זה היה שבוע של תרגילים גדולים בצה"ל - מתרגיל המדמה תרחיש של מלחמה בחיזבאללה בצפון ועד תרגיל המדמה הסלמה משמעותית ביהודה ושומרון על רקע עימות צבאי עם חמאס בעזה. כל גזרה והאתגרים שלה. תרחישי הסלמה פוטנציאליים ביהודה ושומרון עומדים על סדר היום הציבורי פחות מתרחישים בצפון ובדרום. אולי זה בגלל היציבות הביטחונית שעמדה באתגרים של קיפאון מדיני כמעט מוחלט בין ישראל לפלסטינים, והמשכו של התיאום הביטחוני הטוב בין צה"ל למנגנונים הפלסטיניים, - אבל הסלמה כזאת היא משהו שבצה"ל חייבים להביא בחשבון כתרחיש סביר. 
 
בהיבטים מסוימים הסלמה ביהודה ושומרון אף מורכבת יותר ממבצע צבאי, שבו מופעלים כוחות הצבא בשטח אויב - שהרי מדובר בלחימה בסביבה אזרחית מובהקת שלה, גם ביום שאחרי אותה פעילות, ישראל אחראית. להסלמה כזאת יהיו מאפיינים שונים מאלה של מלחמה בעזה או בלבנון. בשטחי יהודה ושומרון מתגוררים כ־450 אלף אזרחים ישראלים לצד אוכלוסייה פלסטינית, והתרחיש המרכזי שלקראתו נערכים בצבא הוא גל פיגועים בהובלת חמאס והפרות סדר המוניות בשטח.
 
משחק המלחמה השבוע בפיקוד המרכז (פקמ"ז) בחן את התרחיש הסביר: עימות צבאי שמתחיל ברצועת עזה - במלחמה או במבצע גדול נגד חמאס וארגוני הטרור - שגולש גם לשטחי יהודה ושומרון. חטיבות החי"ר מוקפצות לעזה, שם יושקע המאמץ הצבאי המרכזי, ויש סבירות גבוהה לתמרון קרקעי ברצועה. במקביל יגייס פיקוד המרכז, כפי שכבר קרה בעבר, את כוחות המילואים, ואלה יחליפו בתורם את לוחמי החטיבות הסדירות. האתגר של פיקוד המרכז יהיה לסכל את הטרור ולפגוע באופן משמעותי בניסיון של חמאס להוכיח את היכולות המבצעיות שלו בשטח. את זה עליו לעשות תוך שמירה על שגרת החיים של האזרחים הישראלים ושל הפלסטינים תושבי המקום, בהסתכלות מפוכחת על העתיד.
 

בפיקוד המרכז מעריכים כי זה לא יהיה פשוט כלל. ההערכה הסבירה צופה שבעימות מהסוג הזה יבוצעו פיגועים רבים, בעיקר על ידי חמאס אך גם בידי חוליות טרור של הג'יהאד האסלאמי וארגוני טרור אחרים. התרחיש הסביר שהציג צה"ל בתרגיל הוא שבמשך תקופת זמן של כשבועיים עד חודש ניאלץ להתמודד עם גל טרור משמעותי ויומיומי בשטח, שיופנה כלפי חיילים ובמיוחד אזרחים, עם חשש לעשרות הרוגים בצד שלנו. 
 
יחד עם המתיחות המדינית מול הרשות הפלסטינית, בצה"ל מעריכים כי גם בהתממשות של מבצע צבאי בעזה והסלמה במקביל ביהודה ושמרון, מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לא יכוונו את נשקם לעבר חיילי צה"ל. גם אלפי חמושי התנזים, בעיקר במחנות הפליטים, לא יצטרפו לחמאס, המסכן גם אותם, בביצוע פיגועים נגד ישראלים. בפיקוד המרכז מעריכים שהתיאום הביטחוני במקרה של הסלמה יימשך בצורה כזאת או אחרת. גם לישראל וגם לרשות יש מה להפסיד מהתחזקות מעמדו של חמאס גם ביהודה ושומרון.

תרגיל פיקוד מרכז השבוע, צילום: דובר צה"ל
תרגיל פיקוד מרכז השבוע, צילום: דובר צה"ל

 
מחכים לנומה
 
בתרחיש של מלחמה בדרום והסלמה ביטחונית גם ביהודה שומרון, המאמץ המרכזי של צה"ל יהיה אומנם בקשר לרצועת עזה. עם זאת, מספר הנפגעים האזרחיים ביהודה ושומרון בעקבות גל טרור צפוי להיות גבוה ממספר האזרחים שייפגעו מירי הרקטות בדרום. לפיכך, האתגר לצמצם ככל האפשר את גל הטרור ולהפחית את מספר הנפגעים בשטח יוטל בעיקר על צבא המילואים, העתיד להחליף בשטח את היחידות הסדירות שתוקפצנה לעזה. לפיקוד המרכז שבע חטיבות מרחביות (ובהן חטיבת הבקעה). לכל אחת מהן גדוד מילואים, שזה בדיוק תפקידו. 
 
בבסיס האימונים של פיקוד המרכז, בא"פ לכיש, פגשנו השבוע את הגדוד היחיד שגויס באופן מלא לתרגיל הגדול, שברובו בוצע כתרגיל מפקדות. יד המקרה היא שזהו גדוד המילואים של משוחררי הגדוד החרדי נצח יהודה. במילואים נקרא שמו של הגדוד נצח ישראל, והוא שייך לחטיבת מנשה, אחת החטיבות המרחביות בפיקוד המרכז. נושא גיוס החרדים לצה"ל עלה לאחרונה לכותרות. ועדה בראשות האלוף (במיל') רוני נומה עוסקת בימים אלה בבדיקת הנתונים, ול"מעריב" נודע שבפני הוועדה הוצגו גם לא מעט עדויות מצד גורמים שעסקו בנושא ולפיהן במשך השנים מאז 2011 היו זיופים מכוונים ונופח מספר החרדים שהתגייסו.
 
את השאלה מיהו חרדי ואיך צה"ל מודד את נתוני הגיוס נשאיר הפעם בצד. משירות המילואים ומההרכב האנושי של גדוד המילואים של משוחררי נצח יהודה יש הרבה ללמוד. מפקדי הגדוד, שפגשנו השבוע, משוכנעים בחשיבתו הגדולה לצבא ולחברה. לא משנה מה תהיה חומרת המסקנות של ועדת נומה, אין בכך כדי לבטל את חשיבותו של גדוד נצח יהודה ושל שירות החרדים בצה"ל, ובכלל זה של אלה שנפלטו ממסגרות הלימודים והוגדרו בעבר נוער שוליים. מבדיקה שנערכה בצבא עולה כי כ־70% ממשוחררי גדוד נצח יהודה משתלבים בהצלחה בשוק העבודה האזרחי. "מי שמכיר את נתוני הפתיחה של החיילים המתגייסים ואת רקעם, מבין עד כמה הנתון הזה משמעותי ובעל ערך לאומי", אמר לנו אחד הקצינים הבכירים שפגשנו בתרגיל השבוע. 
 
ביום ראשון האחרון אחר הצהריים קיבלו, בהפתעה גמורה, חיילי גדוד המילואים החרדי טלפון מהצבא שהורה להם להתייצב מיד לשירות - ובבוקר יום שני הם כבר עלו על מדים. שיעור הגיוס של הגדוד בתרגיל הפתע עומד על לא פחות מ־94%. "גדוד שנחשב טוב, עומד בדרך כלל על שיעור התגייסות של 85%", מספרים לנו קצינים בפיקוד המרכז. "נתוני הגיוס של הגדוד הזה חריגים לטובה בכל קנה מידה".
 
ולא במקרה. נצח ישראל - גדוד המילואים של נצח יהודה - הוקם כבר לפני כעשר שנים. בפועל הביקוש אליו גבוה מהמכסות שהצבא יכול לספק, וכך קורה שלצה"ל יש רשימת המתנה לגדוד המילואים המונה עשרות רבות של חיילים ששירתו בגדוד החרדי בסדיר וממתינים למקום פנוי. לכן נפרד הגדוד מלוחמיו הוותיקים כבר בהגיעם לגיל 34, כדי לאפשר גם למשוחררים טריים להצטרף אליו.
 
מפקדי הגדוד סבורים שלמוטיבציה הגבוהה לשירות במילואים יש גם הסבר חברתי. "נוכחנו כי לאחר השחרור מהשירות הסדיר בנצח יהודה נותרת קבוצה גדולה של חיילים משוחררים שמרגישים כי אין להם קבוצת שיוך חברתית", סיפר לנו אחד הקצינים. "בחברה החרדית לא מתייחסים אליהם כאל חרדים. לציונות הדתית משתייכים רק חלק מהם, ואפילו אלה שחזרו בשאלה נותרים עם שאלות רבות, כולל שאלות זהות. לכן, הגדוד מספק להם גם במילואים מסגרת חברתית משמעותית וחשובה מאוד".
 
כשרות יש, הפרדה פחות

כמו בגדוד הסדיר נצח יהודה, גם בגדוד המילואים מקפידים על סביבה ייחודית לחיילים הדואגת לכשרות מחמירה ולהפרדה בין בנים לבנות. אבל לעומת הגדוד הסדיר, ההפרדה כבר אינה מוחלטת, והמציאות בשטח גמישה יותר. אולי זה הגיל המבוגר יותר, אולי העובדה שמדובר בבעלי משפחות ובאנשים שרובם עובדים בשוק האזרחי. למשל, במהלך אימון הגדוד וגם בבסיס האימונים הם ייתקלו במש"קיות בתפקידים שונים, לרבות מש"קיות קליעה במטווחים. גם בסיס האימונים עצמו שבו הם מתאמנים כשאר גדודי המילואים הוא בסיס מעורב, שלא כמו הבסיס של נצח יהודה בסדיר. 
 
"ניתנו דגשים מיוחדים, ואנחנו מקפידים כאן יותר מבגדודי מילואים רגילים, אבל המצב של גדוד המילואים החרדי שונה משל הגדוד בסדיר", הסביר אחד המפקדים. "יש חיילים המגדירים עצמם חרדים או דתיים עם כיפה סרוגה, ויש גם לוחמים שחזרו בשאלה ומעדיפים להישאר בגדוד יחד עם החברים לנשק. פסיפס הזהויות בגדוד המילואים הזה הוא בלתי נגמר".
 
וזה גם מה שיפה בגדוד. גם בתוך הוויכוח מיהו חרדי ואם נכון להגדיר, בחלק המקרים, בני נוער שנפלטו ממסגרות החינוך החרדיות בגיל צעיר והפכו לבני נוער בסיכון כ"חרדים" - צריך לזכור את התמונה השלמה: צעירים רבים שבעבר לא מצאו את מקומם בחברה הישראלית, מתגייסים היום לצבא ומשרתים כלוחמים בסדיר ובמילואים. גם את זה, לצד הפרשה העגומה של עיוות נתוני הגיוס של החרדים, חשוב לזכור.