במדינת ישראל, בה כל זוג רביעי מתגרש, נערכים הסכמי גירושים רבים בין בני זוג הנעזרים בשירותיו של עורך דין לענייני משפחה, כדי להסדיר מגוון רחב של נושאים הנגזרים מתוך ההחלטה לסיים את חיי הנישואים. אחת מהסוגיות הסבוכות והרגישות ביותר סביב הסכמי גירושים, היא סוגיית מזונות הילדים. כלומר, סכום כספי שאותו משלם האב כדי לספק להם תמיכה. הסכום נקבע במסגרת הסכם הגירושים.



עד לאחרונה, היו מגבלות החוק הישראלי, אשר הושפעו מהדין העברי, בעייתיות בלשון המעטה ויצרו במקרים רבים מצבים מורכבים על ידי הטלת תשלום המזונות באופן בלעדי על האב. הלכה תקדימית חדשה של בית המשפט העליון מאפשרת לחשב את סכום המזונות בצורה שוויונית וצודקת יותר עבור כל הצדדים. תקנה זו עשויה לסייע לסיים את הנישואים בצורה מכבדת ולאפשר לכל אחד מהצדדים לשקם את חייו.



לפניה ישירה לעורך הדין איתי אלמוג לחץ/י כאן.



כיצד מחושב סכום מזונות ילדים?

ניתן לקבוע את הסכום הסופי אותו ייאלץ לשלם האב עבור מזונות ילדים במספר דרכים.

להלן שתי אפשרויות לקביעת הסכום:

1. באמצעות גישור - בתי הדין הרבניים ובתי המשפט לענייני משפחה מעודדים לרוב את הזוגות לפנות להליך גישור. הליך זה מאפשר לצדדים לסיים את הנישואים תוך דיאלוג ובצורה מיטיבה ומרפאת. יתרון משמעותי נוסף הוא שבתהליך זה, סכום המזונות נקבע בהסכמת בני הזוג ולא באופן שרירותי. כל עוד הסכום משקף את טובת הילד, בית המשפט יאשר את הסכום. זוהי כמובן האפשרות האידיאלית.

2. דרך בית הדין הרבני - בתי הדין הרבניים, אשר באמצעותם מתנהלים הליכי גירושים רבים בישראל, נוטים להטיל את האחריות למזונות הילדים על אב המשפחה באופן בלעדי. בישראל המודרנית, המצב הזה עשוי להיות מיושן, לא רלוונטי ובעיקר בלתי צודק. אחרי הכול, כיום במשפחות רבות כלכלת המשפחה מוטלת במשותף על שני בני הזוג.

בנוסף לכך, כיום ברוב הליכי הגירושים, המשמורת על הילדים היא משותפת. כך נוצר מצב שהוא על גבול הבלתי-אפשרי. האב מממן את הוצאות ילדיו בזמנים שבהם הם נמצאים איתו במסגרת המשמורת ובו זמנית, הוא מעביר לאם סכום חודשי כדי לספק את צרכיהם הכלכליים. במובן הזה, אב המשפחה משלם למעשה פעמיים.


עורך הדין איתי אלמוג. צילום: אושרי שילוק
עורך הדין איתי אלמוג. צילום: אושרי שילוק


הלכה תקדימית מתקנת


על מנת לתקן עוולה זו וליצור חלוקה צודקת יותר של נטל כלכלת הילדים, קבע בית המשפט העליון לפני כשנתיים הלכה תקדימית חשובה ביותר. הלכה זו קובעת כי נטל תשלומי המזונות עבור ילדים בגילאי 6-15 יחולק באופן שווה בין שני בני הזוג לפי הכנסותיהם ויכולתם הכלכלית. 



משמורת משותפת ללא מזונות


במקביל, התפתחויות פסיקתיות הובילו לכך שבמקרים של משמורת משותפת הופחתו סכומי מזונות הילדים ב-25% ובתקדים שנפסק לאחרונה אף נקבע כי במקרה שבו שני בני הזוג חולקים משמורת משותפת ומשתכרים באורח דומה, לא ישולמו מזונות ילדים על ידי האב כלל.



כדי למצות את זכויותיך יש לפנות למומחים


כדי להבטיח את כלל זכויותיך בעת כינון הסכם הגירושים וקביעת דמי המזונות, חשוב שיעמוד לצידך עורך דין מנוסה לענייני משפחה בעל ידע מקצועי נרחב. התקנות החדשות יאפשרו לך לעמוד ביתר קלות בנטל מזונות הילדים ולהתאים את הסכום ליכולות הכלכליות של שני ההורים.



עו"ד איתי אלמוג ועו"ד מיכאל פיינברג מעניקים ייעוץ משפטי איכותי ומעמידים לרשותך את כלל כישוריהם המקצועיים שנרכשו תוך ייצוג לקוחות רבים בתחום דיני המשפחה. לפרטים נוספים ולתיאום פגישה, ניתן להשאיר פרטי התקשרות באתר ונחזור אליכם בהקדם עם מענה מקצועי ברמה גבוהה.



עורך הדין איתי אלמוג עוסק בתחום דיני המשפחה וההוצאה לפועל, הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.