האתגר המרכזי של כל מערכת יחסים הוא, לשמר אותה נינוחה או יעילה, מבלי להיגרר למחלוקות וסכסוכים. חברת מתאגדים ישיר, בבעלות עו"ד גל גורודיסקי, סיימה לאחרונה את פיתוחו של מודל חדשני, שמסייע לשמר ולתחזק מערכות יחסים, באמצעות מערכת מקוונת לפתרון מחלוקות וניהול תקשורת במצבי קונפליקט אישיים ועסקיים.
 
גורודיסקי, עורך דין, כלכלן, מגשר ויזם, בעל ניסיון עשיר של 25 שנה בניהול תיקי ליטיגציה מורכבים, מסביר שהמודל נועד לסייע לצדדים להגיע להסכמות, גם במקרה בו הם מעוניינים לפתור מחלוקת (קונפליקט שלילי), או לקדם פעולה או עסקה משותפת (קונפליקט חיובי). המודל המקוון נרשם כפטנט בישראל ובארה"ב.

שפה חדשה לניהול קונפליקטים - תמציתית החלטית וחיובית

המודל של DPM מאפשר לצדדים למחלוקת, כבר בשלב הראשון בו היא מתגלעת, לנהל בינם לבין עצמם, תקשורת חסויה, מצומצמת, תכליתית וחיובית, על ידי החלפת טענות קצרות, בתבנית בינארית של שאלות כן/לא. תהליך זה יוצר רשימה מפורטת של הסכמות ומחלוקות, ממפה את הפערים בין הצדדים, מדייק את המחלוקות, מאפשר לכל צד להביע את עמדותיו, להבין באופן שלם ומלא את עמדת הצד השני, ולהתייחס אליה באופן שאינו מאפשר הידרדרות והסלמה.

השימוש במודל, מפרק את הפערים בין הצדדים לגורמי היסוד ובכך הוא ממפה ומצמצם אותם. התקדמות המשא ומתן בצעדים קטנים מאפשרת להציג את האינטרסים האמיתיים שלהם במהלך המשא ומתן והרחבת מצאי הפתרונות. 
 

לפניה ישירה אל עורך הדין גל גורודיסקי לחץ/י כאן.

המודל הבינארי מתאים לכל מחלוקת או סכסוך

מחקרים הראו שחיזוק תחושת השליטה אצל צד שנפגע בסכסוך, מקדמת אצלו את הסיכוי לפיוס. ברוב הסכסוכים האזרחיים, שני הצדדים מרגישים נפגעים. השימוש במודל מגביר את תחושת ההבנה, הוודאות והשליטה ולכן התהליך שעוברים הצדדים במהלך השימוש במודל מכין אותם לפיוס והשלמה. 

מקובל לחשוב שלא ניתן לפתור סכסוכים מורכבים על ידי שאלות פשוטות של כן ולא. אולם, המודל הבינארי נועד רק לצורך תיאור הסכסוך. מבחינה מהותית, כללי המשחק של המודל מבוססים על יסודות התנהלות בין-אישית במצבי מחלוקת, והוא אינו תלוי בשפה, תרבות, חוק, או שיטת משפט. 
הסכמה. צילום: שאטרסטוק
הסכמה. צילום: שאטרסטוק

לכן, ניתן לעשות שימוש במודל בכל תחום אישי, עסקי או קהילתי בארץ ובעולם, והוא נועד ליישוב הסכמות בכל היקף, גדולות כקטנות, מכל סוג שהוא, ובכל שלב, החל מהשלב הבין-אישי בו נוצר הצורך בפעולה מוסכמת או בפתרון מחלוקות בבית, או בעבודה, וכלה בפתרון סכסוכים משפטיים רבי משתתפים, בכל שלב של ההליך המשפטי.

מערכות יחסים טובות הן מפתח לבריאות אושר ואריכות ימים

אחד המחקרים הארוכים ביותר שנוהלו אי פעם, נערך באוניברסיטת הרווארד, ובדק מה הם הפרמטרים המשפיעים ביותר על בריאותם ואושרם של אנשים לאורך זמן. המחקר בדק את נתוניהם של בוגרי אוניברסיטת הרווארד בשנות ה-30 לאורך עשרות שנים של שנות חייהם והגיע למסקנה מפתיעה: מערכות יחסים ארוכות טובות ויציבות תורמות לבריאות, אושר ואריכות ימים, יותר מכסף ופרסום.
 
לכן, אין ספק שראוי להשקיע משאבים ומאמץ בתחזוקה של מערכות יחסים. כל אדם יכול להפיק תועלת מרכישת מיומנויות של תקשורת אפקטיבית שתתמוך ביצירה, תחזוקה ותיקון של מערכות יחסים בבית ובעבודה. המודל המקוון של DPM מאפשר זאת בקלות ביעילות ובזול.

פתרון מחלוקות בעבודה

מחקרים שנעשו בישראל מראים שעובדים מבזבזים בממוצע למעלה מ-3 שעות שבועיות בגלל עיסוק במחלוקות וסכסוכים שאינם מקדמים את המטרות העסקיות של המעסיק. בסקר שכלל 13 אלף משקיעים ציינו 92% מהם שהסיבה המרכזית לכישלון הסטארט-אפ הייתה מערכת יחסים עכורה בצוות. 

בארצות הברית חברות מסחריות מוציאות 1.8% מההכנסות על יישוב סכסוכים. ניהול תקשורת על פי המודל במצבי קונפליקט יחסוך לארגונים חלק ניכר מעלויות אלה וישפר את התקשורת הבין-אישית בכל מערכת יחסים, אישית או עסקית.

פעמים רבות הצורך להתייחס למחלוקות בתוך הארגון או מחלוקות של הארגון עם גורמים חיצוניים, מגיע לטיפול מערכתי או משפטי רק אחרי שהמחלוקת מתדרדרת לסכסוך ויוצרת הפסד ונזק שקשה לתקן. השימוש במודל הבינארי המקוון מאפשר למנהלי משאבי אנוש וליועצים המשפטיים של החברה לזהות מחלוקות נפיצות עוד בטרם יתפוצצו, ולטפל בהן ביעילות, במהירות ובזול. 
 
שימור מערכות יחסים ופתרון מחלוקות במשפחה 

המודל הבינארי של DPM מציע תקשורת חיובית ויעילה בין בני זוג, לצורך קבלת החלטות מוסכמות משותפות לאורך חיי הזוגיות. השימוש במודל בתוך המשפחה, מונע הסלמה והקצנה, הוא מסייע לבני הזוג לקחת אחריות על עמדותיהם, לקבל החלטות ולחלק משימות. המודל מסייע להשתחרר מתחושת הקורבנות, לקבל מענה ענייני לצרכים אותם הוא מעלה, לייצר תחושת הקשבה ולקבל סיוע מצד שלישי, בלי להיות תלוי בו לקיום הקשר.
עורך הדין גל גורודיסקי. צילום: רווית מבורך
עורך הדין גל גורודיסקי. צילום: רווית מבורך

חלופה להליכים משפטיים

המודל מתאים גם לשימוש כחלופה זולה, יעילה ומהירה לניהול הליכים משפטיים. בכך, הוא מנגיש את בירור הסכסוך לאוכלוסיות המתקשות בדרך כלל לפנות להליכים משפטיים. צד לסכסוך משפטי, שמעוניין לעשות שימוש במודל צריך כמובן לקבל את הסכמת הצד השני לקיים הידברות ביניהם. אם הצדדים עצמם אינם מגיעים להסכמות, הם יכולים לצרף לשיחה, יועצים, כגון עורכי דין ומומחים.

בהמשך יכולים הצדדים לצרף מגשר, או צד שלישי ניטרלי אחר, שיציג שאלות נוספות לצמצום המחלוקות. אם המחלוקת אינה נפתרת בהסכמה, יכולים הצדדים להעביר את הטענות שבמחלוקת להכרעה מהירה וזולה של בוררים. 
 
המודל אינו מייתר את הצורך בשירותים משפטיים או מחליף אותם. גם עורכי דין, מגשרים ובוררים יכולים להיעזר במודל הבינארי, כדי לאפשר ללקוחותיהם לפתור סכסוכים רבים יותר בזמן קצר יותר, אם הם יהיו מעוניינים בכך, כמובן. 

תניות בוררות לפי המודל הבינארי בהסכמים אישיים ומסחריים

אימוץ השיטה שמציע המודל הבינארי כסעיף בוררות בהסכמים אישיים ומסחריים, יקנה לצדדים להסכם וודאות, יציבות ושקט בניהול מערכות יחסים ארוכות טווח וסיכונים מינימליים בעסקאות חד פעמיות.  במסגרת זאת חברת מתאגדים ישיר התקשרה כבר עם מספר שופטים בדימוס על מנת שישמשו כבוררים מכריעים בסכסוכים שלא ייפתרו ללא סיוע. 

לאף אחד אין סיבה לשלם 30,000 ש"ח שכר טרחה לעורכי דין, ולחכות שלוש שנים לשופט אחד עם 3 שנות ותק,  במקום לשלם 300 ש"ח ולקבל תוך 3 ימים החלטה מ-3 שופטים שלכל אחד מהם 30 שנות ותק. כל מה שצריכים הצדדים לסכסוך לעשות לשם כך הוא לתאר את הסכסוך בשפה של המודל תוך שימוש בטענות קצרות המנוסחות כשאלות כן/לא באמצעות המערכת. הצדדים יכולים לפעול לפי כללי המודל עד לפתרונו הסופי של הסכסוך או עד שאחד הצדדים מחליט שאינו מעוניין להגיע לפתרון מוסכם.  

גישור קהילתי

כידוע, להסכמת הרוב, בדבר יצירתה, קיומה או שינויה של נורמה חברתית, יש מעמד מחייב בקהילה דמוקרטית. יישום המודל הבינארי במערכת המקוונת של חברה (גם Company וגם Society), מאפשר לקיים דיונים מקוונים רבי משתתפים, בהם כל אחד מהמשתתפים יכול להעלות, באופן שוטף, הצעות להצבעה כדי לקבל החלטות רוב בנקודה שהועלתה. 
 
שיח הקהילות מתאים כמובן להתנהלות של יחידות עסקיות וצוותי עבודה בתוך ארגון, או חברה, לפי תחומי העניין. לפיכך השימוש במודל הבינארי ישים לצורך הצגת רעיונות וקבלת משוב של חברי הקהילה, לניהול משא ומתן  כדי לייצר כללים מוסכמים בקהילת ידע ובכל מסגרת רבת משתתפים: בעסקים, בעבודה ופנאי, בתוך שכונות, עיריות, מדינות, עדות, עמים ודתות.
 
פתרון מחלוקות מהיר וזול - זמין לכל

לאחרונה חתמה חברת מתאגדים ישיר הסכמים ראשונים על מנת לבחון את המערכת הטכנולוגית של המודל החדשני שנמצאת כעת בשלב הפיילוט, והיא בוחנת שיתופי פעולה עם גורמים קהילתיים ועסקיים נוספים שמבקשים ללמוד שפה חדשה לניהול קונפליקטים.

מתאגדים ישיר חברה לארגון בע"מ פועלת ליצירת מודלים חדשניים לפתרון דילמות ומחלוקות.
עורך הדין גל גורודיסקי עוסק בדיני עבודה ופנסיה, בתביעות ייצוגיות ובמשפט אזרחי, מסחרי ונדל"ן. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.