נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שב והדגיש לאחרונה את נכונות ארצו לשלוח חיילים ללוב, ומהדיווחים בתקשורת המקומית עולה, כי אנקרה אף מתכננת להקים בסיס צבאי בבירה טריפולי, כפי שעשתה זאת בדוחא, בירת קטאר, לפני יותר משנתיים.



העיתון הטורקי "האבר טורק" ציטט גורמים שאמרו כי טורקיה סיימה את בדיקת הכדאיות הנחוצה לבסיס הצבאי בטריפולי, וציין כי הקמת בסיס זה מעניקה משמעות חדשה לבעלות בריתה ויריבותיה של טורקיה.



עוד נאמר, כי נשיא המועצה הנשיאותית של ממשלת הפיוס בלוב, פאיז אל-סראג', שנועד עם ארדואן באיסטנבול בתחילת השבוע בפעם השנייה בשלושה שבועות, יגיש בקשה לארדואן ב-20 בפברואר 2020, על מנת לשלוח חיילים טורקים לארצו. עם זאת, צוין שתאריך זה עשוי להשתנות בהתאם להתפתחויות בשטח.



עיתון טורקי אחר, "יני שפאק", כתב כי הכוחות הטורקיים מוכנים לסייע ל"ממשלה הלגיטימית בלוב" נגד מתקפת כוחות הצבא הלאומי בראשות הגנרל חליפה חפטר. גורמים צבאיים מסרו, כי ההליכים להעברת משוריינים, כלי טיס בלתי מאוישים וכוחות מיוחדים לטריפולי כבר החלו. "בנוסף, מטוסי תובלה ומסוקים ממתינים להוראות כדי להגיע לשדה התעופה מיסראטה" שבצפון מערב לוב ובשליטת ממשלת אל-סראג'.



במצרים, שנמצאת במתיחות מתמשכת עם טורקיה, מודאגים מהכניסה הטורקית לאזור דרך לוב. נשיא מצריים עבד אל-פתאח א-סיסי, אמר בוועידת צעירי העולם בשארם א-שייח', כי "ממשלת הפיוס (בראשות סראג') שבויה בידי מיליציות טרור. הביטחון של לוב משפיע על הביטחון הלאומי המצרי". דבריו התקבלו בביקורת בטריפולי: "מבינים את הצרכים הביטחוניים של מצרים, אך דוחים כל איום שפוגע בריבונות שלנו", מסרה בתגובה המועצה הנשיאותית בלוב.



בתוך כך, נשיא טורקיה אמר, כי מזכר שיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני עם ממשלת סראג' ייכנס לתוקף לאחר אישור הפרלמנט באנקרה, והדגיש כי טורקיה "מוכנה יותר" לשלוח את כוחותיה לוב.



ארדואן הדגיש עוד, כי מזכר ההבנות של ארצו עם ממשלת הפיוס בראשות סראג' על שטחי הריבונות הימית בים התיכון "שינה מצב" שנקבע בהסכם סוור (צרפת) באוגוסט 1920. מדובר בהסכם הכניעה של האימפריה העות'מאנית לכוחות בעלות הברית במלחמת העולם הראשונה, מלבד ארצות הברית. הסכם זה נדחה על ידי התנועה הלאומית הטורקית בהובלת מוסטפא כמאל אטאטורק, לאחר כניסתה לשלטון ב-29 באוקטובר 1923. זאת, מאחר והוא אילץ את טורקיה לוותר על שטחים נרחבים שהיו תחת ריבונותה.