אסדת הגז לווייתן תחל את פעולתה מול חוף דור השבוע ותושבי האזור חוששים כי היא תוביל לזיהום אוויר מסכן חיים ומזהירים כי החומר שייפלט מהאסדה  יחייב אותם להתפנות מבתיהם. שרון דואק, תושבת בנימינה, התארחה בתוכנית של  בן כספית וינון מגל ב-103FM וסיפרה על כך שהיא מתכוננת להתפנות מביתה בעקבות תחילת הפעילות של אסדת לוויתן באזור חוף הכרמל. בהמשך גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה הסביר כי אין צורך לעזוב את הבתים: "האסדה רחוקה 10 קילומטרים מיישובי חוף הכרמל".



שרון: "אני מודאגת לאור העובדה שהיתר הפליטה שניתן ממשרד הגנת הסביבה לנובל אנרג'י מבוסס על נתונים שקיבלו מנובל ומבלי לבדוק בעצמם, ומדובר בנתונים לא מהימנים. כעת עוד לא מוציאים את הגז מהאדמה אלא מנקים את הצינורות מהם נפלטים חומרים, כולל 20 טונות של חומרים מזהמים. מדובר בחומרים שיפלטו כדרך קבע, גם אם לא במינון הזה. לנובל אנרג'י יש מוניטין גרוע ומאות תקלות. הסיבה שבגללה אני מודאגת היא שנתוני הניטור והנתונים ההתחלתיים שעליהם היא קיבלה את ההיתר הם נתונים ש'נובל' אספה והעבירה".



מה את מתכוונת לעשות?


שרון: "אני מתכוונת להתפנות ולעבור לאחותי או לאמא שלי עד שזה ייגמר. זה משבש לי את כל שבוע העבודה".



 


גיא יש לה סיבה לדאוג?
גיא: "לא. יש תחנות ניטור שפרוסות שמודדות את האוויר ובודקות את מצב התחנות. אם תוריד את הישומון 'אוויר בסביבה' אתה תגלה שבחיפה, בתל אביב ובאשדוד יש מקומות שהאחוזים בהם גבוהים יותר".

בתל אביב נראה זיהום סביבתי גדול יותר מבחוף הכרמל?
"כן. כשאתה יורד מירושלים ברכב אתה רואה את העננה הצהובה שיושבת על תל אביב".

זו השוואה קצת פסולה. האסדה הזו מעלה את הזיהום בחוף הכרמל - כן או לא?
"כן. היא מעלה את הזיהום. גם כשאתה מניע את הרכב כדי לנסוע לעבודה אתה מעלה את רמת הזיהום. בנזין נפלט גם בתחנות הדלק. השאלה היא מהי הכמות. במקרה הגרוע ביותר של תקופת ההרצה נעלה את הפליטה ב-3%. הרי מדובר באסדה שרחוקה 10 קילומטרים מהיישובים".

ומה עם הטענה של"נובל" יש רקורד נוראי בזיהומים ברחבי העולם?
"לא אני בחרתי את 'נובל'".

אז הם סתם בורחים להרים?
"בוודאי. אני אומר להם שבהרים עוד יותר מזוהם. אני אישית מתכוון להגיע לחוף הכרמל באותו היום בבוקר ולהיות שם. למרות מה שאמרתי, נעמוד על כך שתהיה התראה של 24 שעות לפני רגע פתיחת האסדה".