מחאות אלימות נגד חוק האזרחות: לפחות 19 בני אדם נהרגו בעימותים אלימים ומעל 1,500 מפגינים נעצרו ברחבי הודו במשך עשרת הימים האחרונים, זאת על פי בכירים, כשכוחות משטרה ניסו לעצור התפרעויות אלימות במחאה על חוק האזרחות החדש במדינה, שעל פי מבקריו חותר תחת החוקה החילונית במדינה. בנוסף, כ-4,000 בני אדם נוספים נעצרו על ידי כוחות הביטחון ושוחררו זמן קצר לאחר מכן, על פי בכירים בממשלת הודו.



המפגינים שנעצרו השתמשו באלימות קיצונית כלפי כוחות המשטרה במהלך ההפגנות, על פי שני בכירים בממשלת הודו, שהעידו על המצב הבעייתי במדינה בעילום שם. ב-11 לחודש, הפרלמנט בהודו אישר את החוק השנוי במחלוקת, ומאז פרץ גל המהומות במדינה. מבקרי החוק טוענים כי הוא מדיר את האוכלוסיות המוסלמיות במדינה, ופוגע באתוס החילוני של המדינה כי שם את הדת כמרכיב מרכזי לקבלת אזרחות.



מחאות אלימות בהודו. צילום: רויטרס



החוק מכוון להענקת אזרחות למיעוטים הדתיים ההינדיים, הבודהיסטים, הנוצרים, הסיקים, הג'אינים והפארסים המגיעים מאפגניסטן, פקיסטן ובנגלדש, לאחר שאלו סבלו מרדיפות במדינות אלו. על פי החוק, אדם מאותם המיעוטים המבקש לקבל אזרחות צריך היה להיכנס לגבולותיה של הודו לפני ה-31 לדצמבר 2014.



מאות מפגינים ושוטרים נפגעו בהפגנות, במחאה האלימה ביותר שנרשמה נגד שלטונו של ראש הממשלה נרנדה מודי, המייצג את האידאולוגיה הלאומית של הרוב ההינדי המדינה, מאז שנבחר בשנת 2014. מודי נפגש עם שרי הממשלה שלו ביום שבת האחרון בניסיון לדון בענייני ביטחון הקשורים להפגנות, כך על פי גורמים המקורבים לממשלה.