לאחרונה המשטרה חזרה לאכוף עבירות מהירות באמצעות מצלמות מסוג א-3 וזאת על אף הזיכוי המהדהד בתיק העקרוני שנוהל במשך מספר שנים בבית המשפט לתעבורה בעכו. בתיק זה נקבע שהמדינה לא הוכיחה את תקינות המערכת וכי ההליך שבמסגרתו ניתן תו תקן למערכת אינו אמין ולא ניתן לבסס עליו הרשעה פלילית.



המדינה השיגה חוות דעת מקצועית אחרת "שמכשירה" את האכיפה באמצעות מצלמות מהירות מסוג א-3 אך חשוב לדעת שהנושא טרם התברר ולכן ניתן לתקוף את הנושא בבית המשפט. 



מהן עבירות מהירות ומהי משמעותן העונשית?


עבירות המהירות מסווגות למספר מצבים, כאשר כל מצב נושא בצידו סנקציה עונשית שונה בהתאם לחומרת העבירה.
כאשר מדובר בדרך עירונית (דרך שמהירות הנסיעה בה היא 50 קמ"ש אלא אם יש תמרור המורה אחרת):
עונשים על חריגת מהירות בדרך עירונית. באדיבות: LawGuide.
עונשים על חריגת מהירות בדרך עירונית. באדיבות: LawGuide.

כאשר מדובר בדרך בין-עירונית (דרך שמהירות הנסיעה בה היא 90 קמ"ש במידה וקיים מעקה הפרדה ו-80 קמ"ש במידה ולא קיים מעקה הפרדה, אלא אם יש תמרור המורה אחרת):
העונשים על חריגת מהירות בדרך בין-עירונית. באדיבות: LawGuide.
העונשים על חריגת מהירות בדרך בין-עירונית. באדיבות: LawGuide.


לפניה ישירה אל עורך הדין חזי כהן לחץ/י כאן.

איך יודעים מי נהג ברכב וביצע את העבירה?

עבירה שמתועדת באמצעות צילום נשלחת לבעלים הרשום של הרכב במשרד הרישוי. 
בכדי לא ליצור קושי למשטרת ישראל לאתר את מבצע העבירה בפועל, נקבעה חזקה משפטית הקרויה "חזקת בעלות" שקובעת חזקה שלפיה הבעלים הרשום של הרכב אחראי לכל עבירה או דו"ח שהתקבל ביחס לרכב הנמצא בבעלותו אלא אם כן הוכיח שלא הוא זה שנהג ברכב.

בעקבות זאת נולדה מציאות עגומה שלפיה, אנשים שנוהגים ברכב שלא בבעלותם, מבצעים עבירות ובסופו של יום, העבירות, פסילות רישיון נהיגה, הקנסות והנקודות בגין העבירות נרשמות לחובת בעל הרכב.

אמנם בעל הרכב כלל לא ביצע את העבירות אך הוא עלול למצוא את עצמו נדרש לשלם קנסות, לקבל פסילות מכבידות ולהידרש לאמצעי תיקון על ידי משרד הרישוי והכל על לא עוול בכפו ורק עקב העובדה שהרכב רשום על שמו במשרד הרישוי.

"אמצעי תיקון" במשרד הרישוי ורישום נקודות חובה

לצד כל עבירה קיים רישום נקודות חובה הנצברות לחובת מקבל הדו"ח במידה והורשע בביצוע העבירה. חשוב לדעת כי אמצעי תיקון הנדרשים על ידי משרד הרישוי עלולים להיות קשים ומכבידים ומשכך ישנה חשיבות "לנקות" את רישום נקודות החובה בשל דו"ח/הזמנה לדין עד כמה שניתן.

ככלל, נקודות תקפות החל מיום ביצוע העבירה למשך שנתיים למי שצבר עד 20 נקודות ולמשך 4 שנים למי שצבר 22 נקודות או יותר. חשוב לדעת כי נקודות יישארו בתוקף כל עוד לא בוצעו אמצעי התיקון שהוטלו על הנהג.

אמצעי התיקון של משרד הרישוי מחולקים כך:
אמצעי התיקון של משרד הרישוי. באדיבות: LawGuide.
אמצעי התיקון של משרד הרישוי. באדיבות: LawGuide.

קיבלתי דו"ח משוטר או ממצלמה, מה עליי לעשות?

במידה וקיבלת דו"ח משוטר או דו"ח ממצלמה ישנן מספר אפשרויות:

א. בעבירות מסוימות ניתן לבקש להמיר את העבירה באזהרה תוך עמידה בקריטריונים מסוימים. הקריטריונים להמרת עבירה באזהרה משתנים מעת לעת על פי חומרת העבירה, ותק שנות הנהיגה ורצף של שנים ללא ביצוע עבירות.

ב. הגשת בקשה להישפט לבית המשפט, במידה וחלפה שנה מיום שהתקבלה במשטרה בדואר רשום בקשתך להישפט וטרם נשלחה הזמנה לדין העבירה מתבטלת מחמת "התיישנות", קרי, ההרשעה, הקנס והנקודות מבוטלים.

ג. במידה והגשת בקשה להישפט וקיבלת בתוך שנה הזמנה לדין וכתב אישום ניתן להגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית לאחר לימוד חומר הראיות ובהתבסס על כשלים ראייתיים ו/או משפטיים בתיק החקירה. 

לחלופין, ניתן לקבוע את התיק להוכחות ולהותיר את ההכרעה בתיק לפתחו של בית המשפט שיקבע האם הנהג זכאי או אשם בעבירה. חשוב לדעת שהגשת בקשה להישפט והעברת התיק לדיון בפני בית המשפט מקימה לבית המשפט מגוון סמכויות ענישה והוא כבר אינו מוגבל לקנס שקיבל הנהג מהשוטר. 
עורך הדין חזי כהן. קרדיט: צילום עצמי.
עורך הדין חזי כהן. קרדיט: צילום עצמי.

לכן, במידה וקיבלת דו"ח תנועה משוטר אל תהסס והתייעץ עם עו"ד תעבורה חזי כהן.
הסתייעות בעו"ד תעבורה יכולה להוביל לזיכוי ולכל הפחות למזעור נזקים משמעותי ביותר, הן מבחינת פסילת רישיון, פסילות על תנאי וקנסות והן מבחינת מזעור נקודות החובה במשרד הרישוי.

יש לציין כי רישום נקודות במשרד הרישוי יכול לגרום לנהג לנזק משמעותי שיכול להגיע עד כדי התליית רישיון הנהיגה שלו לצמיתות על ידי משרד הרישוי בהמלצת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

משרדנו זוקף לזכותו הצלחות משפטיות משמעותיות וכן ניסיון רב בניהול תיקים רבים במגוון רחב של עבירות. נשמח לעזור ולסייע.

עורך הדין חזי כהן עוסק בתעבורה ובמשפט פלילי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.