שר החוץ האמריקאי גינה היום (שבת) את הודעת התובעת הראשית של בית הדין בהאג (ICC), פאטו בנסודה, לפיה קיים בסיס לפתיחת חקירה בחשד לביצוע פשעי מלחמה מצד ישראל בגדה המערבית, במזרח ירושלים ובעזה. התובעת ביקשה לקבל משופטי בית הדין חוות דעת נוספת תוך 120 ימים, או אז תקבל את ההחלטה האם לפתוח בחקירה כאמור.



כאמור, מזכיר המדינה האמריקאי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מתנגדים בנחרצות לחקירה הלא מוצדקת הזו, אשר מכוונת באופן לא הוגן נגד ישראל", והוסיף כי "הדרך לשלום יציב עוברת דרך משא ומתן". 




משמעות ההכרזה מבחינת התובעת היא, כי התמלאו כל התנאים לפתיחה בחקירה בגין חומרתם של המעשים ולא נגד אינטרס הקורבנות. התובעת פנתה לערכאה מקדמית של בית המשפט שתכריע מה השטח שתחת סמכותה. מבחינתה של התובעת, הסמכות הנתונה בידיה היא על על מזרח ירושלים, עזה ואוגדת יהודה ושומרון. בבקשתה לחות דעת היא מבקשת למעשה להגדיר לגיטימציה וגם חוקיות על סמכותו של בית המשפט למקרה ספציפי זה. 
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטת התובעת הראשית ואמר כי "זהו יום שחור לאמת ולצדק. הופכים את בית הדין הבינלאומי לנשק פוליטי במאבק נגד ישראל. זה אבסורד. אנחנו נאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית בכל דרך אפשרית. תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי כנראה החליטה שלא לדחות על הסף את העתירה הפלסטינית נגד מדינת ישראל. זוהי החלטה שערורייתית חסרת בסיס".