עיריית תל אביב הצהירה היום (שני) כי בכוונותה לאסור על נסיעת אופניים וקורקינטים חשמליים בדק העץ בנמל תל אביב ותגביל את מהירות הנסיעה ל-15 קמ"ש באזורים שונים, בהם טיילת גורדון. העירייה פרסמה תקנות חדשות, שייכנסו לתוקף ב-1 בפברואר. כיום מעל 10% מהנסיעות בעיר מבוצעות בכלים זעירים אישיים, שמסייעים בצמצום הגודש בעיר. בנוסף פועלים כ-8,000 קורקינטים חשמליים ואופניים שיתופיים.



בעירייה הוחלט באופן תקדימי כמו בעולם, להטיל על בעלי ההיתר להפעלת הכלים השיתופיים לספק קסדה, באמצעות חיבורה לכל כלי חשמלי ושתהיה נגישה למשתמש.



בעירייה ציינו, כי מדובר במהלך מורכב ברמה התפעולית ובהתאם לכך נקבע לוח הזמנים לדרישה זו עד ה-15 ביוני 2020. במקביל, העירייה ביקשה לקבל סמכות אכיפה בגין עבירה של רכיבה ללא קסדה, אבל ההערכות הן שהסמכות תינתן רק לאחר הרכבת הממשלה הבאה וקידום חקיקה מתאימה בכנסת.



עוד הוחלט לקבוע אזורי מוגבלי נסיעה בעיר. בעל ההיתר להפעלה השיתופית יצטרך לוודא כיבוי אוטומטי של הכלי בכניסה לאזור המוגדר כמוגבל נסיעה, כבר מה-1 בפברואר.



נסיעה בקורקינט חשמלי. צילום: יח"צ
נסיעה בקורקינט חשמלי. צילום: יח"צ



בין המקומות בהם תיאסר נסיעת כלים חשמליים הוא משטח העץ בנמל תל אביב. כמו כן, נקבעו אזורים שבהם זיהתה העירייה חיכוך רב עם הולכי הרגל ותוגבל מהירות נסיעת הכלים החשמליים ל-15 קמ''ש. הכלים יאטו באופן אוטומטי את קצב הנסיעה. החל מ-1 בפברואר 2020 בין האזורים בהם המהירות תוגבל תהיה בטיילת חוף גורדון.



עוד נקבע, כי בעלי היתר יידרשו להתקין מספר זיהוי לכל הכלים אשר נמצאים במרחב הציבורי בעיר בניסיון למגר את תופעת הרכיבה על המדרכות. העירייה תאפשר לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים אשר נוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה, בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן למוקד העירוני. התמונות בצירוף המידע הרלוונטי יועבר בתוך 24 שעות לבעל ההיתר הזמני שהכלי שלו נמצא נוסע על המדרכה. 



בימים אלה העירייה פועלת לסמן תאים ברובעים נוספים בעיר, כמו גם בתחנות הרכבת. החל מ-1 בינואר 2020 העירייה גם תדרוש מבעלי ההיתר למחזר את הסוללות של כלים שיצאו משימוש, וזאת על מנת למנוע השלכה אסורה של סוללות לפחים רגילים ולהקטין את ההשפעה האקולוגית השלילית של הכלים. 



סגנית ראש עיריית ת"א ומחזיקת תיק התנועה מיטל להבי אמרה כי "על פי נתוני בית החולים איכילוב, ב-15% מהתאונות מדובר בפגיעות ראש שניתן למנוע אותן אם הרוכבים יחבשו קסדות".



עוד הוסיפה להבי כי "חיוב החברות להצמיד קסדה לכל כלי חשמלי שיתופי נועד להבטיח שכל רוכב, גם מזדמן, שעולה על הכלי השיתופי ירכב עם ההגנה הדרושה על ראשו ועל פי החוק. כידוע, על אף שהחוק מחייב כיום חבישת קסדה, ישנם רבים שרוכבים על כלים שיתופיים ללא קסדה, ואנו סבורים כי ההתייחסות לכלים השיתופיים צריכה להיות דומה לרכבים בהשכרה ועליהם להיות מצוידים בכל האמצעים על פי החוק".



לדבריה, הנחיה זו מצטרפת לשורה ארוכה של תנאים שהכתיבה עיריית ת"א לטובת הסדרת השימוש בכלים חשמליים שיתופיים במרחב הציבורי, וכבר בחודש הבא יוצמדו מספרי רישוי לכל הכלים השיתופיים ותחל לפעול יחידת אכיפה ייעודית.