לקראת רפורמה בלימודי האנגלית באקדמיה? היום (שלישי) התכנסה ישיבת המועצה להשכלה גבוהה, כשבין הנושאים שהיו על סדר היום, דנו בהמלצות הוועדה הבינלאומית לבחינת לימודי האנגלית למטרות אקדמיות ובינלאומיות, שהוגשו לפני למעלה משנה וחצי, במאי 2018 ואושרו לבסוף אושרו פה אחד. מדובר בהמלצות שהובאו בזמנו לוועדת המשנה להבטחת איכות ההוראה במל"ג ואף הובטח לתקצבן בכ-20 מיליון שקלים, אך עד לאישור - דבר לא נעשה.



הוועדה הבינלאומית הוקמה לאחר שבמל"ג הבינו כי סטודנט המסיים תואר אקדמי אינו יוצא עם אנגלית ברמה גבוהה, כשרבים כלל לא מצליחים לנהל שיחה פשוטה בעל פה או בכתב. בין המלצותיה: כל סטודנט ילמד לפחות שני קורסים באנגלית במהלך התואר הראשון, והם ייכללו כחלק מתוכנית הלימודים ויוכרו כנקודות זכות. בנוסף, מעבר לשיטת לימוד חדשה של השפה האנגלית הכוללת לימוד והערכה של ארבעת הכישורים הנדרשים בשפה: קריאה, כתיבה, הבנה ודיבור, בדומה למסגרת האירופאית המקובלת ללימודי שפות.



בישיבה הוחלט כאמור כי המלצותיה כאמור ייושמו, ותוך חמש שנים שיטת הלימוד תהיה בהתאם למסגרת האירופאית הכוללת לימוד 4 כישורי שפה בכל הקורסים לאנגלית. עוד הוחלט כי המוסדות האקדמיים יקימו מערך מוסדי לייעוץ והכוונה של הסטודנטים, לרבות איתור וליווי הסטודנטים המתקשים בלימודים, כשבמל"ג יבחנו גם הקמתו של מערך סיוע לסטודנטים המתקשים כלכלית, אך נושא זה נדרש בדיונים נוספים.



בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, הפועלים להכנסת לימודי האנגלית לתוכנית הלימודים ולשכר הלימוד, בירכו על המהלך. שלומי יחיאב, יו״ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, התייחס לכך ואמר כי ״הנחישות השתלמה. לאחר שנים רבות בהם קודמו פתרונות פלסטר, אנחנו שמחים להיות שותפים להנעת רפורמה משמעותית שתעצים את מיקום השפה האנגלית באקדמיה. הסטודנטים והסטודנטיות ירכשו מיומנויות שפה נוספות כמו דיבור, שמיעה וכתיבה שיעזרו להם להשתלב במסלולי מחקר ובשוק העבודה המקומי והגלובאלי".



"קוראים לכל המוסדות לפעול לקידום הרפומה תחת קורת גגם". שלומי יחיאב. צילום: ניצן גור
"קוראים לכל המוסדות לפעול לקידום הרפומה תחת קורת גגם". שלומי יחיאב. צילום: ניצן גור



עוד אמר יחיאב כי "רמת לימודי האנגלית כיום במוסדות האקדמיים בישראל נמוכה מאוד, כמות הנכשלים גבוהה והנטל הכלכלי שנוצר על הסטודנטים החוזרים על הקורסים ואלו המחפשים פתרונות בשוק הפרטי הוא שערורייתי. עומדת בפני כולנו הזדמנות אמיתית לשינוי, ואנחנו קוראים לכל המוסדות לפעול לקידום הרפומה תחת קורת גגם החל ממחר בבוקר".



יו"ר מל"ג, פרופ' אדו פרלמן, אמר כי "המועצה להשכלה גבוהה רואה חשיבות רבה בלימודי האנגלית למטרות אקדמיות ובינלאומיות, כחלק ממערך הקניית כלים וידע מספק לסטודנטים במהלך לימודיהם לתואר אקדמי, כמו גם להשתלבותם באופן מיטבי בשוק התעסוקה המקומי והבינלאומי לאחר סיום לימודיהם".