הסתיים ללא החלטה בשלב זה הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים על בקשת משרדי האנרגיה והגנת הסביבה לבטל את הצו שהוציא ביהמ"ש לעצירת הרצת אסדת הגז הפוסילי לווייתן שמול חוף הכרמל. את הצו ביקשו העותרות - הרשויות המקומיות באזור ועמותת צלול. הדיון הוקדם מיום ראשון להיום לבקשת הממשלה. הצו עדיין בתוקף עד למתן החלטה אחרת שצפויה או בהמשך הערב או לאחר דיון שיתקיים בביהמ"ש מחר בעתירה נוספת נגד הרצת האסדה שהגישה עמותת "שומרי הבית".



השופט שמע את דברי סמנכ"לית התעשיה במשרד הגנת הסביבה, שולי נזר, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי שטענו לאורך הדיון בשם המדינה בין היתר כי תרחישים של פינוי תושבים או סגירת האסדה בשל זיהום אוויר חריג במהלך ההרצה אינם סבירים. העותרים נדהמו מעוצמת ההתנגדות של בכירי משרדי הממשלה לדרישתם לניטור מאסיבי ומחמיר של האוויר סביב אסדת לווייתן וטוענים: "בושה שהממשלה מדבררת את בעלי ההון ונצמדת למסרים שלהם. המשרד להגנת הסביבה שלח לדיון את מי שידועה כראש האגף להגנת התעשייה ולא מייצגת את אינטרס בריאות הציבור".



נזר עצמה אמרה בדיון: "לא יכול להיות מצב שיחייב פינוי חירום. יש סיכוי קלוש שיצטרכו להזיז פעילות. אם הם יזוזו ס״מ ממה שאישרו להם, נסגור להם את הפעילות". מנכ"ל משרד האנרגיה אדירי הוסיף: "אין מצב לסיטואציה שתחייב סגירת האסדה. הריכוזים שמחייבים פינוי אוכלוסייה הם פי אלף ביחס לתקן. אפילו יותר. יש מערך שכמותו לא ראה של היערכות לאירוע. הגנת הסביבה חייבו ניטור בתוך הארובה. יהיו מפקחים של שני המשרדים על האסדה.


אם יתברר שמה שיוצא הוא שונה מהמצופה, הפעולה תהיה עצירת התהליך. תמיד אפשרי ומתחייבים לכך. בשעות הראשונות להרצה כמות הגז קטנה ואפשר לבחון אותה".



השופט תהה "תפקידו של מי לנטר את הגזים בשגרה?" נזר טענה: "יש שלוש תחנות שמופעלות ע״י נובל אנרג'י ויש תחנות של איגוד ערים, אחת מהן כרגע לא תקינה. סהכ - 6-7 תחנות ניטור מול האסדה בחוף. הממשלה מודדת זיהום מתחבורה בערים. המפעלים מנטרים עצמם באופן קפדני" והוסיפה: "כדי שלא תהיה לזות שפתיים הגענו להסדר עם איגוד ערים המקומי, שהם ינטרו את האוויר מטעמנו".



ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, התקומם והכחיש את דבריה: "אין טיוטת הסכם כזה ואנחנו מבקשים מבית המשפט את אותו זמן להגיב". נזר טענה: "העותרים דורשים פה למעשה שני מעגלי ניטור אוויר ונהיה בלגן. בחוף יש תחנות ניטור קבועות 24/7 והנתונים יפורסמו. זה המעגל החשוב שבודק מה הציבור נושם. את זה רק נובל עצמה מבצעת עם בקרות שלנו אבל במהלך ההרצה מפקח שלנו יהיה נוכח עם מצלמה טרמית ובקרה. בשגרה יעשו גם בקרות פתע ויהיה פיקוח שגרתי של צד שלישי"



העותרים הדגישו: "אפילו התחייבויות אלה של המשרד להגנת הסביבה נשמעו בבית המשפט לראשונה ולא היו בהיתר הפליטה שקיבלה האסדה". אבל נזר המשיכה להתנגד לניטור הרמטי יותר: "באף מפעל אחר עם ריכוז פליטות דומה וריחוק מהאוכלוסייה, לא דורשים ניטור על גדר המפעל. דרשו את זה רק לשם הרגעת הציבור. זאת אסדה ראשונה בארץ מסוג זה" והוסיפה לתדהמת העותרים: "אם יהיו ריכוזים גבוהים, נדרוש בעתיד ניטור רציף."



אדירי המשיך להגן על עמדת הממשלה ואמר: "בתחנות הכוח הפחמיות יש הרבה יותר תקלות וזיהומים פי כמה. חשובה הפרופורציה" ובא כח העותרים השיב לו: "ההרצה היא גדולה מכל מה שעל ההיתר מאפשר בשנה וחצי. לא משנה כמה יספרו שזה לא מסוכן, זה בניגוד למה שהוגבל בהיתר עצמו. ההיתר היה וחסר שיקול דעת, ועכשיו מספרים פה סיפורים שלא נטענו בדיונים קודמים. לא נתנו לציבור להגיב על העליות בערכי הזיהום המותרים. נקודה. עיקרון הזהירות המונעת חייב היתר נפרד ומחמיר להרצת האסדה וזה לא נעשה. בנוסף המשרד להגנת הסביבה הפר התחייבות מהעבר לניטור רציף משלו סביב האסדה ומסתפק בדיגומים גם זח מסרטנים ודאיים רק אחת לשבועיים"



זיו דשא, ראש מועצת זכרון יעקב, הוסיף: "יש תושבים מודאגים ובצדק. אני כראש רשות אמון על הבריאות והביטחון של התושבים, ואנחנו ברשות עושים את העבודה בשטח - ולנו אין תשובות. אני מעביר פניות למשרד הבריאות, והם מסמתכים בתשובות שלהם על המשרד להגנה הסביבה שמסתמך על נובל אנרג'י".



מאיה יעקובס, מנכ"לית עמותת צלול, שהיא מבין העותרים אמרה למעריב בתום הדיון: "היה דיון ארוך ומתיש שלא נוגע בליבת הבעיה - והיא משבר האמון החמור שיש בין הציבור לממשלה. הממשלה מבססת את כל טענותיה על נתונים של נובל אנרג'י ולא מתבססת על נתונים בלתי תלויים. משרד הבריאות אינו צד בעניין וטובת הציבור אינה בראש סדר העדיפויות. אם המדינה החליטה לשים את כל הביצים שלה בסל אחד - אנרגיית גז - שתנהל את זה עם אכיפה מחמירה כפי שהבטיחו שכוללת ניטור 24/7. נדרשת רפורמה משמעותית בכל הקשור לניהול אנרגיה בארץ, שכרגע מנוהלת במדיניות "אמון". זה לא רציני".