מהו השמן המומלץ ביותר?


“שמן הוא אחד ממצרכי היסוד שנמצאים בכל בית וכמעט בכל מתכון. לרוב, שמן שכתוב עליו מזוכך או זך, הוא שמן שהופק בטמפרטורות גבוהות ועם כימיקלים. זאת אומרת שהיתרונות הבריאותיים של השמן נמחקו. לצערנו, שמן כזה עלול להזיק לבריאות. השמנים האיכותיים והבריאים הם רק אלו שכתוב במפורש שהם הופקו בכבישה קרה. כבישה קרה היא תהליך הפקת שמן על ידי לחיצה, בלי חימום יתר. שמן כזה יקר יותר, אבל יש התאמה בין המחיר לערך התזונתי שלו. לכל שמן יש ערכים תזונתיים משלו: שמן זית מסייע בהורדת הכולסטרול בדם; שמן חמניות בכבישה קרה עשיר בוויטמינים; יש שטוענים כי שמן זרעי דלעת מסייע לפוריות; שמן אגוזי מלך עשיר באומגה 3 ושמן שומשום מכיל נוגדי חמצון. לתפיסתי, כדאי להשתמש בכמה סוגי שמן איכותיים ובריאים כדי ליהנות ממספר יתרונות תזונתיים”.



כל בוקר אני מכינה לעצמי שייק בריאות שכולל יוגורט, בננה, תמר, כפית זרעי צ’יה, כפית זרעי פשתן וארבעה אגוזי מלך. מה דעתך על השייק והאם אוכל לשדרג אותו?


“עושה רושם שמדובר בשייק הכי בריא שיכול להיות. הוא מכיל חלבונים, אשלגן, אומגה 3 ושומנים בריאים, והוא בעל אינדקס גליקמי נמוך. חשוב לי לציין שאם את מעוניינת לרדת במשקל, שייק מסוג זה פחות רלוונטי, וכדאי שתבצעי בו כמה וכמה התאמות: תעברי ליוגורט עם אפס אחוז שומן, במקום בננה שלמה תכניסי חצי בננה, תמר אחד, וכפית של זרעי צ’יה. כך השייק יתאים יותר לתפריט דיאטטי, ומבחינת קלוריות יהיה שווה ערך לכריך מלחם קל”.



אני נוטה לאכול ארוחת ערב בשעה מאוחרת. האם יש לכך משמעות והשפעה על המשקל שלי?


“לתפיסתי, כשמדובר בארוחה מלאה ובריאה, כזו שמכילה ירקות, חלבונים ופחמימות, כדאי לאכול אותה לפחות שעתיים לפני שהולכים לישון. זכרו שזה מעיק על מערכת העיכול, מכביד, ויכול להפריע לאיכות השינה ולתהליך העיכול. אם מדובר בנשנוש קטן כמו יוגורט או פרי, אפשר לאכול אותו גם סמוך לשינה מאחר שהוא לא מקשה על העיכול. במחקר שפורסם לאחרונה במגזין בינלאומי, נבדקו כ־6,000 אנשים, חצי מהם בריאים, וחצי חולים בסרטן השד או הערמונית. על פי התוצאות, בקרב אנשים שאכלו ארוחת ערב לפחות שעתיים לפני השינה וגם לפני 21:00 בערב, היה סיכון של 26% פחות לחלות בסרטן הערמונית ו־16% פחות סיכון לסרטן השד".




האם לדעתך יש דרך להפוך את הסופגניות לבריאות יותר או לשלב אותן בדיאטה?

“היום בחלק מהמקומות אופים את הסופגניות אפייה חלקית, ורק אז מטגנים, מה שמקטין את זמן הטיגון ואת כמות השמן שנספגת. עלינו לזכור שככל שהחימום של השמן ארוך יותר, נוצרים בו יותר ויותר חומרים מזיקים ומסרטנים. זה קורה כבר אחרי שעה, שלא לדבר על כמה ימים. בהרבה מקומות שבהם שאלתי נמסר לי כי מחליפים את השמן פעם בארבעה-חמישה ימים. לגבי מילוי הסופגנייה: חשוב שנשים לב שבריבה יש אחוז שומן נמוך, אבל בחלק מהמילויים יש צבעי מאכל מזיקים ובשוקולד יש אחוז שומן גבוה וסוכר. הטוב ביותר הוא מילוי ריבת חלב משום שהוא דל שומן יחסית, עשוי מרכיבים טבעיים בדרך כלל, ויש בו כמות גדולה של סידן”.

אני מאוד אוהב לאכול שוקולד מריר, וטוענים כי מדובר בשוקולד הכי בריא. כמה קוביות שוקולד מותר לאכול בכל יום?

“בקקאו יש יתרונות בריאותיים רבים: הוא מפחית את הסיכון לסרטן ולמחלות לב, משפר את זרימת הדם, ממריץ, משפר את מצב הרוח ואפילו מעכב תהליכי הזדקנות. להבדיל מקקאו, שוקולד הוא לא בהכרח מזון שמועיל לבריאות. ככל שהשוקולד מכיל אחוז קקאו גבוה יותר, כך יש בו יותר יתרונות ופחות סוכר. כמובן שאי אפשר לא לדבר על כך שבכל סוג של שוקולד, גם מריר, יש בממוצע כ־500 קלוריות ל־100 גרם, כך שבשורה יש כ־100 קלוריות, ממש כמו כריך לחם קל. אין המלצה לשלב בתפריט שוקולד כל יום לטובת הבריאות, אבל אם אתה אוהב שוקולד אז אין בעיה עם אכילה של שתי קוביות ביום לאחר הארוחה”.  

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM