כשלושה חודשים לפני הבחירות לכנסת ה-23, נערך היום (רביעי) במלון דניאל בהרצליה, כנס מנהיגים 2019 של קבוצת הג'רוזלם פוסט-מעריב, אליו יגיעו בכירי המפלגות השונות כדי להציג את משנתם. מלבד הפוליטיקאים המכהנים, ישתתפו בכנס גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, ובכירים בעולם העסקי ובתקשורת.



אלי כהן

הכנס עוסק בתחומים רבים הצפויים לעמוד במוקד מערכת הבחירות השלישית: כלכלה, חינוך, חדשנות, תקשורת, טכנולוגיה, בריאות, ביטחון, סייבר ועוד. בין הדוברים השונים יהיו יו"ר משותף של כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, המועמד לראשות הליכוד, ח"כ גדעון סער, יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, והשרים אמיר אוחנה, גילה גמליאל, יובל שטייניץ והרב רפי פרץ.



ראשון הדוברים היה השר הכלכלה אלי כהן, שנשאל על ידי הפרשן הכלכלי של מעריב, יהודה שרוני, על הפריימריז לראשות הליכוד שייערכו מחר. "עצם הפריימריז בליכוד זה חגיגה לדמוקרטיה. זה מאיר את השטח. אני חושב שגם ראש הממשלה ראה והבין שמעבר לניו מדיה חשוב לגעת באנשים", אמר השר. "בשורה התחתונה, ההתמודדות הזו טובה מאוד. אני רואה את ההתלהבות שקיימת בשטח. אתמול השתתפתי עם רה"מ בכנס בגדרה. בשעה 15:00 היו 500 איש באולם ועוד 300 איש ממתינים בחוץ. אני חושב שזה מבדל את הליכוד. בסופו של דבר, בליכוד יש מנהיג, מישהו שנבחר ובא ומוביל אותו. בכחול לבן אין שותפות. אחד רצה ממשלה עם המשותפת, אחר התנגד. אחד רצה אחדות, השני התנגד. נתניהו ינצח בפריימריז לשאלתך. בבחירות האחרונות הליכודניקים היו מאוכזבים כשקיבלו 32 מנדטים, ובעבודה חגגו כשקיבלו 6 מנדטים. זה קשור לזה שמחסלים (פוליטית) את המנהיגים אחד אחרי השני".

היית רוצה להיות שר האוצר?
"אני חושב שקודם כל המטרה המרכזית היא לבוא ולמנוע בחירות רביעיות. לגרום לכך שמחנה הימין יקבל 61 מנדטים, זה אפשרי. אני רואה את ההתעוררות בשטח. מי שמצביע לליברמן מצביע לבחירות רביעיות. אם אתה איש ימין תצביע לנתניהו, אם אתה איש שמאל תצביע לכחול לבן או למפלגה אחרת. יש 120 חברי כנסת ולאף אחד אין 61. איך זה יכול להיות? מכיוון שליברמן החליט לא להחליט מסיבות לא ענייניות".
האם בג"ץ צריך להחליט אם רה"מ שמואשם בפלילים יכול להרכיב ממשלה או לא?
"*ממש לא. יש חוק במדינת ישראל. אתה צריך את השופטים כשיש עבירה מסוימת וצריך להחליט מה העונש בגין אותה עבירה. צריך את בג"ץ כשמתעורר מקרה חדש שאין לו התייחסות בחוק. אבל כשהחוק מדבר בצורה ברורה ואומר ששר לא יכול להיות תחת כתב אישום, ומנגד מדבר על כך שראש ממשלה יכול להיות.. החוק מתייחס בצורה ברורה למה נדרש ומה לא". 

השרה גמליאל: "לא להשאיר מאחור אף ילד או ילדה"


השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, התייחסה למשבר הפוליטי העמוק בו ישראל נמצאת בשנה האחרונה על רקע ההליכה לבחירות שלישיות ולאתגרים הכלכליים והחברתיים בפניהם ניצבת ישראל. "כבר קרוב לשנה שהמדינה נמצאת על הולד, והיום אני רוצה לדבר על החזון שלי. אני רוצה לדבר איתכם על המשמעות של חזון, יצירת עתיד", אמרה גמליאל בפתח דבריה.

השרה גמליאל. צילום: אלוני מור
 
"מה עם קצבת הזקנה?", פנה אליה אחד הנוכחים. אחר הוסיף: "היא צריכה תקציב לחוץ לארץ". לאחר קריאות הביניים גמליאל המשיכה את נאומה, ואמרה: "בכל חזון של פיתוח, התקדמות ופריצת דרך עלינו לזכור לא להשאיר אף אחד מאחור. אם אתה רוצה ללכת מהר לך לבד, אם אתה רוצה להגיע רחוק לך ביחד. אם אנחנו רוצים ללכת רחוק עלינו להתקדם ביחד, תוך צמצום הפערים החברתיים". 
 
את דבריה חתמה גמליאל באומרה: "כשרה לשוויון החברתי, החזון שלי הוא להציב את ישראל כאחת המדינות המובילות בעולם בדיגיטל, בחינוך ובהשכלה מבלי להשאיר אף ילד וילדה מאחור. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת לנו הזדמנות היסטורית לאפשר לכל אחד ואחת לפרוץ את הגבולות הכלכליים".