לא במקרה מכונה הגלאוקומה "הגנב השקט של הראייה" – מחצית המקרים של פגיעת מחלת העיניים - שהיא הגורם השני בחשיבותו לעיוורון בעולם - אינם מאובחנים, בשל חוסר מודעות בציבור. כעת, כדי לשנות את המצב, החליט איגוד רופאי העיניים בישראל ליזום מבחן פשוט שיאפשר לכל אחד לבחון בעצמו את החשד שהוא חולה או מועד לחלות במחלה, ואם עליו לגשת לבדיקת רופא עיניים לאבחון מוקדם.

"מבחן ה־10" - המורכב מעשר שאלות, מוביל בסיומו לציון והנחיה לגולש לגבי דחיפות הפנייה לרופא העיניים - גובש בידי יו"ר איגוד רופאי העיניים פרופ' דני געתון, ד"ר יעקב דן, חבר ועד האיגוד ובשיתוף עם החוג לגלאוקומה באיגוד. מטרתם היא להעלות את מודעות הציבור למחלת הגלאוקומה ולהמריץ את הציבור לגשת לבדיקת רופא העיניים. המבחן זמין לציבור באתר איגוד רופאי העיניים בישראל.

"מה שהניע אותנו בגיבוש המבחן הוא ההבנה שיותר מדי אנשים מאובחנים כסובלים מגלאוקומה בשלב מאוחר מדי, וזה לא חייב להיות כך", מסביר ד"ר דן, שמוסיף: "סטטיסטית, 12% מאוכלוסיית העיוורים בישראל לוקים בכך על רקע גלאוקומה. זהו נתון כואב שיכול להצטמצם לו רק המודעות לגילוי מוקדם של המחלה תגבר. המחלה לא כואבת או מובילה לדימום, היא מובילה אט־אט לאיבוד שדה הראייה עד שמגיעים למצב של עיוורון מוחלט. באופן כללי ממליץ איגוד רופאי העיניים לציבור הכללי כי כל מי שעבר את גיל 40 ייגש לרופא עיניים לבדיקה תקופתית".
 
למבחן ה-10 לחצו כאן