בית המשפט במוסקבה החליט לדחות הערב (חמישי) את ערעורה של נעמה יששכר, הכלואה ברוסיה מאז חודש אפריל, לאחר דיון סוער שהתקיים, כאשר היא נכחה במקום ונמצאת בתוך תא זכוכית. הדיון אמור היה להתקיים בשבוע שעבר, אך נדחה להיום, לאחר שהצעירה הישראלית ביקשה להיות נוכחת באולם. כזכור, יששכר נעצרה לאחר שבתיקה נמצאו 9.5 גרם חשיש, ובעקבות כך היא הורשעה ונידונה לשבע וחצי שנות מאסר.

הדיון שהתקיים היום נערך לאחר שעורכי דינה של יששכר הגישו ערעור לבית המשפט ברוסיה, בבקשה להביא לשחרורה בהקדם, במהלכו טענה כי לא הודתה בכך שהיא החזיקה בסמים בתיקה ושכלל לא היו ברשותה סמים. עוד אמרה כי ההודאה שנלקחה ממנה זויפה.  לאחר שנאמרו דברי התביעה וההגנה, כמו גם דבריה של נעמה עצמה, יצאו השופטים להתייעצות פתאומית בלי להכריז על הפסקה בדיון וכעבור מספר דקות הודיעו כי החליטו לדחות את הערעור וכי הצעירה הישראלית תשאר בכלא הרוסי.

בהודעה מטעם משפחת יששכר נמסר כי "אנו מצטערים וכועסים. כולם ראו את הפארסה שהתנהלה כשנעמה מבודדת בתא זכוכית. נעמה לא צריכה לשאת על הכתפיים שלה את כל האינטרסים והמחלוקות בין ישראל לרוסיה. אנו מבקשים מראש הממשלה, תממש את התחייבותך. אל תאפשר מצב שבו פוטין נוחת בישראל לטקס ממלכתי בלי שנעמה שבה הביתה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח עם אמה של נעמה יששכר בטלפון, לאחר ההחלטה על דחיית הערעור, ואמר לה כי "חרף האכזבה מהחלטת בית המשפט - אני לא מוותר. אמשיך לפעול בכל דרך כדי להשיב את נעמה הביתה". כזכור, בכנס בחירות של הליכוד שלשום בחיפה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "מבטיח להביא את נעמה יששכר הביתה". בעקבות ההחלטה לדחות את ערעורה אמר מקורבו של נתניהו, ח"כ דוד ביטן, כי "נתניהו לא סתם הבטיח, הוא יקיים, אבל זה ייקח זמן".

דבריו של נתניהו הגיעו לאחר שאמה של נעמה, יפה, ביקשה מראש הממשלה לפני ימים אחדים שישקיע מאמצים בעניינה לקראת הדיון בנוגע לערעורה. היא כתבה לראש הממשלה: "אמש פורסם כי שמונה מבכירי המשק הישראלי נעצרו ליממה בשדה התעופה ברוסיה וגורשו חזרה לישראל כאחרוני הפושעים. אירוע מצער זה מתווסף לסירוב של הרוסים לאפשר לילדה ישראלית לחזור לחיק אביה המתגורר בישראל. שלא יהיה ספק, אדוני ראש הממשלה, הקשיחות הזו מכוונת לישראל ולאזרחי ישראל. מדובר בעניין פוליטי ומדיני של רוסיה כלפי מדינת ישראל ואזרחיה".

במהלך הדיון הסוער שנערך היום, טען עורך הדין ואדים קלובגנט, שמייצג את נעמה, כי "אילצו אותה לחתום על ההודאה ללא הסכמתה". עוד טען כי אחד הליקויים בהכרעת הדין הוא היותו מבוסס על "הודאת אשמת הלקוח, והחוק הפלילי אוסר זאת". הוא הוסיף כי פסק הדין וההודאה אינם מהימנים משום שבית המשפט מצטט דברים שנעמה לא אמרה. "בהקלטת השמע שאינה בפרוטוקול נעמה טענה שהיא לא רכשה חשיש ולא השתמשה בו – וזה דבר שהוסתר".

נעמה יששכר בבית המשפט. צילום: אנדריי רייסקי
נעמה יששכר בבית המשפט. צילום: אנדריי רייסקי


נוסף על כך טענו עורכי דינה כי יש לבטל את גזר הדין "על סמך זה שהיא לא חצתה את הגבול ולא הייתה לה גישה למזוודות. נעמה מספרת כי ראתה את החשד בפעם הראשונה במהלך החיפוש, היא מעולם לא אמרה שהיא רכשה חומרים בהודו או השתמשה, ולא התנצלה על הפרת החוק. בורותה בשפה הרוסית הביאו לאימוץ ההחלטות". עוד ציינו כי "היא מעולם לא הייתה ברוסיה ולא הכירה את החוק שם ואת ההשלכות לגביו. יחד עם זאת, היא גם לא תכננה לחיות ברוסיה או להישאר שם, ולמרות זאת נאלצה להישאר בעקבות מעצרה. זו טעות קשה שחייבים לתקן".

לאחר ההפסקה טענו עורכי דינה של נעמה כי יש ברשותם מסמך שמוכיח שבנמל התעופה לנעמה לא הייתה גישה לתיק בו נמצאו הסמים. עוד אמרו כי הבודקים בנמל פעלו בניגוד לכללים וכי היו הפרות בחיפוש בתיקה של נעמה. עוד אמרו כי העדויות נגד נעמה היו זהות, וכי תכונות האופי החיוביות של נעמה לא ננלקחו בחשבון.

התובע מנגד אמר לשופטים כי גזר הדין אינו ניתן לביטול וביקש לדחות את הערעור. זאת משום שלטענתו אי אפשר לקבל בשלב זה ראיות חדשות. עוד הוסיף כי "כלבי המשטרה איתרו את הסמים האסורים בתיקה של יששכר והיא הודתה חלקית באשמה כשאמרה שהם נועדו לשימוש עצמי. למרות שהיא הייתה רק במעבר ברוסיה, החוק אומר שהדבר אסור, גם אם היא לא נכנסה לתוך המדינה". עוד נאמר מפי התביעה כי "לא נמצאו שום הפרות בזמן חקירתה של יששכר ולכן בית המשפט צריך לקבל את גזר הדין כפי שהוא".



כתב חדשות 12, גלעד שלמור, סיפר בתכנית של ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM כי "אחרי 6 שעות דיון השופטים הודיעו במשפט קצר אחד שהערעור נדחה, מבלי לנמק ולהסביר. אמה ואחותה של נעמה פרצו בבכי. מאכזב מאוד עבור כל מי שקיווה לראות את נעמה משוחררת".

במקביל, עלה הנושא גם בפגישתם של שר החוץ ישראל כ"ץ ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. כ"ץ הביע תקווה שהנשיא פוטין יקבל את בקשת החנינה שהוגשה לו וסיפר כי ביקש להגביר את תכיפות הפגישות בין נעמה לבני משפחתה.
המשבר ביחסים בין המדינות יעלה במסגרת דיאלוג קונסולרי שעתיד להיערך היום בירושלים, בהשתתפות אנשי משרד החוץ ורשות האוכלוסין, ומשלחת רוסית שבה חברים בכירים ממשרד החוץ הרוסי. בשיחות יעלה גם עניינה של יששכר. 
כ"ץ הבהיר כי "ישראל מייחסת חשיבות רבה ליחסיה עם רוסיה וקידום הסחר והתיירות בין המדינות. הדיאלוג הוא כלי חשוב לחיזוק הקשר. הנחיתי את הנהלת המשרד להוביל לפתרון מהיר של נושא עיכוב כניסת ישראלים לרוסיה ולשימת דגש על ציפייתנו לחזרתה המהירה של נעמה יששכר למשפחתה". 

יו"ר ועדת הסגרות בלשכת עורכי הדין, ניר יסלוביץ, מסר תגובה לדחיית הערעור של יששכר, בה נאמר כי "מאחר שאין חולק שההליך הפלילי שהתנהל נגד נעמה, היה הליך שהתאפיין בחוסר הוגנות משווע, וממנו עלה כי מדובר במעין נקמה על ההאקר הרוסי ונוכחותו בישראל, כעת יש לייצר מהלך יצירתי בדמות פניה מהירה לבית הדין הבינלאומי לזכויות אדם בשטרסבורג, בטענה כי נעמה יששכר לא זכתה להליך הוגן ברוסיה, וכי שימשה כקלף מיקוח בידי השלטונות הרוסיים על מנת להפעיל לחץ על ממשלת ישראל במטרה להסגיר את ההאקר לרוסיה. לא יעלה על הדעת כי נעמה תשמש פיון במשחק השח הבינלאומי, על פשע כמו של נעמה הפסיקה גם ברוסיה מדברת על גירוש וקנס במקרה החמור ביותר, ואלמלא האינטרסים הבינלאומיים של רוסיה ומשחקי כיפוף הידיים ההדדיים של ראשי המדינות הם שהפכו אותה לאסירה של תככים ואגו." לסיכום מוסיף עו"ד יסלוביץ "מן הראוי שבשעה קשה זו למשפחת יששכר, לא יזנקו פוליטיקאים ישראלים מול מיקרופונים פתוחים ויבטיחו הבטחות שווא או ייצרו התגרות בממשל הרוסי רק כדי ליהנות ממספר שניות תהילה, הפתרון היה וימשיך להיות משפטי גרידא ועליו להתנהל בזירה המשפטית הבינלאומית בלבד."





על רקע פרשת נעמה יששכר עוכבו אתמול במשך שעות ארוכות בביקורת הדרכונים עשרות תיירים ישראלים שטסו מישראל למוסקבה, לפני ששוחררו והורשו להיכנס לרוסיה.