ההון והמיליונרים.



אליבזת וורן עושה את זה באופן מאופק יותר, במסגרת תכניות ויוזמות שהיא מציעה. ברני סנדרס לעומתה נואם על השקפותיו הסוציאליסטיות בסגנון המזכיר את סגנונו הרדיקלי של ג'רמי קורבין הבריטי. כשמדברים על סנדרס, אי אפשר להמנע מהשוואה בינו לבין קורבין, בעיקר בביטויי השנאה לישראל, וליהודים בכלל. אברהם פוקסמן, שעמד בראש הליגה למניעת השמצה במשך ארבעה עשורים, אמר שהוא "איננו מכיר או זוכר יהודי ששונא כל כך יהודים כמו ברני סנדרס".


אליזבת' וורן (צילום: רויטרס)
אליזבת' וורן (צילום: רויטרס)


גם מייקל בלומברג, שהצטרף זה מכבר למירוץ הדמוקרטי לנשיאות, הצהיר בדומה לג'ו ביידן שתבוסתו של  קורבין מהווה "אזהרה ברורה" לדמוקרטים. "אנחנו צריכים לבחור במועמד דמוקרטי שיהיה מסוגל להביס את טראמפ בבחירות, גם אם קיימים פערים ביננו".



לדברי פרשנים שהתראיינו בתכניות יום ראשון בערוצי הטלוויזיה האמריקאים, אין לצפות ממתחרה כמו סנדרס, שהשתתפותו במירוץ הדמוקרטי היא כריצת אמוק, שיקשיב לאזהרותיהם של ג'ו ביידן ומייקל בלומברג. בנוסף, מזהירים הפרשנים, אם לא תיבלם באופן מופגן פעילות הגורמים השמאלניים במפלגה ובקונגרס, הדמוקרטים יובילו במו ידיהם לתבוסתם בבחירות 2020.