‏בית הנבחרים בוושינגטון הצביע הלילה (חמישי) בעד הדחתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשל שימוש לרעה בכוחו כנשיא ובשל שיבוש עבודת הקונגרס במסגרת פרשת "אוקראינה גייט". 

בית הנבחרים הגיע ל-216 הקולות הדרושים כדי להדיח את טראמפ ולהעביר את סעיף האישום הראשון נגדו. כ-230 חברי קונגרס הצביעו בעד הסעיף הראשון בהדחת נשיא ארצות הברית לעומת 197 חברים שהצביעו נגד. שני חברי קונגרס דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו גם הם נגד ההדחה.
בהצבעה השנייה, כ-229 חברי קונגרס הצביעו בעד הסעיף השני ואילו 198 הצביעו נגד. שלושה דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה. ‎

לאחר ההצבעה הועברה ההכרעה לסנאט, המוחזק בידי המפלגה הרפובליקנית. על פי התחזיות הנוכחיות, הסנאט צפוי לזכות את טראמפ במשפט שייערך לו ולדחות את כל ההאשמות נגדו.

הנשיא טראמפ, שנאם בפני תומכיו במישיגן, התייחס להחלטת בית הנבחרים ואמר כי "לאחר שלוש שנים של ציד מכשפות, בית הנבחרים ניסה להפוך את רצונם של מיליוני אמריקאים פטריוטים שהצביעו בקלפי. הדמוקרטים יישאו לנצח אות קלון. הם הוזילו את הליך הדחה. מעכשיו, הם ינסו להדיח כל נשיא שלא ימצא חן בעיניהם".
  
‏הבית הלבן הגיב להחלטתו של בית הנבחרים להדיח את הנשיא: "טראמפ מוכן לצעדים הבאים בהליך ההדחה והוא בטוח בעצמו כי הסנאט יחזיר את הסדר ואת ההליך ההוגן".

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה לאחר ההצבעה: "ה-18 בדצמבר הוא יום גדול לחוקת ארצות הברית". מוקדם יותר היום תקפה פלוסי את טראמפ ואמרה כי "הנשיא הפר את חוקת ארה"ב". לדבריה, הוא לא השאיר למחוקקים ברירה אחרת מלבד הליך ההדחה". 

הדיון בבית הנבחרים עסק בשני סעיפי ההדחה - ניצול סמכות לרעה ושיבוש עבודת הקונגרס. בשל הרוב המוחלט של הדמוקרטים בבית התחתון של הקונגרס, טראמפ הפך לנשיא השלישי בהיסטוריה שמודח בבית הנבחרים אחרי אנדרו ג'ונסון ב-1868 וביל קלינטון ב-1998.
 
 
כתב ההדחה גובש על ידי ועדת המשפט וועדת המודיעין אחרי סדרה של שימועים סגורים ופומביים עם בכירים במחלקת המדינה ובבית הלבן בשבועות האחרונים שבמרכזם עמדה השאלה אם טראמפ הפעיל לחץ על נשיא אוקראינה החדש, וולודימיר זלנסקי, כדי שיורה על חקירה נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, המועמד המוביל אצל הדמוקרטים לקראת הפריימריז לנשיאות, ונגד בנו האנטר. שתי הוועדות הגיעו למסקנה שטראמפ ניצל לרעה את סמכותו וסיכן את הביטחון הלאומי למטרות אישיות כאשר ניסה לכאורה לקדם את החקירות באוקראינה, ובנוסף הוא שיבש את עבודת הקונגרס בשל סירובו לציית לזימונים שהוצאו לבכירים בבית הלבן על מנת לסייע לחקירות ההדחה.

בדיון הממושך המשיכו שתי המפלגות להתבצר בעמדותיהן, כאשר הדמוקרטים שבו על הטיעון כי מעשיו של הנשיא מצדיקים את הדחתו, בעוד הרפובליקנים יצאו להגנתו של טראמפ והצהירו כי הוא לא פעל בניגוד לחוק ולא התנה את הסיוע הצבאי לאוקראינה בפתיחת החקירה. "אני עצובה אבל לא מופתעת, בגלל מגמת השחיתות שראינו מצד הנשיא הזה, כי הוא הפגין חוסר כבוד כלפי הקונגרס וכלפי שלטון החוק שוב ושוב", אמרה ברברה לי מהמפלגה הדמוקרטית. "העובדות ברורות – הנשיא לא ביצע שום פשעים", השיב ג'ים ביירד הרפובליקני, שהוסיף: "זה היה תהליך חשאי מוטעה מראשיתו והעם האמריקאי רואה זאת". 
 
פלוסי בכניסה לקונגרס. צילום: REUTERS/Jonathan Ernst
פלוסי בכניסה לקונגרס. צילום: REUTERS/Jonathan Ernst

בעקבות ההצבעה בבית הנבחרים, יעבור, כאמור, התהליך לסנאט, שם ייפתח בתחילת השנה הבאה משפט ההדחה של טראמפ בניהולו של נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס. בשל הרוב הרפובליקני, ההערכות הן שלא יהיו הפתעות וטראמפ יישאר בבית הלבן, לפחות עד הבחירות בנובמבר 2020. הדמוקרטים בהובלתו של צ'אק שומר מנסים לזמן עדי מפתח, ובהם היועץ לשעבר לביטחון לאומי ג'ון בולטון, אולם מנהיג הרוב הרפובליקני, מיץ' מקונל, מסכל בינתיים את מאמציהם.
 
טראמפ חזר על הטענות שהשמיע בחודשים ובשנים האחרונות באשר לחקירה בעניין ההתערבות הרוסית בבחירות 2016, החקירה האחרונה בעניין הלחץ שהפעיל על ממשלת אוקראינה, ומאמציו להכשיל את החקירות עצמן. הנשיא שב וטען במכתב כי שיחתו עם נשיא אוקראינה הייתה "תמימה לחלוטין", והאשים את הדמוקרטים בניסיון להדיחו מיומו הראשון בתפקיד. "פיתחתם 'תסמונת שיגעון-טראמפ', ולא תחלימו ממנה לעולם!" הטיח הנשיא בפלוסי וחבריה למפלגה.
 
פלוסי פרסמה מכתב לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים בו דחקה בהם "להגן על החוקה", זאת טרם ההצבעה בקונגרס על סעיפי ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "הנשיא התנהג כאילו הוא לא נתון לביקורת, מעל החוקה ומעל העם האמריקני", אמרה פלוסי במכתבה ל-232 המחוקקים הדמוקרטים.

מפגינים מחוץ לגבעת הקפיטול. צילום: OLIVIER DOULIERY/Getti Images
מפגינים מחוץ לגבעת הקפיטול. צילום: OLIVIER DOULIERY/Getti Images


לקראת הדיון הפגינו ביום שלישי בלילה אלפי בני אדם בערים ברחבי ארה"ב בעד הדחתו של הנשיא ה־45, כשאחת ההפגנות הגדולות ביותר התקיימה בטיימס סקוור במנהטן, שם נישאו שלטים שבהם נראה טראמפ מאחורי הסורגים תחת הכותרת "פושע ובוגד". "חשוב לומר שאנחנו מכירים בכך שהפשעים האלה בוצעו ואנחנו לא רוצים שהוא יתחמק מכך", אמרה אחת המפגינות, שהגיעה לכיכר על אף הקור העז.