האקדמיה האמריקאית לקולנוע פרסמה את רשימות המועמדים המקוצרות לפרס האוסקר, מהן ייבחרו חמישה מועמדים סופיים לפסלון המוזהב בכל קטגוריה. "לאה צמל, עורכת דין", הסרט שעורר סערה עקב פעילותה של צמל כעורכת דין המייצגת אסירים ביטחוניים וטרוריסטים פלסטינים, וגרם למפעל הפיס להפסיק לממן את הפרס הזוכה בדוקאביב, ובהמשך לחזור בו מהחלטתו - הוא אחד המועמדים לפרס היוקרתי. הסרט זוכה פרס אופיר "ימים נוראים", שעורר אף הוא סערה לא קטנה בגלל שהוא עוסקת ביגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין - לא מועמד.



159 סרטים מכל העולם הוגשו לתחרות בקטגוריית הסרט התיעודי באורך מלא, 15 עברו את הסינון הראשוני - ובהם גם "לאה צמל, עורכת דין", הסרט המדובר והשנוי במחלוקת של רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, שהופק עבור HOT8.





"ימים נוראים", סרטו של ירון זילברמן ("כלים שלובים" בכיכובם של פיליפ סימור הופמן וכריסטופר ווקן, "הכוח לשחות") שזכה בפרס אופיר (שכונה "האוסקר הישראלי") נותר מחוץ לרשימת המועמדים לאוסקר.



"ימים נוראים" מתואר כמותחן פסיכולוגי העוקב אחר האירועים שהובילו לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, מנקודת מבטו של הרוצח. הסרט חושף לראשונה את מסעו של הרוצח בשנה שקדמה לאסון, דרך הכוחות החזקים שפעלו עליו ועודדו אותו, הן במישור הפוליטי והדתי, והן במישור המשפחתי והאישי. זהו דיוקן נפשי של מתנקש פוליטי המבקש לרצוח את הדמוקרטיה, ודיוקן של חברה שסועה.