"פוליגרף - גול עצמי": הכוונה למנות מפכ"ל קבוע למשטרה עומדת בסדר העדיפויות של המשרד לביטחון הפנים בימים האחרונים, כשהשר גלעד ארדן ראיין ביומיים האחרונים שלושה ניצבים הנחשבים למינויים הצפויים לתפקיד הבכיר במשטרת ישראל. אלא שהיום (שלישי), נושא תוכן הפוליגרפים של המועמדים, שגרם לטירפוד מינויו של ניצב בדימוס משה (צ'יקו) אדרי בסבב המינויים הקודם, עלה לדיון מחודש על ידי יועמ"שית המשטרה. על הנושא הזה הגיע לדבר רנ"צ בדימוס אסף חפץ בתוכניתם של אריה אלדד ובן כספית ב-103FM, וגרס: "אני לא נגד הפוליגרף, השאלה היא מה שואלים".
"בעיקרון לא טוב שאין מפכ"ל שיש לו את כל הסמכויות ויכול להחליט ולעמוד מאחורי ההחלטות שלו, הן בתכנון ארוך הטווח ליזום מהלכים ולממש אותם, והן בלעמוד בלחצים על הארגון. המינויים ממשיכים להתעכב, וכך גם התוכניות. זה דבר שמוביל לסטגנציה כללית. אני לא מקנא במפכ"ל שייבחר לגבי המצב של המשטרה שהוא יצטרך להוציא אותה ממנו".
 
אתה בעד שהשר הממונה יוכל לעיין בבדיקות הפוליגרף של המועמדים?

"אני לא נגד הפוליגרף, השאלה היא מה שואלים. אם אני הייתי צריך להתגייס היום למשטרה הייתי שוקל זאת פעמיים. האם אני הולך לשים את הקריירה שלי על קרני הפוליגרף. לא בטוח שהייתי עושה את זה. העסק הזה כל כך לא אמין ויכול להיכנס לשטחים אפורים שעלולים לקבוע אם אני יכול או לא יכול להמשיך בקריירה שלי".
 


במערכת הביטחון נהוג לעשות פוליגרף קצר, ובמשטרה מדובר בפוליגרף עם המון שאלות חודרניות. האם זה גול עצמי?
"לדעתי זה גול עצמי. יצטרכו לצמצם או לבטל אותם. זה מכשיר שהורס את הארגון יותר מאשר בונה אותו".
 
ואם יש הדלפות של מידע מהבכירים?
"במערכת ארגונית לא צריך להשתמש בכלי הזה אלא במקרים קיצוניים. השימוש הגובר בפוליגרף יותר מזיק מאשר מועיל. לכן אני בגדול נגד זה".
 
הטיעון הנגדי הוא שאם אדם רוצה להיות מפכ"ל הוא צריך להיות נקי מכל רבב.
"זה למעשה יוצר מצב בו כמעט אתה לא יכול למצוא בן אדם אחד שמתאים אלא אנשים בינוניים לגמרי. אני לא אוהב את זה. אני לא אוהב את התוצאות של השימוש המאסיבי בפוליגרף. פוליגרף באופן גורף שנכנס לקרביים של אנשים 20 שנה קדימה וארוחה זה יותר מזיק מאשר מועיל".