בריק בביקורת חריפה על פרשת נתוני גיוס החרדים: “יש בידי מידע מהימן, שלפיו קצינים בכירים באגף כוח אדם (אכ”א) בצה”ל ידעו בשנה האחרונה על זיופים שנעשו גם בשנים הקודמות במספר המתגייסים החרדים לצבא”. כך אמר ל"מעריב" נציב קבילות החיילים לשעבר, אלוף במילואים יצחק בריק.
 
לדבריו, העובדות המצטברות באשר לזיוף מספר המתגייסים החרדים לצה”ל ולא רק בשנתיים האחרונות הן חמורות מאוד. “לפי הידוע לי נמסרה גם הקלטה לקצין בכיר באכ”א, שבה מתוודה קצין זוטר ששירת במדור חרדים בצה”ל על כך שהוא נדרש לזייף ולנפח את מספר התגייסים החרדים במשך שנים”, ציין. “לתדהמתי, ראש אכ”א אלוף מוטי אלמוז אמר לוועדת חוץ וביטחון כי אין מדובר בזיוף ובפעולה במזיד, אלא בטעות ובחוסר מקצועיות”, הוסיף. “זו התייחסות מביכה, ואני לא יודע אם לצחוק או לבכות”.
 
לדברי בריק, המידע שבידיו מצביע גם על חשד למעורבות של גורמים אזרחיים הפועלים לגיוס חרדים בדרכים לא כשרות לכאורה, והוא דורש לפתוח גם בחקירת משטרה בנושא זה.

ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


הרמטכ”ל רב אלוף אביב כוכבי התייחס השבוע, בטקס יחידות מצטיינות, לפרשה שנחשפה על ידי כרמלה מנשה, ואמר כי לא יהיו פשרות בנושא אמינות.

בריק הוסיף בשיחה עם "מעריב": “הגיעה השעה שהרמטכ”ל ינקוט יד קשה למיגור תרבות קשר השתיקה והדיווחים הלא אמינים שהעצימו מאוד בשנים האחרונות, וירחיק מצה”ל גם קצינים בכירים שלקחו חלק בתהליך של ניפוח מספר החרדים, ידעו על הזיופים והציגו כלפי חוץ מצג שווא”.
 
מעבר לדברים החריפים הללו ל"מעריב" נודע כי גם בפני ועדת האלוף רוני נומה, שמונה לחקור את הפרשה, הוצגו עמדות שונות על ידי הגורמים שעסקו בנושא זה. לצד טענת הצבא כי מדובר בטעות ללא כוונת זדון שמקורה בשנתיים האחרונות, חזרו מספר קצינים וגורמים נוספים ואמרו כי הנתונים נופחו במשך שנים, ביד מכוון ולא במקרה.
 
מדובר צה״ל נמסר בתגובה: “לאחרונה החלה בדיקה שיזם צה”ל, לבחינת אופן האיסוף והדיווח של נתוני גיוס חרדים בשנים האחרונות, על ידי צוות בדיקה בראשות אלוף במיל׳ רוני נומה. הבדיקה עודנה מתנהלת. לא נוכל להתייחס לתוכן הדיונים שנערכים במסגרתה. בסיום עבודת צוות הבדיקה, יוצגו הממצאים בצורה שקופה ומסודרת”.