בצה"ל סיכמו השבוע את התחקירים המבצעיים של מבצע 'חגורה שחורה' שהתרחש בנובמבר האחרון והחל בחיסולו של בכיר הגיהאד האסלאמי, בהאא אבו אל עטאא.במסגרת התחקירים המבצעיים יוחד פרק לתקיפה בדיר אל-באלח שכתוצאה ממנה נהרגו שמונה בני משפחה. בתחקיר עלה כי המטרה זוהתה כיעד טרור של הג'יהאד האסלאמי שממנו בוצעה פעילות צבאית.

במרכז התחקיר עמדה השאלה האם ניתן היה לזהות כי במתחם מתגוררים אזרחים. בצה"ל טוענים בתחקיר כי המטרה הופללה כמטרה צבאית כנדרש ויותר מכך אומרים בצה"ל כי מהתחקיר עולה שגם בימי הקרב של חגורה שחורה, בוצעה מהמתחם פעילות צבאית.
 
ממצאי התחקיר מעלים כך על פי צה"ל כי המטרה אושרה מודיעינית ביוני האחרון, כמטרה צבאית בה פועלים פעילי טרור, והיא תוקפה מספר פעמים כנדרש, כאשר בפעם האחרונה, תיקוף המטרה ולמעשה אישורה בפועל, בוצע מספר ימים לפני המבצע. מצה"ל נמסר עוד כי התחקיר מעלה כי במתחם שהותקף בוצעה פעילות צבאית, אך לעומת הערכות מוקדמות שאזרחים לא יפגעו בתקיפה זו, מתברר כי בפועל לא היה מדובר במתחם צבאי סגור ולמעשה נמצאו בו אזרחים, עליהם צה"ל לא ידע טרם התקיפה. בתחקיר עצמו, מציינים בצה"ל, נרשמו מספר המלצות, במטרה לצמצם ככל הניתן שאירועים חריגים מסוג זה יחזרו על עצמם.

במבצע נהרגו סה"כ 25 פעילי טרור וברוב המקרים אופן הפעלת האש היה מדויק והפגיעה במי שאינו מחבל הייתה פגיעה קטנה באופן יחסי, אל מול המורכבות של תקיפות בסביבה אזרחית בעזה ממנה מבוצע טרור ונעשת פעילות צבאית בחסות האוכלסיה האזרחית.


בסיכום התחקירים כתב הרמטכ"ל: "ימי הקרב השיגו את מטרתם, הביאו להסרת איום מידי על תושבי מדינת ישראל ויצרו תנאים טובים יותר להתמודדות של צה"ל ברצועת עזה". בצה"ל טוענים כי המסקנה המרכזית הנובעת מהתחקיר כי תוכנית חגורה צבאית עמדה בתכלית שהוגדרה לה- יצירת תנאים לשיפור המציאות ברצועת עזה".