נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נשא הלילה (בין מוצ"ש לראשון) דברים באירוע בפלורידה והודיע כי הממשל בראשותו "הגיע לפריצת דרך בהסכם הסחר עם סין והוא יחתם בקרוב מאוד". ההכרזה הזו מגיעה על רקע הדיונים עם הממשל הסיני בנוגע להשגת הסכם סחר חדש בין המדינות, לאחר שהנשיא האמריקאי העלה את שווי המכסים על הסחורה מהמדינה במאות מיליארדי דולרים.



בסוף השבוע נעשתה התקדמות משמעותית בין שתי המעצמות, כשהממשלים הגיעו להסכמה על "השלב הראשון של הסכם מוגבל", כהגדרת הנשיא טראמפ. ארה"ב השהתה את הטלת המכסים החדשים והפחיתה בחצי את שיעורי המכס שהוטלו בספטמבר, בעוד סין התחייבה לרכוש מוצרי חקלאות אמריקאים ווהשהתה אף היא את הצגת המכסים.



במהלך השבוע שעבר צייץ הנשיא הרפובליקני, שעובר תקופה פוליטית לא קלה לאחר שבית הנבחרים הצביע בעד הדחתו, כי "עסקה גדולה עם סין מתקרבת" והוסיף "הם רוצים את זה וכך גם אנחנו". דבריו מגיעים לאחר שבמהלך חודש אוגוסט, הזהירו בכירים סינים את האמריקאים: "הפסיקו לעשות טעויות או שתעמדו בפני השלכות קשות" .



כזכור, טראמפ הכריז עוד במהלך הקמפיין במערכת הבחירות לנשיאות 2016 כי יילחם בתופעה ואמר כי יש לתקן את "הניצול ארוך השנים של המערכת הבינלאומית הבלתי-מתפקדת". למרות המתיחות ארוכת השנים בין המדינות, 'מלחמת הסחר' ביניהן, החלה במהלך שנת 2018, כאשר הממשל בוושינגטון החליט להגיש תלונה רשמית לארגון הסחר העולמי בטענה שסין מפרה זכויות של קניין רוחני באופן שיטתי ובלתי הוגן.