במרצ סוערות הרוחות לקראת ועידת המפלגה שתתכנס ביום ראשון כדי לאשר את המשך כהונתו של היו"ר ח"כ ניצן הורוביץ ולהקפיא את רשימת מרצ לכנסת ה-23, כשברקע בכירים במפלגה קוראים לפתוח מחדש את ההסכם עם הרשימה הירוקה וישראל דמוקרטית.



על פי ההסכם שהביא להקמת המחנה הדמוקרטי, יו"ר המפלגה הירוקה ח"כ סתיו שפיר, שובצה במקום השני ברשימה לכנסת ואילו ח"כ יאיר גולן, נציג ישראל דמוקרטית שבראשה עמד אהוד ברק, שובץ במקום השלישי. גם המקומות 7-11 שוריינו לאנשי ברק והתנועה הירוקה. כתוצאה מכך נדחק ח"כ לשעבר עיסאווי פריג' למקום השישי ונותר מחוץ לכנסת אילו חברי הכנסת לשעבר מיכל רוזין ומוסי רז מצאו עצמם במקומות ה-12 וה-13.



גורמים בכירים במרצ ששוחחו עם מעריב הדגישו כי ההסכם שהביא להקמת המחנה הדמוקרטי נחתם לקדנציה אחת בלבד וכעת הם דורשים לשפר את מיקומם של אנשי מרצ ברשימה. "החיבור עם סתיו שפיר והמחנה הדמוקרטי לא נתן את התוצאות המקוות. חברי כנסת מצוינים של מרצ נותרו מחוץ לכנסת ומרצ נותרה גם ללא חבר כנסת ערבי מכהן", אמרו אמש במפלגה.



ח"כ סתיו שפיר, יו"ר המפלגה הירוקה, אמרה בתגובה ל"גורמים חסרי השם והזהות במרצ": "אין לי כוונה להיגרר לקרב בוץ של פוליטיקאים שמתעקשים להפוך את השמאל לשמורה של דינוזאורים על סף הכחדה". "הקמתי את המחנה הדמוקרטי יחד עם שותפיי בידיעה שבלעדיו מרצ לא עוברת את אחוז החסימה ונתניהו מקבל מספיק מנדטים להרכבת ממשלה. מי שעוצרים חיבור גדול עם העבודה זה אותם עסקנים במרצ שמפחדים על מקומותיהם, אני ממשיכה לקרוא לחיבור גדול שיהפוך את המחנה שלנו למפלגה הדמוקרטית הישראלית, ומציעה לערוך פריימריז פתוחים במחנה ולשאול את הציבור את מי הוא מעדיף שיובילו אותו".



שפיר. צילום: תומר נויברג, פלאש 90



ח"כ שפיר מציעה לערוך פריימריז פתוחים בקרב מתפקדי העבודה, מרצ, המפלגה הירוקה וישראל דמוקרטית כדי לקבוע מי יעמוד בראש הגוש ומה יהיה הרכב הרשימה לכנסת אולם כרגע לפחות בעבודה לא מתלהבים מהאפשרות של חיבור למרצ. בעבודה הודיעו שלשום על חידוש הברית עם מפלגת גשר של אורלי לוי אבוקסיס וגם פתחו בקמפיין תחת הסיסמה "אורלי ועמיר היחידים שסופרים אותך. בני אדם לפני הכל".



בתוך כך שבה והצהירה אתמול ח"כ אורי לוי אבקסיס על התנגדותה לחיבור עם מרצ ואמרה כי "תהום פעורה בין שתי המפלגות בתחום הביטחון". ח"כ אבוקסיס הגיבה גם לקריאה של מס. 2 ביש עתיד, יאיר לפיד, לעבודה-גשר לחבור למחנה הדמוקרטי, מחשש שאם ילכו בנפרד לא יעברו את אחוז החסימה,והציעה ללפיד לאמץ את ההצעה בכחול לבן. "אם הוא חושש שיציע להם חיבור לכחול לבן. אני בטוחה שהם ימצאו שם בית חם ביחד עם יעל גרמן ועופר שלח". ח"כ פרץ עצמו אמר כי רק בעוד חודש יבחן אפשרויות של חיבורים חדשים.



ההחלטה שלא לקיים התמודדות לראשות מרצ ולהקפיא את רשימתה לכנסת התקבלה בתם שיחות שניהל ח"כ ניצן הורוביץ עם ח"כ תמר זנדברג, ששקלה להתמודד מולו. אתמול הם פרסמו הודעה משותפת שבה הודיעו על הסיכומים שיובאו ביום ראשון הקרוב לועידת המפלגה "ברוח של אחדות ושיתוף פעולה".


בהודעה המשותפת נאמר עוד כי "מרצ קוראת לחיבורים פוליטיים שיבטיחו ייצוג מקסימלי של מרצ והשמאל ואת ניצחון גוש השמאל-מרכז בבחירות והקמת ממשלה על בסיס גוש זה - ממשלה שתשנה את הכיוון המסוכן בו צעדה ישראל בעשור האחרון, ותפנה לכיוון של שלום, צדק חברתי, חופש, שוויון אזרחי וסולידריות, ולשותפות יהודית-ערבית".



לצורך מימוש חיבורים פוליטיים מינה יו"ר המפלגה צוות לניהול המו"מ שיורכב מיו״ר המפלגה ח״כ ניצן הורוביץ, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ לשעבר מוסי רז ומזכ״ל מרצ תומר רזניק. הם אמורים לבחון גם את הסכם החיבור עם סתיו שפיר ועם מפלגתו ישראל דמוקרטית ולנהל מגעים עם מפלגת העבודה כל החלטה על חיבור תובא ע״י ההנהגה לאישור ועידת מרצ.



ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שעמד בראש ישראל דמוקרטית, שובץ במקום העשירי ברשימת מרצ לכנסת ה-22 אך הודיע כי לא יתמודד בבחירות הקרובות. על כך אמרה היום ח"כ שפיר בראיון לכאן ב' "אהוד ברק עדיין מעורב אך לצערי הוא לא מעוניין להתמודד. הוא עדיין יושב ראש ישראל דמוקרטית. זה מצער בעיני. ברק הגיע מתוך רצון אמיתי להזיז את השחיתות האיומה של נתניהו ולשמור על הדמוקרטיה".