בית המשפט המחוזי בירושלים נעתר הערב (שלישי) למועצה המקומית זכרון יעקב, רשויות נוספות ועמותת "צלול" והקפיא ארעית את הרצת אסדת הגז לוויתן.  נכון לעת עתה, מדובר בהחלטה זמנית, כאשר הדיון בעתירת הארגונים הירוקים ו-6 המועצות הסמוכות למיקום האסדה, יתקיים ביום ראשון הקרוב. בית המשפט עצר למעשה כ-50 טונות של חומרים מזהמים ובהם בנזן הנפלטים לאוויר במשך שמונה שעות בלבד.

מעמותת צלול נמסר: "פסיקת בית המשפט הינה ניצחון לתושבים שאיבדו אמון ברשויות המדינה שיגנו על בריאותם. מול התושבים עומדים כוחות עצומים של הסתרה וטיוח, בראשם השרים להגנת הסביבה והאנרגיה, שבחרו לעמוד לצד חברות קידוח הנפט והגז במקום לשרת את האינטרס הציבורי. זהו תמרור אדום לפעולות הכוחניות שננקטות כנגד ציבור עצום אשר עלול להיפגע מהרצת אסדת הקידוח ובפעם הראשונה יזכה לדיון אמיתי בפני שופט מחוזי על ההשלכות הבריאותיות של הרצת האסדה. נזכה לדיון בפני שופט במקום ההסתרות שיש עד עכשיו".

ח"כ מיקי חיימוביץ' מסרה: "‏בית המשפט קובע הערב- אסור להמר על בריאות התושבים! שאילתות שהפניתי לסגן שר הבריאות ולשר להגנ"ס נענו במריחות ותירוצים. הממשלה חייבת להתנהל בשקיפות מלאה, לבצע ניטור הדוק ומוקפד- כולל על האסדה עצמה, להתריע מראש, וכעיקרון- לדאוג קודם כל לבריאות התושבים ואחר כך לאינטרסים אחרים".

ח"כ מיקי חיימוביץ'. צילום: חוסן לישראל
ח"כ מיקי חיימוביץ'. צילום: חוסן לישראל


בעתירה שהוגשה בחודש שעבר נטען כי המשרד להגנת הסביבה בחר באינטרסים הכלכליים של התאגיד ולא בבריאות הציבור. עוד טענו העותרים כי המשרד הממשלתי מעדיף חשיפה לגזים רעילים, מסרטנים ובעלי פוטנציאל נזק בריאותי קשה, על פני שמירה על בריאות הציבור.
שלשום הוגשה גם עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים, נגד המשרד להגנת הסביבה וחברת נובל אנרג'י. העותרת עמותת "שומרי הבית", דורשת מהמשרד להגנת הסביבה להתלות את היתר הפליטה שניתן לאסדת "לויתן" ולאכוף את כל ההפרות החוק והחריגות מהיתר הפליטה אשר נובל מבצעת.
שומרי הבית ביקשה גם היא מביהמ"ש להורות על מתן צו ביניים דחוף במסגרתו תופסק כל פעולה של האסדה וכן תימנע ביצוע כל פעולה אחרת לרבות "הנישוב" (פליטת מזהמים מסוכנים בהיקפים אדירים) שיועד להתבצע בימים הקרובים עד לעמידה בכל תנאי ההיתר, לרבות קיום ניטור רציף ואחיד של המזהמים הנפלטים מהאסדה.

העותרת, באמצעות משרד הררי טויסטר, עוה"ד רונית עובדיה ויונתן הראל, טוענת כי נובל נמנעה מעמידה בתנאי ההיתר, אשר נדרשים לשם הפעלת האסדה וכן נמנעת ממילוי אחר חובותיה על פי דין, בין היתר בהתאם להנחיות וכללים שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה; ואילו המשרד להגנת הסביבה עוצם עיניו אל מול הפרת החוק ומאפשר לנובל לפלוט חומרים מזהמים ומזיקים לאוויר, מבלי שיבוצע ניטור אשר יעניק תמונה מלאה של זיהום האוויר ואשר יאפשר אכיפת החוק במקרה של הפרתו ופליטת מזהמים אסורה – הכל תוך הפרת הכללים וההוראות שהמשרד עצמו קבע.
יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית": " המשרד להגנת הסביבה הפר את חובתו לשמירה על איכות האוויר ובריאות הציבור, ובמו ידיו שם למרמס את הכללים שהוא עצמו קבע להפעלת האסדה. במצב זה, ולמרבה הצער, אנו מסיקים כי המשרד הפך לרגולטור "שבוי" בידי חברת נובל (ואולי גורמים נוספים) ולא נותרה לנו הברירה אלא לפנות אל בית המשפט, בתקווה שיבצע ביקורת שיפוטית עניינית בהפרות הדין המתרחשות בחסות המשרד להגנת הסביבה, תוך חשיפת עשרות אלפי אנשים לסכנות בריאותיות חמורות."