בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג מכין לעצמו תסבוכת. איך שהיא לא תסתיים, בית הדין לא ייצא ממנה בכבוד. החלטת התובעת בהאג כי יש בסיס לפתוח חקירת חשדות שישראל כמו גם החמאס וארגונים פלסטיניים ביצעו פשעי מלחמה, תכניס את בית הדין להליכים ולסחבת שיימשכו חודשים לא מעטים ולמעשה תשתק לפחות זמנית את שגרת פעילותו. זאת הערכה שהשתמעה מתגובות של גורמים דיפלומטים במרכז האו"ם בניו יורק.



"ההחלטה לא מפתיעה. אבל לא חכמה במיוחד", אמר דיפלומט מערבי בכיר, הידוע דוקא ביחסו הביקורתי כלפי ממשלת ישראל. "היא (התובעת פאטו בנסודה) דוחפת את בית הדין למצב מסובך ומורכב ואני לא בטוח איך ייצא ממנו". במטה הראשי של האו"ם בניו יורק אין הרבה כבוד והערכה לארגוני האו"ם ולשלוחותיו הפועלים בבירות אירופיות. בקרב שגרירים ודיפלומטים בכירים ותיקים בניו יורק מדברים על ארגונים ושלוחות אלה בנימה מופגנת המסגירה את תחושת העליונות והיתרון שהם שומרים באופן מופקד מעצם תפקידם במרכז הארגון העולמי בניו יורק.



במרכז האו"ם בניו יורק רווחת ביקורת, סמויה בחלקה הגדול, מול הסוכנויות והשלוחות של הארגון העולמי. הטענה נגדן היא, שגופים אלה מגלים עצמאות יתרה - טענה שהופכת לגילויי מורת רוח כאשר מדובר ביוזמות ומהלכים שיש להם קשר ונגיעה ישירים לסוגיות ונושאים הנמצאים בעיצומם של דיונים ומגעים בניו יורק, שלגביהם קיימים חילוקי דעות בקרב המעצמות וחברות מרכזיות באו"ם.



המועצה לזכויות האדם בג'נבה הפכה זה מכבר לגוף המעורר בניו יורק יותר מבוכה ולעתים גיחוך. גם מי שאינם מאוהדי ישראל, טוענים כי המועצה מפריזה באופן גורף ביוזמותיה ובהחלטותיה נגד ישראל. עובדה, שלדבריהם, הפכה את המועצה בג'נבה לגוף חסר כל השפעה. גם סוכנות אונסק"ו לא זוכה להערכה מיוחדת. הסוכנות כזכור קיבלה לפני כשנה החלטה שלפיה הכותל המערבי איננו בריבונות ישראל. מי זוכר היום את ההחלטה? בתחילת 2011 התקבלה פלסטין כחברה קבועה באונסק"ו, מהלך שבזמנו עבר ברוב של 106 נגד 14 ועורר עניין רב. אבל נוכחותו של נציג הפלסטינים באונסק"ו לא תרם מאומה לשיפור מעמדם באו"ם. עדיין שרירה וקיימת ההחלטה שפלסטין היא במעמד של משקיפה בארגון העולמי. כלפי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הערכות בניו יורק מרוסנות יותר. אחרי הכל, מדובר בבית משפט ובמשפטנים ידועים, לא נעים לזלזל.



אבל אם אכן בית הדין יפתח ויקיים חקירה נגד ישראל על מה שמוגדר בהאג "פשעי מלחמה", מעמדו ייפגע ויתערער בזירה העולמית. זאת הערכה המשתמעת משיחות בקרב גורמים דיפלומטיים בניו יורק. "איך בית הדין יחקור את החמאס או את הג'יהאד המוסלמי?", שאל גורם בניו יורק, שביקש לא לגלות את זהותו. "אני מציע לישראל לשתף פעולה עם בית הדין", אמר. דעה דומה נשמעה מעמיתיו של הגורם. איש במטה הראשי של האו"ם בניו יורק לא יודה על כך, אבל


כל יוזמה, כל מהלך, כל הצעת החלטה נגד ישראל שנידונו, שנשקלו ושאושרו במוסדות האו"ם ושלוחותיו פגעו יותר באמינות המוסדות מאשר בישראל. בית הדין הבינלאומי בהאג הוא גוף עצמאי שאיננו תלוי באו"ם. אבל יוזמה לחקור מדינה מערבית, דמוקרטית עם מערכת משפטית כישראל, לא תתרום לאמינות השופטים בהאג ולמעמדם בזירה הבינלאומית בלשון המעטה. כדאי להם להקשיב לקולות הנשמעים בניו יורק, גם מפי אלה שאינם אוהבי ישראל.