בג"ץ הוציא הבוקר (רביעי) צו מניעה זמני למינויה של עו"ד אורלי בן ארי לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה​. ההחלטה התקבלה דקות בודדות לפני תחילתו של טקס חילופי פרקליט המדינה בירושלים. את הצו הוציא השופט מני מזוז, לאחר שהשופט נעם סולברג פסל עצמו מהדיון עקב קרבתו לשלמה למברגר, שהיה אחד המועמדים לתפקיד.

ההחלטה הגיעה בתגובה לעתירה שהגישה הבוקר התנועה לאיכות השלטון כנגד מינויה של אורלי בן ארי לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. בעתירה נכתב כי נוכח החשש הכבד כי הטלת תפקיד ממלאת מקום פרקליט המדינה חסר סבירות קיצוני ומונע כולו משיקולים זרים, מחוסר ניקיון כפיים ומחוסר תום לב ולנוכח אינדיקציות לכך שהשיקולים בבסיס ההחלטה עניינם החלשת שומרי הסף וגורמים במערכת אכיפת שלטון החוק הנוגעים וקשורים לתיקי החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. 
 
שר המשפטים, אמיר אוחנה, עלה לדבר במהלך הטקס ואמר כי "לדאבוני לא תשמעו היום את אורלי אבל עוד תשמעו עליה. הזמנים הם מורכבים, רגישים וטעונים למדינה, למערכת המשפט ולפרקליטות. מתבקש להפוך את האירוע לזירת התגוששות. לא היום. יש כאן חברים, חברינו הטובים מהתקשורת כאן, האירוע יישמר חגיגי וממלכתי. זה היה אמור להיות אירוע חילופי גברי בפרקליטות, מהאירועים המכוננים של ישראל כמדינת חוק".

השר אמיר אוחנה. קרדיט: יהונתן ולצר/TPS

 
"אי אפשר להפריז בחשיבותו של הגוף הזה ובנחיצותו. לכן ראיתי חשיבות רבה בהליך מינויה של מ"מ לפרקליט היוצא. פעלתי כחוק למינוי, לא בקלות החלטתי. התעקשתי לפגוש ולראיין מספר מועמדים. כל המועמדים הם בעלי רקע עשיר וניסיון, מוכשרים בפן הניהולי והמקצועי. התרשמתי מכולם, מודה להם על הנכונות לשאת בתפקיד".

עוד המשיך ואמר השר אוחנה כי "לצערי, גם לעצם הנכונות להיות מועמד היה דרוש אומץ. הודעתי להם אתמול על בחירתי בבן ארי וביקשתי: אנא פעלו יחד. לעיתים עולים דיווחים בתקשורת לפיהם הפרקליטות היא חצר פרטית של מן דהוא, שאם לא ימנו את המועמד שלו היא לא תפעל בשת"פ. זה הבל ורעות רוח. רוב הפרקליטות מורכבת מאנשים ראויים.

"לאורלי ניסיון של 28 שנים בפרקליטות. דמות צנועה, שלא זכתה לחשיפה תקשורתית בגלל האופי הענו שלה. שי ניצן אמר עליה: חכמה, יסודית, מנוסה, חרוצה ורבת פנים. בשל נסיונה הרב ומוחיותה בתחום הביטחוני מילתה תפקיד מפתח במאבק על חוק הטרור שהתקבל בכנסת. ראש אמ"ן לשעבר כתב: אורלי בעלת מחשבה חדה ויכולות ניתוח גבוהו מהממוצע. הנני רואה יתרון משמעותי לביצוע תפקיד ניהולי בכיר, לאור ניסיונה העשיר אני ממליץ על אורלי לכל תפקיד בכיר בפרקליטות".

השר אוחנה סיים ואמר כי "לי אין ספק ושוכנעתי כי מכלול תכונותיה של אורלי, ניסיונה העשיר והידע הרב שצברה, יסייעו לה לשמור על הראוי לשימור ולסייע בשיקום האמון. רוצה לברך את שי ניצן, להודות לו על שנים של עשייה ציבורית ולאחל למיועדת להיות ממלאת מקומו הצלחה בתפקיד".

מנדלבליט: "אין מטרה לריב עם אף אחד, מכבד את שר המשפטים" 

היועמ"ש אביחי מנדלבליט עלה לדבר לאחר שר המשפטים ונפרד מפרקליט המדינה היוצא, שי ניצן. "שותפי לדרך סיים היום קריירה מפוארת של למעלה מ-30 שנים במשרד המשפטים. ניכר לכל מי שעבד עם שי שמהיום שבו כף רגלו דרכה לראשונה בבניין משרד המשפטים, ועד ליום שני כשהעביר את הכרטיס, עשה את מלאכתו מתוך מרץ ותחושת ייעוד, לשם הגשמת הייעוד של כולנו - שמירה והגנה על שלטון החוק. נאמרו דברי הלל על יכולותיו המשפטיות של שי, תרומתו לביטחון המדינה, מלחמתו בגזענות והסתה, אבל היום אדבר על מורשתו של שי. לפרקליט המדינה אין רגע דל, מקבל עשרות אלפי החלטות בכהונתו. זו התשתית שעליה ניצב שלטון החוק. בסוף כהונתו הוא מותיר אחריו מורשת".
 

"שי, השארת מורשת חשובה שלאורה תצעד הפרקליטות שנים קדימה", אמר מנדלבליט, "פטריוטיות - שי פטריוט בכל רמ"ח אבריו, אוהב את עמו, ארצו ומדינתו וגאה בה. התייצב להגן על המדינה ולהעמיד לכוחות הביטחון כלים אפקטיביים. שי אפשר למדינה לפעול בשיטה שהייתה אז חשדנית - הסיכול הממוקד - שעזר למדינה להילחם באינתיפאדה השנייה. המשפט הבינלאומי הוא זירה מתאגרת ובמידת מה אנטי-ישראלית, שי פעל בועדת טירקל. כל פעולותיו של שי באו מתוך דאגה למדינה ורצון לשמור על דמותה".

אביחי מנדלבליט. קרדיט: יהונתן ולצר/TPS
"מערכתיות - שי עשה את כל שנותיו במערכת הציבורית, בעיקר בפרקליטות, הצופן הגנטי של עשייתו מורכב מנאמנות ואחריות לאינטרס הציבורי. הבנה שאנחנו משרתים את המדינה, לא את עצמנו ולא אינטרס זר אחר. זו המורשת שקיבלתי מהשופט שמגר, והמורשת ששי משאיר אחריו. למרבה הצער יש מי שמבלבל בין מערכתיות והתקרנפות.

"שי התבלט כדעתן שנלחם על דעותיו, אבל לאחר שהתקבלה החלטה עלינו לייצגה גם אם אנחנו רואים קשיים להגן עליה. היו מקרים בהם היינו חלוקים בדעותינו, זה נכון וראוי. צריך לאתגר את החשיבה, אבל לאחר שהתקבלה החלטת היועמ"ש פעלנו במשותף לקדם אותה. בתקופה האחרונה מצאנו את עצמנו לא פעם תחת התקפות לא ראויות. לאחרונה הוצמדה לשי אבטחה. ההתקפות הללו לא הסיתו אותנו מדרכנו ולא יגרמו לכך שנוותר על גישתנו הממלכתית. הפרקליטות תמשיך להיות גוף א-פוליטי ועצמאי".

מנדלבליט התייחס גם לעימות מול השר אוחנה ואמר כי "אין מטרה לריב עם אף אחד, בטח לא עם שר המשפטים שאני מכבד אותו. מבחינתי קיימנו שיח מכבד בו הצעתי מספר מועמדים לתפקיד. לצערי הדבר לא הסתייע, וחבל כי המינוי לא אמור להיות זירה בין השר ליועמ"ש". 

אחרון הנואמים היה פרקליט המדינה היוצא, שי ניצן. "אתמול סיימתי שש שנים בתפקיד ויצאתי לחופשי", פתח ואמר, "משרת פרקליט המדינה היא עבדות, משני טעמים: עבדתי את מדינת ישראל ועם ישראל. לעבוד ללא הרף לעיתים 18 שעות ביממה עבדות היא. הוריי חינכוני לאהבת העם והארץ, והאדם באשר הוא אדם. מבחינתי שירות בצבא העם הוא זכות עצומה ועבודה בשירות המדינה הוא זכות גדולה. שירות כפרקליט המדינה, הפועל למען מדינה טובה יותר, היא זכות שאין למעלה ממנה. ראיתי את תפקידי כזכות עילאית, לשרת את המדינה היהודית והדמוקרטית".

ניצן המשיך ואמר כי "במסגרת המאבק בשחיתות השלטונית-הגשנו כתבי אישום נגד שורה ארוכה של נבחרי ועובדי ציבור, רוב גדול מהם הסתיימו בהרשעה. כתבי אישום אלה מוגשים בלב כבד אך שלם, מטרתם להוביל למדינה נקייה יותר. אנו מותקפים, אך משליחותנו לא נסור". עוד אמר כי האתוס המונחל על ידינו הוא הגשת כתב אישום כשיש סיכוי סביר להרשעה, אם הראיות מתערערות הנחלנו לחזור בנו מכתב אישום. המטרה אינה הרשעה אלא צדק".

"הפרקליטות היום היא גוף מבוקר הרבה יותר", הוסיף ניצן, "הנציב דוד רוזן מקבל מאות תלונות בשנה. כשליש מהן נמצאו מוצדקות, ואנחנו מפיקים לקחים וקשובים לדבריו. טעויות בפרקליטות יש ויש, אך זדון מכוון הוא לא מצא. אנו טועים לא מעט מטבע הדברים, יש להיזהר מלשפוך את התינוק עם המים. ביקורת שנועדה לבנות-כן, ביקורת שנועדה להרוס-לא ולא. סוף האמת לנצח, לכו על פי ערכינו שקיבלנו מהפרקליטים הקודמים. הלוואי והנדבך שהנחתי יגביה גם הוא את קיר הברזל השומר על מדינתנו". 

ניצן התייחס גם לנושא מחליפו בתפקיד, למרות שלאורך כל נאומו לא הזכיר את השר אוחנה ואת מינויה של עו"ד אורלי בן ארי לתפקיד ממלאת מקומו באופן זמני. "לצערי עם סיום כהונתי באה על חבריי סערה גדולה", אמר, "אני סמוך ובטוח ביכולתם לנווט את הספינה במים הסוערים. הספינה מלאה קפטנים".