בכנס בנושא מאבק באנטישמיות שערכה ההסתדרות הציונית העולמית בצרפת בסופ"ש האחרון והסתיים היום (שלישי) נאמה, בין השאר, שגרירת ישראל בצרפת, עליזה בן נון, שעתידה לסיים את שליחותה בתום 4 שנים. "בארבע שנים שאני נמצאת פה ראיתי איך האנטישמיות והאנטי ציונות רק גדלים. בשנה שעברה הייתה עלייה של 74% על פי הנתונים הסטטיסטיים אבל זה רק על-פי מה שמדווח.



"אנשים כבר התרגלו כאשר מתנכלים להם ברחוב או שקוראים להם בשמות גנאי, או שפשוט נותנים להם להבין שהם יהודים אז הם לא טורחים לדווח שזה דבר נורא בפני עצמו, שלא לדבר על חילול בתי קברות שעלה בצורה חדה". את הדברים אמרה בן נון אל מול למעלה ממאה ושלושים מנהיגים יהודים משש עשרה מדינות שונות הגיעו לכנס שיזם יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית והאמון על המאבק באנטישמיות במוסדות הלאומיים.



"ראיתי את הגבולות שנפרצים עם הזמן דברים שפעם היו טאבו, ואנשים הרגישו לא בנח להתבטא בצורה כזאת, היום הלשון הרבה יותר חופשיה בעיקר ברשתות החברתיות. אנשים אומרים כל מה שבא להם בראש, מעלים את זה על כתב ברשת ואז זה יוצר ריאקציה אנשים מגיבים ואלה דברים שמשפיעים על האנטישמיות ואנטי ציונות".



הכנס התקיים בפריז, על רקע אימוץ האסיפה הכללית בצרפת את הגדרת האנטישמיות המשווה בין אנטי ציונות לאנטישמיות. על כך אמרה השגרירה בן נון כי "הנשיא מקרון אמר לפני שנתיים אנטי ציונות זו תופעה חדשה או סוג של המצאה חדשה של אנטישמיות ואי אפשר להפריד בין אנטי ציונות לאנטישמיות. בשבוע שעבר הפרלמנט הצרפתי העביר הצעת החלטה המכירה בהגדרה של IHRA בהגדרה של אנטישמיות, אנחנו כשגרירות עבדנו קשה מאוד על אימוץ ההגדרה הזאת. מהרגע שהנשיא מקרון אמר שהוא הולך להגביר את הצעדים שלו במאבק באנטישמיות זיהינו את הרגע כדי לקדם את הצעת ההחלטה.



"הבעיה היא באכיפה לכן הצעת ההחלטה היא מסר פוליטי חשוב שמדינת צרפת דרך האסיפה הלאומית שלה מכירה באנטישמיות אבל מה שמבחינתנו כישראל חשובה בה היא ההתייחסות שאומרת כי הכחשת זכותה של ישראל להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי זו אנטישמיות".



במסגרת הלובי שעשתה השגרירה בפרלמנט הצרפתי סיפרה בן נון שנפגשה עם מאות חברי פרלמנט והגיוס שלהם לעניין היה לא פשוט בכלל. "נפגשתי עם למעלה מ 200 חברי פרמלנט ונדהמתי כשראיתי לא מעט חברי פרלמנט שאמרו לי שאנחנו לא יכולים לתמוך בהצעת ההחלטה הזו כי זה ימנע מאיתנו הזכות לבקר את ישראל. עניתי להם שזה לא נכון, וגם בזמן ההצבעה על הצעת ההחלטה היו נאומים קשים מאוד לשמיעה".



יעקב חגואל סגן ומ״מ יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית אמר כי ״מטרתם של שונאי ישראל היא להוריד לנו את הרוח, לגרום לנו להפנות את העורף לזהות היהודית והציונית שלנו ולמגר בעקיפין את המשכיותו של העם היהודי. עצם התכנסותנו כאן משש עשרה מדינות שונות, נציגים של קבוצות, ארגונים, קהילות ותנועות מהווה הצהרה חד משמעית כי באחדותנו נוכל לנצח -זהות וגאווה יהודית, אכיפה מוגברת וחינוך".